Firmám vadí reklama na konspiračních webech. Začínají ji stahovat
RUSKÁ PROPAGANDA NA INTERNETU
Českým i slovenským firmám začíná vadit reklama, která se zobrazuje na různých konspiračních nebo propagandistických webech. Taková reklama totiž může poškodit jejich pověst a weby tak navíc tyto stránky nepřímo finančně podporují. Firmy o tom přitom často nemají ani tušení, protože inzerci zajišťují různé systémy. Zatímco na Slovensku už firmám došla trpělivost, reklamu stahují a dokonce vznikla iniciativa, která firmám v tomto ohledu pomáhá, v České republice si to firmy teprve začínají uvědomovat.
„Děkujeme vám za informaci. Obratem jsem ji přeposlal kolegům z marketingu, kteří všechny toky zviditelnění našeho e-shopu fixli a doladili s našimi partnery internetové reklamy vhodnost webů,“ napsal Pepa Říkovský ze společnosti ZOOT na dotaz, zda jim nevadí reklama na kontroverzním webu Ac24.cz. O její existenci neměla společnost, která se specializuje na prodej oblečení, žádné informace.
O existenci reklamy nic nevěděl ani mluvčí české pobočky UniCredit Bank, jejíž reklama se na webu rovněž objevila. „Na serveru AC24.cz jsme žádnou reklamu neumísťovali, nevidím ji tam a samozřejmě nechceme být s žádnou propagandou spojováni. (...) Opravdu si servery pečlivě vybíráme i vzhledem k rozpočtu, pokud se někde objevuje, kde to není žádoucí, tak agenturu obratem informujeme, aby to řešila,“ uvedl mluvčí české pobočky UniCredit Bank Petr Plocek.
Na problematiku zobrazování reklamy seriózních firem na podezřelých webech upozornil slovenský deník SME na konci února. Zpráva šokovala samotné slovenské inzerenty, kteří neměli tušení, kde se reklama objeví. Řada firem se tak podle deníku rozhodla reklamu ze systému Adwords, který zajišťuje inzerci na vyhledávači Google, stáhnout.
Popisované situace jsou umožněné právě proto, že internetovou reklamu si obvykle nezajišťují samotné firmy a instituce, ale starají se o ni nejrůznější reklamní agentury. Tyto agentury se pak primárně snaží tuto reklamu doručit lidem, kteří by o ni mohli mít největší zájem, a obvykle příliš nehledí na to, na jakém webu se daná reklama zobrazí. Pomáhá jim při tom například právě systém Adwords. Ten navíc webům, které zobrazují reklamu, posílá část ceny za inzerci. Firmy tak někdy nepřímo finančně podporují tyto weby.
Slováci se vydali do boje
Ve snaze do budoucna předejít podobným případům zároveň vznikl na Slovensku projekt nazvaný Konšpirátori.sk. Ten si klade za cíl sestavit seznam webů, jež šíří konspirační teorie a podobným incidentům zabránit.
„Když internetové inzerční systémy umisťují reklamu na tisících stránek, inzerent ani agentura nemá stroprocentní kontrolu na tím, kde se reklama zobrazí. Rozhodli jsme se, že uděláme seznam webů, které by mohly poškodit reputaci našich klientů a vyloučíme je z našich kampaní,“ uvedl k tomu podle deníku SME Ján Urbančik, ředitel reklamní agentury NetSuccess, která za projektem stojí.
V databázi „Konšpirátorů“ lze najít celkem 39 serverů, které často čelí nařčením, že šíří propagandu Kremlu. Jako příklad lze zmínit třeba server AC24.cz, nebo server NWOO.org.
Čechům kremelská propaganda nevadí?
V České republice se zatím vlna nevole proti umísťování reklamy nezvedla. Čeští inzerenti, kteří reklamní služby Googlu využívají, si společnosti nestěžují. „Od českých inzerentů Google v České republice nemá v této souvislosti žádné negativní reakce,“ uvedl na dotaz deníku ECHO24.cz za český Google Lukáš Kunce.
Nevznikla zatím ani žádná podobná iniciativa, jako jsou slovenští Konšpiratori.cz. Server ECHO24.cz v této souvislosti oslovil několik reklamních agentur s dotazem, jestli si jejich klienti někdy stěžovali na umisťování reklamy na kontroverzních serverech. Odpovědi však byly vesměs negativní. „Agentura McCann se s tímto problémem zatím nesetkala,“ uvedla například zástupkyně jmenované agentury Anna Škopková Čejková.
‚Jde o velmi potřebnou iniciativu‘
Českou verzi slovenského projektu Konšpirátori.sk, který má podobným incidentům zabránit, by tak jistě řada v tuzemsku působících společností uvítala. „Jde o velmi potřebnou iniciativu, kterou bychom v českém prostředí také potřebovali. Nejde totiž o žádnou cenzuru – pouze jsou ve svobodné debatě pokládány otázky firmám, zda jim nekazí jméno, když inzerují na prokremelských konspiračních kvazimédiích. Často o tom totiž tyto společnosti netuší,“ uvedl k tomu zástupce ředitele think-tnaku Evropské hodnoty Jakub Janda.
Janda na dotaz serveru ECHO24.cz zároveň sdělil, že think-tank Evropské hodnoty by si přál v následujících měsících představit podobný projekt jako jsou Konšpirátori.sk.