Infotainment

Infotainment 4
EchoAuto01

Jan Blažek

Opel ve svém modelu Insignia vsadil na čtyři různé způsoby ovládání palubních funkcí – tlačítky, dotykovým displejem, hlasem a citlivým touchpadem. Právě touchpad nám může posloužit jako příklad toho, jak ovládání tímto způsobem funguje. Citlivá destička rozpoznává například psaní písmen a číslic, zpětnou vazbu dává jemnými vibracemi, což zlepšuje haptické vnímání při tomto způsobu zadávání pokynů. Pro pohyb kurzoru stačí jeden prst a lehkým tlakem na touchpad se otevře vybraná položka menu. Pomocí dvou prstů pak může řidič podobně jako u chytrého telefonu například zvětšovat mapu.

Z poněkud vzdálenější budoucnosti, ale o to zajímavější je rozvinutí myšlenky head-up displejů na celé čelní okno, do níž se pustil Jaguar. Kromě toho, že využívá pro zobrazování informací celou plochu čelního skla, umí také
promítnout virtuální auto, které řidiči ukazuje cestu. Aby toho nebylo málo, jsou součástí vyvíjeného konceptu také „průhledné“ sloupky karoserie, díky čemuž má řidič rozhled 360 stupňů – ve skutečnosti je na sloupky zevnitř promítán příslušný segment obrazu natočený kamerami vně auta.

Automobilka Audi u své třetí generace modelu TT představila první plně digitální přístrojový štít, díky kterému v interiéru absentuje běžná centrální obrazovka. Audi použilo TFT displej o úhlopříčce 12,3 palce, na nějž jsou přímo v řidičově zorném poli zobrazovány veškeré informace, včetně podrobné navigační mapy. Vše je vyvedeno v jemné grafice s 3D efekty a řidič má možnost si zvolit dvě varianty zobrazení – klasickou a mód infotainment. Tento přístup získal řadu odborných ocenění, jakkoliv si i Audi samotné uvědomuje, že je poměrně limitující, a neplánuje jeho použití ve větších modelech.

Ford používá k ovládání různých funkcí vozu systém SYNC 2, který umožňuje přijímání hlasových pokynů v kombinaci s dotykovou obrazovkou. Na tom dnes není nic zvláštního, zajímavostí však je, že na pokyn „I’m hungry“ vám vůz nabídne seznam restaurací v aktuálním okolí. A Ford šel v kulinářském tématu ještě dál – můžete si totiž nechat doporučit restauraci s pomocí průvodce Michelin, přičemž systém samozřejmě umí vytočit číslo, vy provedete rezervaci a můžete se nechat navést přímo na místo. Systémem SYNC 2 je v Evropě vybaven nový Ford Focus, Mondeo a Mustang.