Odvrácená strana Amazonu. O práci mohou přijít tisíce Čechů
INVESTICE
Práce pro několik tisíc lidí, miliardové investice a dostupnější elektronika a další zboží za příznivější ceny. Plánovaná distribuční centra společnosti Amazon v Dobrovízi u Prahy a v Brně ale mají i svou odvrácenou stranu: zkrachovalé e-shopy a tisíce jiných lidí bez práce.
Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci, by se Amazonu měly bát především střední a menší české internetové obchody. „Českým zákazníkům by Amazon jistě přinesl širokou nabídku zboží, ale taky další tlak na již tak velmi konkurenční prostředí internetových obchodů v České republice,“ řekl pro ECHO24.cz Vetyška. „Více ohroženy by měly skutečně být střední a menší e-shopy.“
Podstatné je, jestli americký internetový gigant v Česku pouze zprovozní dva velkosklady, nebo tady otevře i svou internetovou pobočku a nabídne zákazníkům české webové stránky včetně speciálních služeb.
Amazon se k této otázce zatím nevyjádřil. Redakce ECHO24.cz mu prostřednictvím jeho českého mediálního zástupce poslala před více než týdnem sérii otázek, které se týkaly právě i případného zaměření na český trh, ale firma ani přes opakované urgence neodpověděla.
Velkosklady na prvním místě
Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci odhaduje, že Amazon v první fázi zaměří své aktivity pouze k provozu svých nových skladů. I to by ale podle něj mělo zlepšit služby pro české zákazníky a zvýšit konkurenci na českém internetovém trhu. Zkrátí se doba dodání a zlevní poštovné, takže by čeští zákazníci mohli ušetřit za jednu zásilku i stokoruny.
Stavba distribučních center vyjde na miliardy korun, v obou velkoskladech by mělo najít práci (i sezónní) několik tisíc lidí. Pokud Amazon zacílí na český trh, mohl by tím podle ředitele Popronu Petera Schiera zlikvidovat až desítky tisíc pracovních míst.
„Někdo si myslí, že Amazon tu všechno ovládne. To není pravda. I v Německu, kde se mu podařilo zlikvidovat velkou část konkurence, má tržní podíl zhruba okolo 27 procent. A zároveň je vidět, že naráží na hranice. Zbývá dalších 70 procent trhu a je otázka, kdo si je rozdělí,“ řekl Schier pro iHned.cz, podle něhož mají například větší šanci úzce specializované e-shopy.
Konkurence je dobrá, tvrdí e-shopy
Velké české e-shopy jsou zatím v klidu. Aspoň podle oficiálních vyjádření. „Ke konkurenci se obecně nevyjadřujeme, snad jen tolik, že každá nová konkurence je zdravá a vítaná,“ řekla pro ECHO24.cz Michala Gregorová, PR manažerka společnosti Mall.
Podobně odpověděla i její kolegyně Šárka Jakoubková ze společnosti Alza: „Aktivity ostatních hráčů na trhu nebudeme komentovat. I nadále se plně soustředíme na vlastní plány a rozvoj.“
Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci se kvalitní české e-shopy určitě nemusí bát. „Vstup Amazonu by se však pravděpodobně dotkl všech na českém online trhu,“ dodal.