Čeští žáci zvítězili v mezinárodním testu IT dovedností
České děti ovládají počítače
Mezinárodní srovnání počítačové a informační gramotnosti skončilo prvenstvím České republiky. Žáci osmých tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií zvítězili v testu ICILS 2013. Až za českými školáky se umístily děti z Kanady, Austrálie, Německa, Ruska nebo Korejské republiky. Celkově se srovnání účastnilo 19 států.
„Možná je to snad poprvé v historii, kdy Česká republika porazila úplně všechny a skončila na prvním místě,“ liboval si ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Testování probíhalo během loňského roku a z České republiky se ho účastnilo 3200 žáků ve 170 školách.
„Pokud se podíváme na testové úlohy, jejich podobu a charakter, tak je zřejmé, že žáci museli velmi dobře pracovat s textem. Museli mu porozumět, museli ho analyzovat a zvolit další postup při jeho řešení. Významnou úlohu hrála jejich úroveň čtenářské gramotnosti,“ zmínil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Podívejte se: Hlavní zjištění ICILS 2013
Holky s počítači porazily kluky
Průměrný výsledek čtrnáctiletých českých dětí byl 553 bodů. Druzí skončili mladí Kanaďané z provincie Ontario (547 bodů), třetí Australané (542 bodů) a čtvrtí Poláci společně s Nory (537 bodů). Na chvostu mezinárodního žebříčku skončily děti z Chile (487 bodů), Thajska (373 bodů) a Turecka (361 bodů).
„Výsledek je přímo úměrný tomu, z jakých rodin děti pocházejí.“
„Ve všech zemích, kde toto šetření probíhalo, dívky dosáhly lepšího výsledku než chlapci. V případě ČR byl však tento rozdíl hochů a dívek nejmenší,“ uvedl Zatloukal. Velmi výrazný byl v Česku naopak rozdíl mezi žáky základních škol a jejich vrstevníky z víceletých gymnázií, kteří dopadli výrazně lépe.
Podívejte se: Národní zpráva ICILS 2013
Víceletá gymnázia dominovala nad základními školami
„Výsledek i v počítačové a informační gramotnosti je závislý na ekonomické zázemí rodičů. V případě víceletých gymnázií je socioekonomický statut daleko vyšší než v případě základních škol. Výsledek je přímo úměrný tomu, z jakých rodin děti pocházejí,“ dodal ústřední školní inspektor na dotaz serveru ECHO24.cz. Připustil přitom, že děti z víceletých gymnázií mají ve větší míře počítače s internetem, mobily a tablety a tím také vyšší šanci na úspěch v testu.
„Víceletá gymnázia si vybírají ze základních škol ty nejlepší žáky. A samozřejmě sklízejí i ovoce základních škol, které připravují tyto děti,“ připustil ministr Chládek. Poukázal přitom na jinou mezinárodní studii, podle které je největším handicapem českého školství fakt, že o vzdělání dětí rozhoduje spíš než jejich nadání a schopnosti peněženka jejich rodičů.
V jednotlivých úlohách měly děti například rozlišit, komu všemu dorazil určitý mail. Nebo na základě mailové adresy vysvětlit, proč jim daná zásilka přijde jako podezřelá. Kromě toho dostali za úkol třeba připravit prezentaci, která by jejich spolužáky přilákala do školního sportovního kroužku.
Chládek sází na tablety ve výuce
Na základě výsledku testu vznikla také série doporučení pro české školství. Informační technologie by například neměly být součástí jen jednoho předmětu, ale prostupovat výukou. Učitelé a ředitelé škol by pak sami měli umět moderní technologie používat.
„Pokud zachytíme tento trend a budeme schopni argumentovat i proti klišé, že kdo bude používat ve škole počítač nebo tablet, přestane psát rukou, pak je Česká republika schopná mít kvalitní vzdělávací systém.“
„Zavedli jsme projekt Tablety do škol. Teď je jednání se všemi společnostmi, které vyrábějí takovéto pomůcky. Chci se s nimi domluvit, jestli jsou ochotny podpořit české školství. Že nám buď zdarma nebo přijatelnou cenou napomůžou, abychom vybavili všechny české školy bez rozdílu. A zároveň, aby to bylo s programem,“ uvedl ministr ministr. Podle něj můžou IT technologie zrychlit výuku i v takových předmětech jako je zeměpis.
„Pokud zachytíme tento trend a budeme schopni argumentovat i proti klišé, že kdo bude používat ve škole počítač nebo tablet, přestane psát rukou, pak je Česká republika schopná mít kvalitní vzdělávací systém, který bude reflektovat i potřeby trhu práce,“ dodal Chládek.