Vozítko Segway je nebezpečný chodec. Na silnici však nepatří a cyklostezky nejsou

Vozítko Segway je nebezpečný chodec. Na silnici však nepatří a cyklostezky nejsou
Turisté mohou na segwayích projet za krátký čas mnoho památek a zajímavých míst historické Prahy. Pokud se změní legislativa, budou smět pouze na cyklostezky. Ta je však v Praze 1 pouze jediná. Foto: facebook Segway tours in Prague with SG-point.info
1
Domov
Sdílet:

V centru prahy ohrožují chodce dvě stovky vozítek Segway. Turisté, kteří spíše než na cestu koukají po památkách a na úzkých chodnících kličkují v řadě za sebou některým Pražanům vadí. Tichý chod segwaye navíc snadno zanikne v klapání bot, a tak se může stát, že chodec zkříží cestu jezdci na padesátikilovém vozítku a dojde ke zranění. Zastupitelé Prahy 1 proto chtějí, aby byly segwaye omezeny a stejně jako kola patřily na cyklostezky. To by bylo ale pro provozovatele likvidační, protože stezka je v Praze 1 jen jediná.

V centru města je přes dvě stě segwayů, přitom před pěti lety jich bylo pouze dvacet.

Už deset let je vozítko Segway velkou atrakcí pro pražské turisty. Bez bolavých nohou mohou totiž projet za krátkou dobu ty nejzajímavější památky a místa českého hlavního města. Segway je také dobrý byznys, který se v Praze rozrůstá. „V centru města je přes dvě stě segwayů, přitom před pěti lety jich bylo pouze dvacet," řekl pro server ECHO24.cz Michal Švejd, který vlastní půjčovnu. Kvůli velkému množství půjčoven si sami provozovatelé založili asociaci. „Máme kodex, který například určuje, že uživatelé musí mít helmu, nesmí být opilí,“ vyjmenoval jen zlomek z dvaceti pravidel Švejd, který je členem Asociace Segway ČR. Uživatelé vozítek nesmí za jízdy ani fotit nebo telefonovat, jelikož by to odvádělo pozornost o provozu. Členové asociace se také zavazují, že nevjíždí s klienty na Karlův most nebo do areálu Pražského hradu. Další z podmínek je, aby jezdci na segwayích nepřekročili rychlost 10 km/h, přičemž rychlost chůze se pohybuje kolem 6 km/h.

Vozítko je chodec

Právě váha a rychlost vozítka jsou dva hlavní argumenty proti segwayům v pražských ulicích.  Vozítka totiž mohou jet rychlostí až 20 km/h a hmotnost mají kolem padesáti kilo. Navíc jsou velmi tichá, takže je není slyšet. Segwaye se snaží už dva roky omezit zastupitelé Prahy 1. Především místostarosta Daniel Hodek bojuje za změnu legislativy. Nelíbí se mu, že jezdí po chodnících, ač by měli podle něj stejně jako kola patřit na cyklostezky.

Turisté se při projížďce městem kochají, a tak stává, že někoho ohrozí. K omezení chodců ze strany uživatelů segwayů dochází na úzkých chodnících, v úzkých uličkách a v místech, kde bývá plno lidí. Těchto míst je však v Praze a především v jejím historickém jádru plno. „Hodně problematická je Pařížská ulice, ulice Kaprova, trasy kudy míří turisté na druhý břeh Vltavy. Je pravda, že nejezdí po Karlově mostě, ale jezdí po těch ostatních mostech a Nerudovou ulicí po vozovce, protože tam se na chodník nevejdou,“ uvedl pro ECHO24.cz místostarosta Prahy 1 Daniel Hodek, kterému kvůli segwayům chodí stížnosti od lidí.

Zejména ti, kteří si na to stoupnou poprvé a vydají se po pár minutách instruktáže do kopce na Hrad, ti jsou velkým rizikem.

„Konkretně máme několik stížností, maily, upozornění, že se tak tak vyhýbali kočárkům. Stěžovali si i pejskaři. Problém nastává, když je někde hodně lidí a oni tam začnou kličkovat s deseti segwayi,“ řekl Hodek, který si sám jízdu na vozítku vyzkoušel a jeho názor na věc to nijak nezměnilo, naopak spíše utvrdilo. „Mám z toho velký respekt. Zejména ti, kteří si na to stoupnou poprvé a vydají se po pár minutách instruktáže do kopce na Hrad, ti jsou velkým rizikem,“ upozornil Hodek.

Strach, ale žádní zranění

Na nebezpečí jezdců na segwayích poukazovalo také občanské sdružení Pražské matky. Koordinátorka programu Bezpečné cesty do školy a Chodci sobě Eva Šuchmanová zdůraznila, že je pro chodce velice nepříjemná situace například v Nerudově ulici a na Kampě. Zde došlo u Sovových mlýnů letos v březnu k nehodě bez zranění, když vozítko sjelo jednomu z turistů do plavební komory. Proto jejich sdružení, které se snaží chránit především děti a důchodce, přivítalo a podpořilo snahy zastupitelů Prahy 1 omezit segwaye. „Mám tři děti a vím, jak je těžké to uhlídat, aby je chodníku někdo nesrazil,“ řekla pro ECHO24.cz Šuchmanová.

Konkrétní případy, kdy byl někdo zraněn však nezná ani ona, ani Hodek. Mluvčí Policie ČR Tomáš Hulan pro ECHO24.cz vysvětlil, že nelze nijak zjistit, zda za dopravní nehodu mohl uživatel vozítka Segway nebo chodec, jelikož tak podrobnou statistiku policie nevede. Podle Jana Večeři z Asociace Segway ČR pak v Praze dochází spíše ke kolizím chodců s cyklisty. V případě segwayů se podle něj většinou zraní pouze sám uživatel svou nešikovností.

Prvním krokem je to, aby byl segway dopravním prostředkem jako je třeba bicykl. V tu chvíli se pohybuje jako jízdní kolo na vozovce a je to v uvozovkách vyřešeno.

Hodek již několikrát žádal ministerstvo dopravy, aby změnilo legislativu. „Prvním krokem je to, aby byl segway dopravním prostředkem jako je třeba bicykl. V tu chvíli se pohybuje jako jízdní kolo na vozovce a je to v uvozovkách vyřešeno,“ řekl Hodek. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold serveru ECHO24.cz potvrdil, že problém se segway řeší ministerstvo s Prahou 1 dlouhodobě. „My jsme jim ale doporučili, že mohou například klást provozovatelům podmínky, omezit za určitých podmínek jejich činnost, nebo umístit značky zákaz vstupu chodcům a k tomu doplnit, že se jedná pouze o segwaye,“ vyjádřil se k jednání ministerstva a zastupitelů Prahy 1 Neřold. Mluvčí také oznámil, že ministerstvo dopravy již připravuje úpravu zákona.

Provozovatelé se rádi omezí

Návrhy na regulace vozítek přišly také od samotných provozovatelů, omezení se týkala především míst u školek a škol. Nevadil by jim ani zákaz vjezdu do některých ulic. „Byli jsme na Praze 1, navrhli jsme, jak by nás měli regulovat. Vyslechli nás, ale zřejmě mají jiný názor,“ řek serveru ECHO24.cz Jan Večeřa z Asociace Segway ČR. Večeřa také upozornil, že si Praha 1 nechala udělat studii v Ústavu soudního znalectví v dopravě na ČVUT od Jindřicha Šachla. Výsledkem zprávy je doporučení, že segwaye na chodník rozhodně patří spíše než na silnici, kde by hrozilo mnohem vyšší riziko zranění.

Pokud by byl změněn zákon a segwaye by patřily do stejné kategorie jako kola, bylo by to pro nás naprosto likvidační, protože v Praze 1 je jen jediná cyklostezka.

„Na silnici by turisté nechtěli kvůli bezpečnosti. Také by to bylo dost těžko pojistitelné,“ vysvětlil Večeřa. „Pokud by byl změněn zákon a segwaye by patřily do stejné kategorie jako kola, bylo by to pro nás naprosto likvidační, protože v Praze 1 je jen jediná cyklostezka. Vede podél řeky, což by asi turisty příliš nezajímalo. Navíc tady nejsou ani možnosti, kde cyklostezky budovat,“ upozornil na hrozbu pro provozovatele Večeřa. „My regulaci vítáme, ale takovou, aby pro nás nebyla likvidační. Pokud nás shodí z chodníků, tak je to pro nás konec,“ zdůraznil několikrát Večeřa.

Stejně jako v českém hlavním městě je i v Paříži segway ve stejné kategorii jako chodec. Ale například v Drážďanech mohou jezdit lidé na segwayích pouze na cyklostezkách. Také ve Vídni mají status jízdních kol. Avšak zde je mnohem rozvinutější infrastruktura. V Londýně byl provoz zakázán na veřejných komunikací, ale i na chodnících, a tak se na nich mohou lidé projíždět pouze na soukromém pozemku. Angličané chápou vozítka jako nebezpečná možná i proto, že se v roce 2010 na segwayi zabil pádem ze skály u Leedsu sám jejich výrobce James Heselden.

Sdílet:

Hlavní zprávy