Hra o Twitter
V pondělí nad ránem středoevropského času odstartovala sedmá řada největšího televizního fenoménu současnosti, americké série Hra o trůny. Několik hodin poté si jeden z nejoblíbenějších popových muzikantů dneška, britský písničkář Ed Sheeran, deaktivoval twitterový účet. Na první pohled dvě zajímavosti ze světa showbyznysu s malou relevancí. Ve skutečnosti ale jde o další ukázku pokračujících a evidentně rostoucích problémů sociální sítě, která měla dlouho pověst jakéhosi místa pro „lepší lidi“.
Nejprve ve stručnosti k celé spíše bulvární kauzičce: Ed Sheeran si v premiérovém díle nové řady seriálového fantasy monstrhitu střihl krátkou roličku, takzvané cameo. V úloze prostého vojáka, bojujícího za jeden z konkurenčních šlechtických rodů ve fiktivním Západozemí, zazpíval u táborového ohně krátkou, rádoby středověkou baladu a prohodil asi dvě věty s jednou z hlavních postav. Toť vše, dohromady strávil zrzavý pěvec na obrazovce sotva minutu. Ze strany HBO, producenta seriálu, šlo o vcelku prostý marketingový tah, na poli televizní zábavy běžnou záležitost. Přesto se kolem Sheeranova výletu na pole seriálového herectví strhl celkem solidní shitstorm, řečeno jazykem internetových diskutérů.
A právě na Twitteru to dostal zpěvák od uživatelů pořádně sežrat. Písnička byla pitomá, jeho výkon kožený a nejlepší by prý bylo, aby anglického barda stihl osud tolika jiných postav seriálu – smrt. Sheeran, který si na veřejnosti buduje obraz milého kluka od vedle a už několikrát se nechal slyšet, že na Twitteru jsou lidé „zbytečně zlí“, si následně deaktivoval svůj účet. Těžko v tom nevidět souvislost. Obecné moudro světa sociálních sítí zní, že zatímco na Facebooku si jako první přidáte rodinu a lidi ze základní či střední školy, na Twitteru začnete nejdřív sledovat hudební idoly a vůbec veřejně známé lidi. Facebook je místem, kde vaše moravská teta sdílí fotky z dovolené, zatímco Twitter vám naservíruje poslední myšlenkové pochody Donalda Trumpa. Toto rozdělení se pochopitelně výrazně rozmělnilo, pořád ale platí, že Twitter je spíš komunikační kanál známých lidí, zatímco Facebook je síť, která plus minus kopíruje váš offline společenský život. Twitter, díky minimalistickému uživatelskému prostředí mnohem anonymnější platforma, je tak ideální pro sarkastické stírání známých lidí: politiků, novinářů a umělců. Sheeran také zdaleka není první – nedávno třeba čelil nevybíravému a extrémně rasistickému trollingu twitterový profil americké černošské herečky Leslie Jonesové. Účty známých osobností jsou přitom hlavní akvizicí Twitteru a masivní útoky vesměs anonymních uživatelů na „hvězdy“ této sítě jí už v minulosti nadělaly nemálo vrásek na pomyslném čele. V současné době celá platforma navíc stagnuje a nedaří se jí příliš oslovit nové uživatele. IT odborníci považují, vedle nepřehledného a nepříliš uživatelsky přátelského interfacu aplikace, za hlavní důvod této situace právě neregulovaný proud urážek a špičkování, onen „neustálý šum emočního násilí nízké úrovně“, jak atmosféru na Twitteru překřtil časopis Harvard Business Revue. V prvním čtvrtletí 2017 Twitter také poprvé coby veřejně obchodovatelná společnost oznámil pokles příjmů. Podle mluvčích americké korporace jde o dočasný výpadek, způsobený změnou systému zadávání reklamy. Ale data jasně ukazují dlouhodobější pokles přílivu nových uživatelů a také propad v celkovém počtu příspěvků. Základní motto seriálu, jehož fanoušci zasypali Eda Sheerana nevybíravými tweety, zní: Když hraješ hru o trůny, buď vyhraješ, nebo zemřeš. Twitter, od začátku poněkud exkluzivně pojatá platforma, možná nikdy neaspiroval na usednutí na trůn světa sociálních sítí, kde se síla měří počtem uživatelů. Ale digitální krví každé sítě je stabilně rostoucí uživatelská základna. A z tohoto pohledu Twitter viditelně chřadne. Na smrt to zatím nevypadá. Na potřebu akutního zákroku ale určitě.