3 Poruchy v metru

Eskalátor v centru Prahy už půl roku stojí. Poškozený měnič už nikdo nevyrábí

NOVÉ

Témata: , ,

Už od srpna nefunguje jeden z eskalátorů ve vytížené stanici Malostranská v centru pražského metra. Zejména o víkendech, kdy do metropole přijíždějí davy zahraničních turistů, se ve stanici tvoří dlouhé fronty lidí při výstupu. Podle Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) se na eskalátoru rozbil frekvenční měnič, který přestaly dodavatelské firmy vyrábět. DPP však po téměř půl roce slibuje jeho zprovoznění.

V současné chvíli jsou ve frekventované stanici metra, kterou hojně využívají také turisté, v provozu dva eskalátory ze tří, přičemž třetí nefunkční je podle DPP mimo provoz už od 26. srpna 2018. Problémem je rozbitý frekvenční měnič, který se zcela přestal vyrábět.

„26. srpna 2018 došlo k poruše uvedeného eskalátoru. Ihned následovalo proměření elektrosoučástí eskalátoru, čímž došlo k lokalizaci poruchy na vadný frekvenční měnič. Ihned byl kontaktován výrobce pohyblivých schodů, kterým je firma Schindler. Ta začala jednat s výrobcem měniče. V září výrobce potvrdil, že výroba tohoto typu měniče již skončila a bude nutné hledat náhradu, která bude mít i dopad do dalších elektrosoučástí zařízení. Bylo tedy rozhodnuto o zajištění opravy původního měniče,“ sdělila deníku Echo24 tisková mluvčí DPP Aneta Řehková.

Dopravní podnik zároveň slibuje prostřednictvím své mluvčí výměnu frekvenčního měniče do 10. února 2019. Na ceduli, která označuje rozbité eskalátory, však visí datum 28. února 2019.

Výměna eskalátorů ve stanici Anděl na pokyn náměstka primátora odložena

V současné době jsou uzavřeny eskalátory na metru B ve stanici Karlovo náměstí, kde probíhá jejich výměna. Plánované uzavření výstupu metra ve stanici Anděl směrem Na Knížecí nechal magistrát, vlastník DPP, odložit. Vstup do stanice plánoval podnik uzavřít letos ve druhém či třetím čtvrtletí a práce měly vyjít na asi 227,5 milionu korun. Eskalátory u výstupu směrem k Andělu již byly opraveny.

„Já se podivoval, proč trvá výměna šest devět měsíců, proč je vůbec musíme vyměňovat a zda nám to stojí zato. Byl jsem trošku překvapen, že DPP nemá podrobné analýzy, proč eskalátory vyměňovat. Takže já jsem si vyžádal, že výměnu prozatím Na Knížecí pozastavíme, pokud nedojde k havarijnímu stavu, a nejdříve si to podrobně zpracujeme a zhodnotíme,“ řekl minulý týden náměstek pražského primátora Adam Scheinherr.

Kromě stavu samotných schodů je podle Scheinherra do rozhodování o výměně nutné v budoucnu zahrnout ekonomické hledisko nebo dopad na MHD. „Uzavřením výstupu bude méně atraktivní pro cestující. Když zavřeme vstup Na Knížecí, bude to mít dalekosáhlé důsledky na autobusovou dopravu. Primárně chci od DPP odpověď, proč je musíme rekonstruovat,“ řekl.

Několikaměsíční délku výměny podle něj prý ale nelze výrazně zkracovat. Součástí výměny jsou opravy eskalátorového tunelu, kam se dělníci jindy nedostanou. Zároveň není možné přivézt celý eskalátor a namontovat jej, ale musí se skládat a svařovat postupně až na místě. „Délka opravy je nešťastná, ale je to odůvodnitelné,“ dodal Adam Scheinherr.

DPP ale náměstku Scheinherrovi oponuje a vyjmenovává výhody rekonstrukce. „Projekty modernizací pohyblivých schodů spočívají v dosažení energetické úspory prostřednictvím výměny stávajících zastaralých a energeticky vysoce náročných eskalátorů za moderní, energeticky efektivní eskalátory s vyšší bezpečností provozu a nižšími provozními náklady,“ říká mluvčí DPP Aneta Řehková.

Podle ní u východu ze stanice Anděl směrem Na Knížecí nejde jen o samotné eskalátory. „Projekty modernizací pohyblivých schodů spočívají v dosažení energetické úspory prostřednictvím výměny stávajících zastaralých a energeticky vysoce náročných eskalátorů za moderní, energeticky efektivní eskalátory s vyšší bezpečností provozu a nižšími provozními náklady.

Staré sovětské eskalátory dodané do pražského metra ještě před rokem 1989 mají sice vyšší energetické nároky, mají ale vyšší provozní rychlost, proto zvládnou přepravit více cestujících. „Starší PS ruské výroby, uvedené do provozu ještě před přijetím harmonizovaných evropských norem, mají výjimkou povolenou rychlost 0,9 m/s, zatímco současná platná legislativa povoluje rychlost až 0,75 m/s,“ sdělila deníku Echo24 Aneta Řehková.

Podle ní má převážná většina pražských eskalátorů aktuálně rychlost 0,65 m/s, nedávno opravené eskalátory na Andělu jsou pak podle Řehkové s rychlostí 0,75 m/s, jsou tedy až na staré ruské eskalátory v pražském metru aktuálně nejrychlejší.

Čtěte také: Praha odložila rekonstrukci eskalátorů z metra směrem Na Knížecí


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.