Jako za komunistů. Lidovci i ODS odsuzují útok Agrofertu

Útok na Reportéry ČT

Jako za komunistů. Lidovci i ODS odsuzují útok AgrofertuAKTUALIZOVÁNO 1
Domov

Jan Kálal

Skupina Agrofert vlastněná vicepremiérem Andrejem Babišem (ANO) čelí kritice kvůli tomu, jak si stěžovala na pořad Reportéři ČT. Představenstvu firmy se nelíbily čtyři z odvysílaných reportáží, které byly k Agrofertu a jejímu majiteli kritické. V apelu na Radu ČT proto žádalo o zastavení pořadu a potrestání redaktorů. Na obranu Reportérů ČT se postavila opoziční ODS i vládní lidovci. Babiš svoji firmu podpořil a televizi obvinil z manipulativních reportáží.

Střet zájmů v číslech. Jez? Ano. Dřevo pro Babiše. Z eráru krev neteče. Kvarteto reportáží investigativního pořadu Reportéři ČT je trnem v oku managementu Agrofertu. Dva členové jeho představenstva – Josef Mráz a Petra Procházková – se proto obrátili na radu veřejnoprávní televize s žádostí o nápravu. Zvolili přitom ostrý tón.

„Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach.“

„Žádáme vás o zjednání nápravy, to je aby bylo od těchto účelově zaměřených pořadů, kde informace jsou podávány tak, že hraničí s pomluvou, upuštěno a příslušní redaktoři a další osoby odpovědné za realizaci shora uvedených reportáží, aby převzali za takové jednání odpovědnost a aby byly vůči nim vyvozeny patřičné důsledky,“ apelují Mráz s Procházkou na členy rady.

Čtěte také: Babišův Agrofert si stěžuje na Reportéry ČT, žádá jejich potrestání

 

První se proti postupu firmy v majetku ministra financí ozvala ODS. Její místopředseda Martin Kupka podotkl, že stížnost končí slovy jak „vystřiženými z dob komunistické totality“. „Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach,“ uvedl Kupka a připomněl, že jde o varovný signál před dovolbou členů Rady ČT.

„Potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha se nabourat do ústavou zaručených práv.“

Proti počínání Babišovy firmy se na dotaz deníku ECHO24.cz vymezili také lidovci. „Potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha se nabourat do ústavou zaručených práv. A domnívám se, že je to i precedent. Jde o snahu ovlivnit nezávislost veřejnoprávního média,“ varoval vicepremiér Pavel Bělobrádek. Pokud se podle něj Agrofertu něco na reportážích nelíbilo, mohl televizi zažalovat.

Komárek: Žádná stížnost na nezávislosti ČT nic nezmění

„Hnutí majitele Agrofertu má stejně jako KDU-ČSL možnost rozhodovat o složení Rady ČT,“ připomněl Bělobrádek – podobně jako Kupka – dovolbu radních. „Budeme podporovat silné kandidáty, kteří budou nezávislí a jejichž morální profil je takový, aby si je někdo nekoupil,“ dodal s tím, že existující indicie, podle kterých jsou někteří ze členů rady pod vlivem ekonomických a politických skupin. „Na tomto konkrétním případu je vidět, že skupina Agrofert tam vliv asi nemá, protože jinak by si asi takto nestěžovali,“ uzavřel Babišův koaliční partner.

Sobotka: „Na pořad Reportéři ČT si stěžuje kde kdo, což je myslím jeden z důkazů toho, že dělají svoji práci podle zásady padni komu padni. A to asi není špatně.“

Deník ECHO24.cz požádal o názor na zmíněnou stížnost také poslance Martina Komárka (ANO). Bývalý dlouholetý novinář, který nyní vede sněmovní volební výbor, byl ale v reakci stručný: „Stížnostmi se zabývá Rada ČT. Mne nepřísluší do její práce zasahovat. Nezávislost ČT je dána zákonem a žádná stížnost na ni nemůže nic změnit.“

Babiš: Některé reportáže ČT jsou manipulované

Podle Babiše má jeho Agrofert právo si na ČT stěžovat. Někdy jsou v ní manipulované reportáže, řekl ČTK. A nemyslí si, že by stížnost jeho firmy vytvářela tlak na tuto veřejnoprávní instituci.

„Na pořad Reportéři ČT si stěžuje kde kdo, což je myslím jeden z důkazů toho, že dělají svoji práci podle zásady padni komu padni. A to asi není špatně,“ uvedl pro deník ECHO24.cz premiér Bohuslav Sobotka. „ČT by měla tuto stížnost prověřit standardně jako každou jinou a nenechat se vyvést z míry a své veřejnoprávní nezávislosti proto, že si stěžuje zrovna Agrofert. Myslím, že se znovu ukazuje, jak je důležité udržet nezávislost veřejnoprávních médií, založenou na tom, že jsou financována z koncesionářských poplatků a ne z reklamy nebo státního rozpočtu,“ připojil.

Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka rozeslal v úterý odpoledne ke stížnosti na Reportéry ČT tiskové prohlášení. „Svoboda slova by v České republice neměla vyústit v anarchii slova, proti které není obrany,“ apeluje v něm. Deník ECHO24.cz text uvádí v plném znění: „Rádi bychom reagovali na nařčení v médiích, kdy je naší společnosti Agrofert přisuzována snaha řídit Českou televizi či omezovat svobodu slova. Takové tvrzení je naprosto absurdní. Naše firma pouze využila právo ohradit se prostřednictvím stížnosti k Radě ČT vůči některým reportážím odvysílaným v pořadu Reportéři ČT. Domníváme se, že v demokratické společnosti je právem každého – firmy či občana – obrátit se se stížností na Radu ČT ve chvíli, kdy má stěžovatel důvodné podezření na účelovost reportáží, vytrhávání informací z kontextu, překrucování faktů či záměrné zamlčování důležitých skutečností. Pakliže se určité skupině novinářů nelíbí, že jsme využili stejného práva jako kdokoliv jiný v České republice, pak by se měli sami zamyslet nad tím, zda konají skutečně nezaujatě. Zaráží nás, že možnost podat stížnost je v případě koncernu Agrofert a priori považována za snahu cokoliv řídit. Ukazuje to pouze na fakt, že ne všichni mají v očích určitých novinářů rovnocenná práva. Bez výhrad ctíme svobodu slova. Bohužel se však potýkáme s evidentně záměrnou neobjektivitou, nepravdami a očerňováním naší firmy na základě nepodložených spekulací. Pokud bychom o těchto skutečnostech nebyli přesvědčeni, stížnost k Radě ČT bychom jistě nepodávali. Svoboda slova by v České republice neměla vyústit v anarchii slova, proti které není obrany.“

ČT „ustřihla“ brífink s otázkou na Agrofert

Na celém případu je ještě jedna věc pikantní. Dokud Reportéři ČT řešili například situaci ve zdravotnictví a problémy šéfa resortu Svatopluka Němečka (ČSSD), Babiš je opakovaně dával za vzor žurnalistiky. Jakmile se tu ale objevují reportáže kritické k Agrofertu, chce jeho firma rušit pořad a trestat jeho redaktory.

Stížnost Agrofertu je nyní ve fázi, kdy rada požádala o vyjádření generálního ředitele ČT Petra Dvořáka.

Pro úplnost zbývá dodat ještě jednu podrobnost. Vicepremiér Bělobrádek se k stížnosti Agrofertu a útoku na nezávislost ČT vyjadřoval na tiskové konferenci ve sněmovně ve 12 hodin. ČT brífink lidovců vysílala ze záznamu po půl jedné. Nechala zaznít ale jen dva úvodní řečníky a otázky – včetně té na Agrofert a Reportéry ČT – „ustřihla“. 

Podívejte se: Tisková konference bez zmínky o Babišově firmě

Rada ČT za uplynulý rok obdržela 239 stížností, zaznělo na úterním jednání volebního výboru ve sněmovně. Meziročně jich nepřibývá, ale stěžovatelé je stále častěji píší opakovaně.

Šéf radních Jaroslav Dědič novinářům sdělil, že stížnost Agrofertu je nyní ve fázi, kdy rada požádala o vyjádření generálního ředitele ČT Petra Dvořáka. „Aby podpořil jedním z názorů to spektrum názorů, které si v tuto chvíli dělá rada. A rada se jí bude zabývat, jakmile všechny tyto indicie obdrží,“ dodal. Dvořák uvedl, že podnět Agrofertu prověří televize standardní cestou.