Automobiloví dodavatelé

Automobiloví dodavatelé 4
EchoAuto01

František Vahala

Každý třetí vyrobený automobil má spojku od německé firmy LuK. Společnost, kterou založil v roce 1965 Wilhelm Schaeffler, se nejprve zabývala výrobou membránových pružinových spojek pro nástupce VW Brouka, ale dnes se kromě běžné produkce věnuje výrobě dvouspojkových skříní, bezestupňových převodovek, hydraulických spojkových a brzdových válců, vyvažovacích hřídelí, uzávěrek diferenciálu či mnoha produktům pro sektor zemědělské techniky.

Mezi zajímavostmi, které se v určité, byť ne dominantní míře rozšířily v automobilovém světě, je systém aktivní kinematiky zadní nápravy. Stručně řečeno to znamená, že ačkoliv není daná náprava přímo řiditelná (i takové systémy už známe), je automaticky natáčena v závislosti na výchylkách volantu a rychlosti. Samozřejmě jde pouze o jemné vychylování, ovšem i tak přispívá ke změnám vlastností vozidla při jízdě v zatáčce. Těmito systémy se zabývá například Continental a jejich použití známe z různých aut, například BMW.

Když se v automobilovém světě řekne Hella, většina si automaticky vybaví světlomet. Ten je základním prvkem identity firmy od počátku.
Od halogenových světel se před 20 lety dostala ke xenonovým a dnes rozvíjí hlavně LED systémy. V segmentu xenonů dodává nejen statické, ale i dynamické (adaptivní) světlomety. Hella vyrábí také osvětlení interiéru, komponenty elektronického řízení, nejrůznější čidla, elektroniku a pomocné systémy řidiče.