Poslanci: Povolme cyklistům dvě piva zákonem
Alkohol a cyklistika
Popíjení cyklistů policie v některých částech Česka toleruje, v jiných „na konci cyklostezky stojí hlídka a dává těm cyklistům dýchnout.“ Údajný dvojí metr v posuzování konzumace alkoholických nápojů je jedním z důvodů, proč někteří poslanci chtějí zrušit nulovou toleranci k alkoholu, která je vyžadována při jízdě i u cyklistů. V pátek o tom diskutovala Poslanecká sněmovna.
Aby zákon dovolil cyklistům až půl promile alkoholu v krvi, tedy asi dvě desetistupňová piva, navrhl v pátek ve Sněmovně poslanec KDU-ČSL Jiří Junek. S tímto pozměňovacím návrhem přišel při druhém čtení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Někde se tváříme, že na cyklostezkách žádné občerstvení není, děláme, jakože tam nikdo alkohol nepožije. A pak je druhý extrém, kdy naopak na konci cyklostezky stojí hlídka policie a dává cyklistům dýchnout,“ pronesl Junek ve Sněmovně a dodal, že první, tolerantní přístup se týká například jižní Moravy.
Před dvěma lety dokonce jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) oznámil, že se s policisty dohodl na hájení popíjejících cyklistů na takzvaných vinařských stezkách. „Dokud jsem hejtmanem Jihomoravského kraje, tak žádnou šikanu ze strany státní policie nemusíte čekat, ale není na to žádné právo, je to jen džentlmenská dohoda mezi mnou a krajským policejním ředitelem,“ prohlásil v roce 2013 Hašek.
Nulová tolerance platí jen na východě Evropy
Poslanec Junek, jehož návrh neprošel o jeden hlas už při projednávání v hospodářském výboru, v pátek přesto citoval statistiku, podle níž je 30 procent nehod, které cyklisté zaviní, způsobeno pod vlivem alkoholu. „Nicméně už tam nikde nebylo uvedeno, jaká ta hladina alkoholu byla. Jestli 0,2, 0,5 nebo 1 promile. Čili nic moc tento návrh nevypovídal,“ argumentoval Junek.
Podporovatel Junkova návrhu Zbyněk Stanjura z ODS vypočítal celkem 36 evropských zemí, kde nulová tolerance uzákoněna není – ani u řidičů motorových vozidel. „Jsme snad horší řidiči?“ tázal se Stanjura. Ani desetinu promile v krvi naproti tomu nepovoluje podle něj kromě Česka jen osm států, všechny z východu Evropy (například Rusko, Ukrajina či Rumunsko).
Segwayie má zakázat značka
„Přemýšlet“ o Junkově návrhu hodlá podle svých slov poslanec Jiří Koskuba (ČSSD). „Tou záplavou zákonů v této zemi vlastně naznačujeme, že ti lidé vůbec odpovědní nejsou,“ řekl Koskuba a sklidil potlesk z pravé části sálu.
Naopak jednoznačně návrh odmítl jeho stranický kolega a někdejší dopravní policista Stanislav Huml či bývalý ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09 a Starostové) „Kdo je trošku závislý na alkoholu, při tom absolutním zákonu odolá. Jestliže si bude moci dát jedno pivo, tak to ho naladí k tomu, aby si dal další – to je velmi pravděpodobné,“ podotkl Heger. Podpořil ho například Igor Jakubčík (ČSSD), podle nějž by cyklisté při toleranci menšího množství alkoholu inklinovali k pití nad povolenou hranici. „Stejně jako je to s omezením rychlosti. Víme všichni, jak to funguje,“ řekl Jakubčík. Návrh už dříve odmítl také ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
Poslanci diskutovali rovněž o navrhované povinnosti chodců nosit na pozemních komunikacích při horší viditelnosti reflexní pásky či jiné svítící doplňky na oblečení. Podle Humla by nemuseli mít chodci reflexní prvky, pokud by měli s sebou svítilnu. Jiří Koubek (TOP 09 a Starostové) zase navrhl, aby reflexní oblečení nosili jezdci na segwayích. Podle návrhu novely by provoz vozítek segway měl být obecně povolen, obce je ale budou moci zakázat dopravní značkou.