'Byla jsem Putinův pěšák. Zprávy vznikaly podle potřeb vlády'

'Byla jsem Putinův pěšák. Zprávy vznikaly podle potřeb vlády'
Elizabeth Wahl při živé rezignaci na RT Foto: RT
1
Svět

Elizabeth Wahlová, 29letá americká novinářka, pracovala pro ruskou stanici RT ve Washingtonu od roku 2011. Během její práce pro tuto státní televizi byla často nucena k ne zcela žurnalistickým postupům. Proruské vedení stanice jí dle jejích slov tlačilo k neobjektivnímu informování a selekci témat, které se hodily. Tlak na novinářku vyústil během ukrajinské krize. V živém vysílání rezignovala na svoji pozici jako odpověď na ruský vpád na Krym.

„Už nemohu dále pracovat pro televizi placenou ruskou vládou, která očišťuje Putinovy činy. Jsem hrdá na to, že jsem Američanka a věřím v odhalování pravdy. Proto po těchto zprávách rezignuji,“ řekla 5. března v živém vysílání televize RT reportérka Elizabeth Wahlová. Nyní popsala, s jakými praktikami se při novinářské práci pro ruskou stanici setkala. 

Vzala jsem to místo

Liz Wahlová má za sebou kariéru novinářky po celém světě. Začínala v rodných Spojených státech, kde pracovala pro Fox nebo NBC. Do vícejazyčné televize RT nastoupila přede dvěma a půl roky po angažmá v místní televizní stanici na ostrově Saipan. S nástupem do ruské televize se ale slogan RT „Ptát se více“ začal novinářce silně vzdalovat.

„Někteří kolegové mě už od začátku varovali, že budu muset opustit některé novinářské principy a postupy. Nebyla jsem si zcela jista, co tím myslí,“ říká Wahlová ve svém vyjádření pro Politico Magazine. Ale brzy jí to došlo. Začala si všímat poněkud nestandardních praktik svých šéfů. Ruské vedení televize RT tlačilo ji i ostatní zaměstnance do tvorby zpráv podle potřeb vlády země. Producenti vybírali schválně proruské a antiamerické hosty. 

Krymsko-maďarské déjà vu

Při okupování Wall Street demonstranty o tom RT informovalo jako o nevyhnutelném pádu kapitalismu. Během amerických prezidentských voleb v roce 2012 existoval pro RT jediný kandidát – Ron Paul. A když svět kritizoval Rusko kvůli jejich antihomosexuálním zákonům, RT mlčelo. To jsou jen příklady z výčtu porušování žurnalistické etiky, které novinářka zmiňuje.

Stále zvyšující se tlak na ni měl zakončení v podobě ukrajinské krize a ruského vpádu na Krym. „Mám maďarské kořeny, část mojí rodiny uteklo z Maďarska po ruské intervenci v roce 1956,“ vysvětluje novinářka své vnitřní pohnutky. „Když ruské jednotky vpadly na Krym, a RT toto nazvalo sebeobranou, nemohla jsem už dál pracovat pro stanici, která takto kryla ruskou vojenskou intervenci do suverénní země.“

Živé vystoupení Elizabeth Wahlové spustilo lavinovou reakci po celém světě. Miliony shlédnutí na YouTube a množství zahraničních reportérů chtěli slyšet příběh statečné novinářky. Našly se i jazyky, které o jejím veřejném odchodu mluvily jako o sebepromotující kampani. „Víc než cokoliv jiného cítím obrovskou úlevu po mém odchodu z RT. K tomu, že jsem se chtěla jen zviditelnit, mohu říct jen to, že pokud mluvení pravdy vede k lepším příležitostem, tak se moje víra v lidstvo trochu obnovila.“