BMW 650i Gran Coupé: Gentleman na cestách
BMW 650i Gran Coupé
BMW řady 6 Gran Coupé mám rád od začátku jeho výroby. Je to dáno zejména tím, že prémiová automobilka typu BMW by zkrátka měla nabízet takto jedinečné velké auto s vytříbeným charakterem. BMW to dělá dobře, ale nechá si to královsky zaplatit.
Gran Coupé se poprvé představilo v Ženevě v roce 2012, ale tvarově vycházelo již z konceptu z roku 2007. Ačkoliv název je trochu matoucí (protože kupé má pouze pár dveří), brzy se dokázalo etablovat jako stylovější verze BMW řady 7 pro ty, kteří raději sedí za volantem než na zadním sedadle. Před dvěma lety prošlo velké BMW faceliftem, který pozměnil zejména design automobilu, jeho výbavu, použité materiály a další drobnosti, ale důležité zůstalo zachováno a naopak se ještě rozvinulo: exkluzivní prostředí pro posádku.
Gran Coupé je auto na efekt. Vypadá impozantně všude, kde se objeví a přitahuje přemíru pozornosti okolí. Dlouhé, široké, nízké a rozhodně elegantní – tak na vás bude při bližším seznámení působit. A to i v případě, že vás napadne zvolit lak připomínající „základovku“, jako v případě testovaného modelu.
Umělecké dílo
Nic vám nezabrání otevřít bezrámové dveře a usednout do interiéru, odkud se line výrazná vůně kůže Nappa. Vnitřní prostor BMW řady 6 Gran Coupé považuji téměř za umělecké dílo. Vyniká použitím velmi kvalitních materiálů a jejich zpracováním, ale i celkovou elegancí, logikou a jednoduchostí ovládání. K tomu pomáhá hlavně velmi propracovaný inovovaný systém iDrive vybavený touch padem, který velmi výrazně usnadňuje zadávání například navigačních příkazů. Nová grafika displejů se mi líbí a ovládání veškerých palubních je intuitivní a přehledné. Předním sedadlům nelze nic vytknout – sice nemají tak výrazné boční vedení, ale v autě podobného typu je důležitější pohodlí, rychlost náběhu vyhřívání či rozsah masážních funkcí. Interiér je uspořádán jako 4+1, což reálně znamená, že vzadu se pohodlně usadí dvě dospělé osoby. Páté místo je skutečně velmi nouzové. Pod víkem kufru najdeme prostor o objemu 300 – 350 litrů (oficiální údaj BMW). Je asi jasné, že otázka praktičnosti nebyla při vývoji zásadní otázkou.
Gran Coupé je samozřejmě vybaveno řadou bezpečnostních prvků – od samozřejmé elektroniky přes kamery pro hlídání v pruzích či adaptivní tempomat a další chytré pomocníky. Ačkoliv nejsem jejich fanouškem, rád uznám, že v BMW fungují víceméně tak nerušivě, než není nutné je hned vypínat. BMW je při vývoji dokázalo naladit tak jemně, že řidiče při normální jízdě neznervózňují a toho si cením, protože tak to každý výrobce zdaleka neumí.
Fakt, že v dnešní době prémiové automobilky nahrazují klasické budíky displeji, mi zase tak moc nevadí. U Gran Coupé mi ale vadilo, že když jsem přepnul vůz do režimu Sport či Sport#, změnila se i grafika zmíněného displeje. Namísto tradičních a pěkných ukazatelů mi zůstal jakýsi nevhodně rudě osvětlený hybrid. V tomto ohledu by mi vyhovovala vyšší úroveň personalizace.
Důstojný převozník úspěšných
Jakmile se dostatečně nabažíte interiéru, stisknete konečně startovací tlačítko. A druhým prstem rovnou vypnete start-stop systém, protože zhasínání osmiválce na semaforech je velmi nedůstojné. Tím jsem prozradil, že pod označením 50i se skrývá vidlicový osmiválec (v případě 650i s kódovým označením N63B4401) o objemu 4,4 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Ta jsou umístěna netradičně mezi rozevřenými hlavami válců, takže sání je namísto toho na vnějších stranách. Cílem této konstrukce byl hlavně kompaktnější design. Motor o výkonu 450 koní startuje okamžitě a řidiče uspokojí hlubokým zavrčením do výfukového systému. Při samotné jízdě se ale ukazuje jeho vyhlazený a sofistikovaný charakter. Zrychlení 0-100 km/h s pohonem všech kol xDrive sice zabere pouhých 4,4 s, ale to není tak důležitá hodnota, stejně jako maximálka omezená na 250 km/h. Proč?
„Velká“ platforma BMW nachází různé možnosti využití. Samotná řada 6 je nyní plnohodnotná, protože BMW nabízí nejen testované Gran Coupé, ale také tradičnější Coupé se jedním párem dveří. A navíc, v nabídce nechybí ani stylový čtyřmístný kabriolet, což je automobilový druh na vymření. Pod kapotami naštěstí nenajdete žádný čtyřválec, řada 6 stále ctí pravidla hry a přináší pouze šestiválce a osmiválce. Osmiválec v 650i zvaný obchodně BMW TwinPower Turbo má dvě turba, Valvetronic, double-Vanos a vysokotlaké přímé vstřikování paliva. S pohonem xDrive zrychlí na 100 km/h za 4,4 s, bez něj za 4,6 s. Udávané spotřeby 9,4 až 9,2 l/100 km nelze reálně dosáhnout. Ostré verze M využívají upravený osmiválce S63B44T2 o výkonu až 575 koní a točivém momentu 750 Nm, což naznačuje o potenciálu osmiválce mnohé.
650i Gran Coupé není sportovní auto. Je to pohodlný, důstojný převozník úspěšných. Hýčká vnitřním komfortem a nečekaně pohodlným podvozkem (pomohla i 18palcová zimní kola). Nechce závodit ani provokovat, od toho je tu M6. Chce plout krajinou za doprovodu převalujícího se osmiválce. Motor není příliš točivý, a ačkoliv táhne téměř v celém spektru otáček (točivý moment 650 Nm od 2000/min), nemá výkonnostní špičku. Je to gentleman, nikoliv rebel. Ostatně celé Gran Coupé je těžké auto s vláčným řízením bez citu, které sice vyniká směrovou stabilitou, ale prudké změny směru nejsou jeho doménou. I když má nádrž objem 70 litrů, benzin mizí celkem rychle. Pokud budete motor nutit, aby vydával vše, co má, spotřeba se snadno přehoupne přes 20 l/100 km. Normální jízdou na hranicích limitů se dostanete na 13 l/100 km, což považuji za adekvátní k výkonu a hmotnosti přes dvě tuny.
Každá sranda něco stojí, a pokud jste test dočetli až sem, je vám jasné, že Gran Coupé není levné auto. Verze 650i xDrive začíná na 2 735 200 Kč. A to není málo! Osmiválcová konkurence s podobným výkonem je totiž levnější: Audi S7 se čtyřlitrovým motorem TFSI (450 k) koupíte od 2 199 990 Kč a Mercedes-Benz CLS 4Matic 500 (4,7 l, 408 k) dokonce za 2 014 650 Kč. Z toho vyplývá, že BMW si hodně věří, protože se nedá říct, že by konkurence od Audi či Mercedesu byla horší – spíš jde jen o to, jaký styl vám víc vyhovuje, zdali komfortnější Mercedes nebo ostřejší Audi. A navíc, testovaný= BMW dosáhlo díky řadě příplatků až na 3,5 milionu Kč, což už je skutečně vysoká cena za pohodlné svezení…
Plusy:
Komfortní podvozek, interiér, síla motoru, styl
Minusy:
Vláčné řízení, citelná hmotnost, vyšší cena, charakter motoru, spotřeba
Verdikt:
Gran Coupé je auto pro gentlemany, kteří nespěchají, protože nemusejí. Jeho ohromný výkon je spíše rezervou, uvolněnou pouze v případě potřeby. Řidič Gran Coupé je rozvážný, nemusí se předvádět dětskými triky, ale zároveň rád dává okolí najevo, že je hrdý na své postavení. Gran Coupé je zkrátka krásné, elegantní a trochu nepraktické auto se skutečně vysokou cenovkou. Upřímně, mohlo by být trochu levnější, protože nad konkurencí nevyniká natolik, aby si mohlo dovolit být dražší.