Nová tramvajová trať v Praze. Tři zastávky a 600 milionů
Doprava v metropoli
Pražští radní schválili plán výstavby prodloužení tramvajové trati na Barrandově. Nová část tratě má vést z barrandovského sídliště směrem na Slivenec, dlouhá bude zhruba 1,5 kilometru a stát má přes 600 milionů korun. Nová trať má mít pouze tři zastávky, proti výstavbě se v minulosti vyjádřili místní obyvatelé a kritizují ho i pirátští zastupitelé.
Na první pohled zbytečné se některým obyvatelům okolí Barrandova zdá již delší dobu plánovaná výstavba prodloužení tramvajové trati ze zastávky Sídliště Barrandov. Nová část již schválené dráhy má zelenou a k její realizaci může dojít již v příštím roce. Její kritici ale autorům plánu vyčítají jak diskutabilního umístění „v polích“ tak fakt, že nová dráha pomůže developerským zájmům v oblasti.
„Tento projekt se realizuje ze dvou důvodů. Za prvé, je to jeden z mála projektů v oblasti tramvajové dopravy připravený k realizaci,“ vysvětlil na dotaz deníku ECHO24.cz zastupitel Pirátů Mikuláš Ferjenčík. „Za druhé, Bémova garnitura změnila územní plán takovým způsobem, že v daném území smějí developeři stavět nezávisle na tom, zda tramvaj stojí nebo ne, stačí, že je vydané územní rozhodnutí. Hrozí tedy, že pokud by město trať nepostavilo, vznikne desetitisícové sídliště, bez obsloužení městskou hromadnou dopravou.“
Právě Piráti byli poměrně hlasitými kritiky tohoto návrhu, který před časem trať označili za končící v poli a nevýhodný pro místní občany. Nyní ale svůj odmítavý postoj alespoň trošku mírní. „Samozřejmě nejvíc pomohou majitelům pozemků, mimo jiné společnosti FINEP, která si od ČSSD pronajala svoje sídlo. Piráti usilují o to, aby majitelé pozemků, které se díky trati zhodnotí, nesli část nákladů na výstavbu trati,“ pokračoval Ferjenčík.
Spor ohledně nového prodloužení dráhy se dostal i před soud, který nakonec rozhodl, že je výstavba trati ve veřejném zájmu. Část místních pak sepsala i petici naopak za výstavbu tramvajového prodloužení.
Konkrétně má podle ČTK cena projektu dosáhnout 609,5 milionu korun a na této necelých 1,5 kilometrů dlouhé trati mají být tři stanice – Kaskády, Holyně a Slivenec. Prostor mezi kolejemi má být podle plánu v co nejdelším úseku zatravněn. Trať bude vést z dnešní konečné Sídliště Barrandov a ukončena bude opět smyčkou.
Kromě tramvaje byl schválen i plán na výstavbu nových cyklostezek, z čehož jedna má vést právě podél nově vzniklé slivenecké dráhy. Projektu byla veřejností vytýkána i zdánlivě vysoká cena, nabízí se ale srovnání s podobnými projekty Prahy v minulosti. Za posunutí tramvajové smyčky o 300 metrů v Podbabě v roce 2011 zaplatilo město přes 320 milionů, posun o 400 metrů v Radlicích stál dokonce 700 milionů.