Nová daň zlikviduje část živnostníků
Co čeká malé podnikatele
Od prvního června se rozjede informační kampaň k zavedení pokladen EET a stát do ní investuje 34 milionů. Třeba se z ní živnostníci konečně dozvědí, kolik je pokladny budou skutečně stát. Ministerstvo financí jim dosud neprozradilo, že k připojení na finanční správu nebude stačit elektronická pokladna od pěti tisíc korun výše a připojení na internet. Nejdražší bude licence na speciální software, která vyjde každého podnikatele na tisíc korun měsíčně. Tato nová „daň“ nepochybně ukončí řadu živností, IT firmy se však mohou těšit na zisk přes pět miliard ročně.
O kampani k pokladnám je dosud známo jen málo. V úterý ministerstvo financí zveřejnilo několik ochutnávek, v první řadě portrét usměvavé modelky, která cosi účtuje, doprovázený nápisem „Férově pro všechny“. Následují argumenty, které mají být při přesvědčování obyvatelstva použity. Pozitivní zkušenosti s evidencí tržeb prý má již 16 zemí Evropské unie, její zásluhou se zvýší výběr daní z přidané hodnoty o 8 miliard a daní z příjmu o dalších 10 miliard korun ročně, náklady na nákup pokladen podnikatelům nahradí pětitisícová sleva na dani. Není divu, že si lepší výběr daní od EET slibuje většina občanů, údajně plné dvě třetiny.
Drahá vstupenka do systému
Všechny tyto argumenty se využívají účelově na podporu vládního projektu, přitom by šel snadno zpochybnit každý z nich. Nejhorší je ovšem příslib pěti tisíc korun, které mají uhradit podnikatelům náklady na EET. Úřady tím záměrně odvádějí pozornost od skutečnosti, že podnikatelé budou ve skutečnosti platit nesrovnatelně víc.
Postup při zavedení pokladen bude mnohem složitější, než si většina budoucích uživatelů dokáže představit. Dnes se třeba starají o to, jak zařídit, aby měli v krámě připojení na internet, a mnozí si dosud myslí, že by po určitých úpravách mohli používat svou stávající pokladnu. Málokdo si tedy uvědomuje, že se jeho podnik stane součástí největšího tuzemského systému na přenášení a ukládaní dat, který ostatně nemá obdobu v žádné jiné evropské zemi.
Tento systém nebude zadarmo. Mimo jiné předpokládá, že si i ten nejmenší živnostník či prodejce zemědělských přebytků na farmářském trhu zajistí připojení k internetovému rozhraní Finanční správy. To znamená koupit licenci od specializovaných IT firem, které dodají program schopný s Finanční správou komunikovat.
V této chvíli není ani samotným IT firmám jasné, jak přesně budou registrační pokladny na rozhraní Finanční správy napojovat. Soutěž na dodavatele, který by její rozhraní naprogramoval, vyhlásilo Generální finanční ředitelství teprve před dvěma týdny. Zájemci mají poslat nabídky do konce června, vítěze soutěže pak čeká povinnost odevzdat potřebný software do konce srpna. Teprve potom se budou chystat programy, které od prvního prosince zajistí živnostníků připojení na úřad.
Přesto už dnes je z nabídky na trhu IT produktů zřejmé, že licence na program přijde živnostníky a firmy na tisíc korun měsíčně. V přepočtu na pět set tisíc podnikatelů, se kterými návrh zákona o EET počítá, to znamená čistý výnos šest miliard ročně. Tato částka se dá srovnat s vyšším výnosem DPH, který si od zavedení pokladen slibuje ministerstvo financí.
Zlikviduj mě férově
Zákon o evidenci tržeb vzniká s ambicí, že zlikviduje daňové úniky. Když se mu to povede, pak je zřejmé, že jeho tíže dopadne na malé živnostníky, kteří dnes obcházejí přísné daňové zákony, jenom aby dokázali ekonomicky přežít. Teď je s úniky konec, proto budou nuceni svou živnost zrušit na rozdíl od skutečných boháčů, kteří ukrývali před státem mnohem větší částky. Zpřísněním zákonů přijdou o část zisku, své limuzíny Audi či BMW však nebudou muset prodat a budou mít dost času, aby případně našli jiné cesty k daňové optimalizaci.
Teoreticky je také možné, že systém registračních pokladen žádné výnosy státní pokladně nepřinese. I v takovém případě ovšem platí, že řada živností zanikne, protože se jejich provozovatelům nebude chtít platit drahý software. Když už je řeč o zahraničních zkušenostech, tak se z nich dá vyvodit, že svou činnost významně omezí řada spolků, které by musely na EET pokladnách účtovat i tržby při obyčejných venkovských veselicích či drobných kulturních akcích.
Bude teď na tvůrcích kampaně, nadnárodních reklamních společnostech McKann-Ericson a PHD, aby občanům a podnikatelům vysvětlily, že se i takové dopady dají nějak spojit s heslem „Férově pro všechny“.