Stop poruchám těsně po záruce. EU chce nově uvádět životnost výrobků
Inovace v záručních lhůtách
Stává se téměř běžnou praxí, že se spotřební elektronika pokazí krátce po uplynutí záruční lhůty. Evropský parlament by tak teď rád tento trend zvrátil a nedávno již v tomto směru schválil i řadu doporučení, která by měla zjednodušit opravu porouchané elektroniky a dostupnost náhradních dílů. Také by se nově měla na všech výrobcích uvádět jejich životnost, lidé by si tak mohli vybrat, zda si připlatí za dlouhověkost kupovaného zboží či nikoliv. S informací přišel server irozhlas.cz
Podle europoslankyně za ČSSD Olgy Sehnalové je podle většiny spotřebitelů největší problém právě ve strategii takzvaného plánovaného zastarávání, kterou uplatňuje mnoho výrobců elektroniky. Ta automaticky počítá s tím, že zboží vydrží jen krátce a rozbije se brzy po uplynutí záruční lhůty. Tuto situaci by tak mělo vyřešit nové nařízení, podle kterého by každý výrobek měl nově nést i informaci o délce své životnosti. Lidé by tak jasně věděli, jak dlouho jim kupovaný přístroj vydrží.
„Pokud se spotřebitelé řídí cenou, ale nemají informaci o tom, jaká je životnost výrobku, tak pak samozřejmě cena rozhoduje. Ale pokud by tu informaci měli, tak by možná také zvážili, jestli si za tu životnost větší nepřiplatí,“ řekla pro rozhlas Sehnalová.
Podle manažera kvality společnosti FAST Česká republika Petra Uhera, je vše o ceně výrobků, potažmo použitých součástek. Například v levných televizích se používají díly méně kvalitní. „Jsou tam součástky, které se jmenují kondenzátory. Ty kondenzátory se dělají na různé teploty. Pokud ve zdroji najdete kondenzátory, které jsou, dejme tomu, na 85 stupňů Celsia, tak máte jistotu, že vydrží dva a půl, tři roky maximálně a ta televize potom najednou nejde zapnout. Ale pokud máte televizi, která je kvalitnější, použijí se kvalitnější kondenzátory, a zase je to o té ceně, potom následně budete mít kondenzátory na 120, na 130 stupňů. Ty vám vydrží 6, 7, 8 let,“ řekl pro rozhlas Uher.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Podle jiných názorů by však lidé s některými druhy spotřební elektroniky, jako je právě televize, mobilní telefon či tablet, 8 let ani vydržet nechtěli. technologický pokrok je dnes prý tak rychlý, že by 8 let starý telefon používal málokdo. Některé firmy pak svým zákazníkům v tomto ohledu nedávají obvykle ani moc na vybranou. To kvůli své politice neustálé inovace softwaru, kdy je spotřebitel nucen nahrávat si na své zařízení, zejména mobilní telefony a tablety, stále nové a nové verze operačního systému, který je však po čase dimenzovaný již na nový model telefonu, starý model tak postupně ztrácí na výkonu a přestává fungovat plynule. Zákazník je tak nevědomky přinucen k tomu, aby si zakoupil nový model produktu, na kterém software funguje opět hladce.
Evropský parlament také navrhuje, aby byla elektronika nově konstruována tak, že se bude dát snáze opravit a aby byly lépe dostupné náhradní díly. Díky tomu by tak ceny za opravu po záruce měly být finančně výhodnější než zakoupení zcela nového zařízení. Napomoci by tomu mělo i to, že by rozbitou elektroniku mohly nyní opravovat nejen autorizované servisy, ale i jiné opravny.
Zda se tyto novinky podaří Evropskému parlamentu nakonec prosadit bude v budoucnu záležet na jednotlivých státech EU, nicméně pravdou zůstává, že šetrné využívání přírodních zdrojů a tudíž i snadnější opravitelnost spotřebního zboží zůstává jednou z dlouhodobých priorit Evropské komise.