Poznejte tři úředníky, kteří státu ohlídají dozorčí rady
Dělat práci navíc bez dodatečné odměny nám nevadí, zkušeností máme dost a čas si najdeme také. Trojice členů nového vládního výboru pro personální nominace působí odhodlaně. Mají strážit odbornost kandidátů do dozorčích rad státních a polostátních podniků před invazí politických trafikantů. V anketě serveru ECHO24.cz odpovídali i na to, podle jakého klíče budou ministrům jejich adepty odmítat.
Vedoucí Úřadu vlády Pavel Dvořák, sekční ředitel z ministerstva financí Jiří Nováček a vrchní ředitelka kabinetu ministra zemědělství Lenka Jirsa Pavlátková. U těchto úředníků se nově mají scházet všechny ministerské návrhy na jmenování zástupců státu do dozorčích rad podniků se státní účastí. Server ECHO24.cz oslovil trojici s dotazy ohledně jejich práce pro vládní personální výbor.
Personalistika patřila k mé práci 14 let, míní Dvořák
„Pracoval jsem 14 let ve veřejné správě jako tajemník, čili vedoucí městského úřadu, kde personální práce patřila mezi mé základní úkoly, a v této oblasti mám poměrně bohatou zkušenost. Navíc jsem se účastnil i výběrových řízení mimo úřadu například na pozice ředitelů příspěvkových organizací,“ uvádí o sobě Dvořák. Kandidát premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) novému uskupení šéfuje.
Svoji nominaci bral vedoucí vládního úřadu jako vyjádření premiérovy důvěry. Tvrdí, že otázka peněz ho vůbec nenapadla. Regule výboru přitom stanovují, že pokud se jeho členem stane člověk ze státní správy, nemá nárok na dodatečnou odměnu. „Není nic zvláštního na tom, že státní zaměstnanci nepobírají v řadě orgánů odměnu, toto vůbec neřeším a ani mi to na mysl nepřišlo,“ míní Dvořák.
A kdy podle něj bylo vhodné postavit se plánům na nominaci určitého kandidáta do dozorčí rady? „Zcela jistě by to mohla být absence zkušeností v podobných funkcích s obdobnou mírou odpovědnosti,“ glosuje vedoucí Úřadu vlády. S kolegy se shodne na tom, že postoje výboru musí být transparentní, předvídatelné a vnitřně soudržné, aby nebyl důvod je měnit.
Nováček: Ať kandidáti přijdou s návrhy na zlepšení slabin
„Zkušenosti s personalistikou mám dlouhodobé, jednak z mých prvních dvou zaměstnání v soukromé sféře, tak i ze státní správy,“ rekapituluje Nováček. Dnes se věnuje řízení úřadu na ministerstvu financí, v 80. letech začínal kariéru v Moravských šamotových a lupkových závodech. Z IT speciality se tu propracoval na šéfa odboru IT. Od roku 1993 až do roku 2005 se pak věnoval právním záležitostem a personalistice ve firmě OR-CZ z Moravské Třebové.
Nováček pro ECHO24.cz načrtl, co by ho mohlo během pohovoru s jednotlivými kandidáty zajímat. Budou to například přehled zkušeností, které by daný uchazeč mohl v dozorčí radě využít. Dále jeho představy „o případném zlepšení fungování obchodních společností či státních podniků“. A do třetice to, co považuje u příslušné organizace za silné a slabé stránky.
Téma peněz ani pro člověka, kterého vybral Andrej Babiš (ANO), prý nehraje roli. „Je to standardní, nic neobvyklého, s tímto vědomím jsem nabídku přijal,“ uvádí s odkazem na praxi ze státní správy. Najít si čas na nové povinnosti by podle něj neměl být problém. „Za dobu mého profesního působení jsem se naučil zorganizovat si čas tak, abych vše řádně stihl,“ dušuje se.
Nápor na personál výbor bude růst úměrně s kumulací změn, kterých budou chtít jednotliví ministři v dozorčích radách dosáhnout. Nový tým bude mít na vyhodnocení každého kandidáta vždy pouze 14 dní, během kterých musí posoudit jeho odborné předpoklady a pozvat si dotyčného také na osobní pohovor.
Nováček pro ECHO24.cz načrtl, co by ho mohlo během pohovoru s jednotlivými kandidáty zajímat. Budou to například přehled zkušeností, které by daný uchazeč mohl v dozorčí radě využít. Dále jeho představy „o případném zlepšení fungování obchodních společností či státních podniků“. A do třetice to, co považuje u příslušné organizace za silné a slabé stránky. „Jako typický příklad bych uvedl nedostatek odborných či manažerských zkušeností v dané oblasti,“ zmiňuje Nováček možný důvod, kvůli kterému by se proti nominaci některého z ministrů postavil.
Bude potřeba více než plné nasazení, tuší Jirsa Pavlátková
Nesplnění odborných a osobnostních předpokladů uvádí jako typický důvod odmítnutí kandidáta také třetí člen výboru také třetí členka „kádrovacího“ výboru. Ani Jirsa Pavlátková nepochybuje, že má k nové práci sama dost personalistických zkušeností.
„V rámci svých předchozích zaměstnání jsem byla pravidelně při výběrových řízeních členkou panelu. Od letošního roku jsem vrchní ředitelkou kabinetu ministra, kam spadá mimo jiné personální odbor, takže se v uvedené problematice dobře orientuji,“ zmiňuje.
Proti záměru se dlouhodobě stavěl vicepremiér Andrej Babiš. Ve výsledku tvoří tým trojice státních úředníků a expert zvenčí tu není žádný. To kritizuje například iniciativa Rekonstrukce státu, na kterou se Sobotka při formování výboru opakovaně odvolával.
Kandidátka vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) má za sebou zkušenosti ze zastoupení Jihočeského kraje v Bruselu, ministerstva životního prostředí i Evropské komise, kde působila v kabinetu českého eurokomisaře Štefana Fülleho.
„Věřím, že se mi podaří sladit působení ve výboru se všemi povinnostmi spojenými s výkonem práce vrchní ředitelky kabinetu ministra, aniž by tyto jakýmkoliv způsobem utrpěly,“ uvádí Jirsa Pavlátková a uzavírá: „Při nástupu do této funkce jsem si byla plně vědoma toho, že to bude vyžadovat více než plné pracovní a časové nasazení.“
Úředníky nedoplňuje žádný expert mimo státní správu
Ustavení týmu, který bude kontrolovat odbornost kandidátů zástupců státu do dozorčích rad, bylo povolební prioritou šéfa ČSSD Bohuslava Sobotky. Podle původních plánů mělo být ve výboru okolo deseti členů, kromě zástupců klíčových ministerstev také několik nezávislých odborníků. Proti záměru se dlouhodobě stavěl vicepremiér Andrej Babiš. Ve výsledku tvoří tým trojice státních úředníků a expert zvenčí tu není žádný. To kritizuje například iniciativa Rekonstrukce státu, na kterou se Sobotka při formování výboru opakovaně odvolával.