Češi touží po elektroautech nejméně z celé EU. Dotace nejsou řešení, kritizují ekonomové

ZELENÝ PŘECHOD

Češi touží po elektroautech nejméně z celé EU. Dotace nejsou řešení, kritizují ekonomové
Trh s elektromobily je stále velmi závislý na finančních pobídkách a nedostatečném rozvoji dobíjecích stanic. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Markéta Malá
Sdílet:

Evropa dlouhodobě razí zelený přechod na elektromobilitu, vlády se přizpůsobují a přicházejí s různými finančními pobídkami. Mezi Čechy však takové nadšení nepanuje, více než polovina chce nadále zůstat věrná spalovacím motorům, ukázal evropský průzkum. Vláda Petra Fialy (ODS) hodlá brzy spustit miliardový dotační program pro firmy a podnikatele na nákup nových elektroaut. Na výhody elektrovozů však směřuje i z řad odborné veřejnosti kritika upozorňující na to, že větší ekologie lze docílit s pohonem na alternativní nebo plynná paliva. O nebezpečí tlaku na elektromobilitu mluvil již dříve v rozhovoru pro Týdeník Echo profesor Jan Macek z ČVUT.

Česko vyšlo v průzkumu jako jediný stát, kde si lidé jako své budoucí auto plánují pořídit opět to s klasickým benzinovým nebo naftovým motorem. Tato skupina tvořila více než polovinu. Zároveň však přes 30 procent dotazovaných Čechů uvedlo, že uvažuje o koupi hybridu. Tedy vozu, který je poháněn jak spalovacím motorem, tak elektromotorem, které pracují buď samostatně, nebo společně.

Čistý elektromobil by si pořídilo pouhých 17 procent Čechů, což je poměrně daleko (o 19 procentních bodů) za průměrem EU. Vozy se spalovacím motorem jsou podle průzkumu volbou číslo jedna dokonce pro všechny věkové kategorie. Koupi elektromobilu by dalo přednost nejvíce lidí ve věkové skupině 15 až 29 let. Hybridy jsou zase nejoblíbenější mezi Čechy ve věku 30 až 64 let.

Například sousední Slováci vykazují větší touhu po odchodu od fosilních paliv. Spalovacímu motoru by dalo pro příště přednost lehce před třicet procent z nich, zatímco pro hybrid by se rozhodlo přes 40 procent Slováků a pro čistý elektrický vůz téměř čtvrtina.

Trh s elektromobily je stále velmi křehký a vysoce závislý na podpůrných opatřeních, jako jsou nákupní pobídky, a především na široké dostupnosti dobíjecích stanic. Jejich výstavba v současnosti poptávce nestačí.

„V České republice nemáme vybudovanou dostatečnou infrastrukturu na masový provoz elektromobilů. Jejich rozšíření by lidem způsobovalo četné problémy. Navíc elektromobily jsou dražší než klasické automobily, takže motivace k jejich pořizování není příliš velká,“ uvedl k tomu v reakci pro Echo24 hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Lidé si budou na elektromobilitu zvykat ještě dlouhou dobu. Primárně jsou navíc elektroauta chápána stále hlavně jako „městská“ vozidla. „Přechod z koňských povozů na klasické automobily také neproběhl přes noc. Situace se změní, jakmile na trhu budou běžně k dostání ojeté elektromobily za nízké ceny. V tu chvíli by střední třída mohla začít uvažovat o elektromobilu jako o druhém automobilu pro cestování ve městech. To by mohlo postupně měnit odmítavý postoj, který je dnes masově rozšířen,“ domnívá se Křeček.

Dotování elektromobilů navíc v praxi znamená, že peníze od všech daňových poplatníků budou nasměrovány k bohatším vrstvám obyvatelstva. „Tento postup je velice sporný. Stát by se místo dotací měl starat hlavně o budování infrastruktury,“ tvrdí Křeček.

Vláda by měla brzy spustit plánovaný program dotování nákupu elektromobilů firmám a živnostníkům. Padnout na to má necelá miliarda korun, což je nejvyšší částka poskytnutá právě na pořízení elektrovozů. Dotační částka by měla dosáhnout až 940 milionů korun a žádat by o ni mohly firmy a osoby samostatně výdělečně činné, které podnikají v České republice nejméně dva roky. Částka by měla pokrýt nákup až 4 550 elektromobilů a dalších 300 milionů korun má jít do výstavby 1500 nabíjecích bodů.

Dotace připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu, které po exšéfovi resortu Karlu Havlíčkovi (ANO) převzal kandidát hnutí STAN Jozef Síkela.

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se prodej elektromobilů mezi lety 2017 a 2021 více než zdesetinásobil, zatímco počet veřejných dobíječek v EU ve stejném období vzrostl méně než dvaapůlkrát. Příliš ambiciózní cíle pro rozvoj elektromobility tak narážejí na nedostatečnou infrastrukturu.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články