Návrat nafty jako politická událost. Dorazil Sobotka i německý velvyslanec
Návrat nafty z Německa
Po letech sporu se Čechům konečně začala vracet nafta uskladněná v Německu. Z pátečního zahájení stáčení v Třemošné u Plzně se stala politická záležitost, jíž se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Za německou stranu se akce zúčastnil německý velvyslanec v ČR a zástupci bavorské vlády.
První vlak s českou naftou odplomboval předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Další vlak, také zhruba se 20 cisternami, přijede do skladu státního podniku ČEPRO v Třemošné u Plzně příští čtvrtek. Odteď budou jezdit z německého Kraillingu do ČR minimálně dva vlaky týdně, řekl Švagr.
Odplombování sledoval premiér Bohuslav Sobotka, vedení firmy ČEPRO, německý velvyslanec v ČR a zástupci bavorské vlády. Sobotka i Švagr řekli, že ČR má dostatečné kapacity na uskladnění české nafty ve svých státních skladech, tedy u firem ČEPRO a MERO, a nebude využívat žádné sklady v zahraničí.
Nafta, která byla uskladněná u zkrachovalé soukromé německé firmy Viktoriagruppe, bude směřovat kromě Třemošné i do dalších provozů ČEPRO, tedy hlavně do Roudnice nad Labem, ale také do Hájku na Karlovarsku. První dovezená nafta podle Švagra splňuje veškeré parametry podle evropských norem.
Někteří odborníci však vyslovují obavy, jakou má šest let uskladňovaná nafta kvalitu. Podle Jana Špinky ze společnosti SGS, která se mimo jiné specializuje na testování surovin, by se podle normy měla taková látka obměňovat minimálně jednou za tři měsíce. „Nafta samozřejmě vydrží i déle, třeba rok nebo i pět let, ale je třeba ji hlídat,“ řekl Špinka pro server Seznam.
První vlak převezl 980 tun nafty. Česko má v Kraillingu naftu zhruba za 1,2 miliardy korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat. Celkem má být vypraveno na 70 vlaků. Dopravu zajišťuje Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr potvrdil, že přeprava paliva bude stát nejvíce 60 milionů korun.