Jinou cestou

Jinou cestou 2
EchoAuto01

František Vahala

Svou vizi hybridního pohonu předvedla i švédská automobilka Volvo, která sáhla po kombinaci naftového motoru a elektromobilu.

Pohonné ústrojí plug-in hybridního volva se poprvé představilo už v roce 2011. K tehdy výbornému naftovému pětiválci se přidal šestistupňový automat a mezi zadní kola se nastěhoval silný elektromotor (68 koní a 200 Nm) se soustavou baterií umístěných v podlaze před zadní nápravou. A celé to propojila chytrá elektronika.

První rozjezd na elektřinu je plynulý a pohodlný. Zkouším režim Pure, bez problémů tiše zrychlujeme na čistě elektrickou energii, slyším jen odvalování pneumatik 235/45 R18 a jemné bzučení elektromotoru. Běžnou volbou je režim Hybrid – auto se snaží „klouzat“ na elektřinu (až do rychlosti 125 km/h), ale v případě potřeby připojuje pětiválec, který se zpod kapoty ozývá poněkud hlučněji. Třetím režimem je Power – už podle názvu je patrné, že je připraven ve chvíli, kdy potřebujete maximální výkon.

Překvapením je tlačítko Safe, nenápadně umístěné vedle vyhřívání volantu. S ním lze totiž ušetřit elektrickou energii v bateriích až do chvíle, kdy ji chcete opravdu použít! Konečně s tím někdo přišel. Na dálnici bezpečně plujete se stabilním, pohodlným křižníkem za nějakých 6 litrů nafty na 100 km, ve městě si zapnete Pure a projedete klidně celou Prahu bez emisí a čistě. Spotřeba paliva? Volvo slibuje 1,8 l / 100 km, čehož se dá při naplánovaném cyklu opravdu dosáhnout. Realita běžného ježdění je pak kolem 5 l / 100 km. Doma vůz napojíte do běžné zásuvky 230 V a jdete večeřet. Ráno máte k dispozici opět cca 40 až 50 km čistě na elektrickou energii. To už je fajn…