Pošlapaná vlajka? Je to trest za její krádež, brání se umělec
Skandál s vlajkou
Výstava, na které sloužila česká státní vlajka jako rohožka, skončila v košické Kunsthalle před týdnem. Zatím však neutichl rozruch kolem zneuctění českého státního symbolu na Slovensku, a už míří do dalších evropských měst v Polsku, Maďarsku a v Německu. Vlajka ale podle autora Dalibora Bači není česká, nýbrž československá, a tak si Slováci šlapali i po své historii.
Minulou středu skončila v Košicích třídenní výstava Private Nationalism, která měla zachytit různé projevy nesnášenlivosti mezi lidmi, a tím upozornit na vzrůstající nacionalismus. Umělec Dalibor Bača umístil na podlahu českou vlajku, která měla sloužit jako rohožka k očištění bot. České návštěvníky tato instalace pobouřila, stejně jako ostatní Čechy, kteří si o podivném uměleckém díle přečetli na internetu.
Více o výstavě čtěte zde: Česká vlajka jako rohožka. Utřete si boty, radí průvodci výstavy
Příčinou rozruchu vyvolaného kolem vlajky coby rohožky je v první řadě nedorozumění, ale také určitá forma trestu. Vlajku, kterou umělec Dalibor Bača položil před vchod na výstavu a také do jejího nitra, totiž není česká, nýbrž československá. Což na první ani druhý pohled není poznatelné, jelikož se tyto vlajky od sebe nijak neliší.
A na to chtěl právě Bača upozornit. Ačkoliv se při rozdělování Československa čeští a slovenští představitelé dohodli, že neužijí žádný ze symbolů společného státu, Češi si nakonec ponechali původní československou vlajku. „Češi a Slováci prožili důležité společné období, které spolu formovali. Užíváním československé vlajky Českou republikou si Česká republika přivlastnila společný historický vizuál,“ připomněl Dalibor Bača. „Je správné si přivlastnit historickou vizuální identitu, která byla společně sdílená?“ ptá se. Odpovědí je právě vlajka sloužící k otření bot a vlna protestů Čechů proti Bačově instalaci.
Kurátoři výstavy v Košicích Ilona Némethová, József R. Juhász a Michal Štofa vysvětlili ve vyjádření zaslaném pro ECHO24.cz, že Bača chtěl svým dílem poukázat na to, že historická vlajka Československa už od roku 1993 neplní svou funkci, protože nevlaje na stožárech, ale leží na zemi jako historický artefakt, který nabízí návštěvníkům výstavy možnost konfrontovat se s historií Československa, a tím i s historií obou států.
Chůze po vlajce je názor
Bača podle kurátorů nechal návštěvníky vybrat, zda po vlajce bez povšimnutí přejdou či nikoliv, čímž projeví svůj názor či vztah k vlajce. „Tato instalace je realizována pro středoevropský region. Jedná se o získání zpětné reflexe, jakým způsobem se chováme k vlajkám. Prioritně pro nás Čechy a Slováky nakolik to je historická československá vlajka, a jak se k ní budou chovat ostatní občané v širším regionu,“ představil svůj záměr s vlajkou Dalibor Bača.
Vlajka podle něj měla vytvořit překážku jak symbolickou, tak i fyzickou. „Návštevník galerie je postavený do situace, kdy je nutné vyhodnotit aktuální stav. Každý z nás máme zakódovaný instinkt, jak se chovat k vlajce a jiným státním symbolům. Každý z nás v Praze, v Košicích či v širším středoeuropském regionu vnímá československou vlajku ze svého zorného úhlu,“ dodal Bača, který střídavě pobývá na Slovensku i v Čechách.
Kromě Slováků si do československé vlajky budou moci v případě zájmu utřít boty také Maďaři v Peczi a Debrecínu, Němci v Drážďanech a v Berlíně, a také Poláci v Krakově, kam výstava Private Nationalism poputuje.
Někteří návštěvníci se vlajce raději vyhnuli, jiní se po ní bez zájmu prošli. Video zde.