12 BMW 650i Gran Coupé

BMW 650i Gran Coupé: Gentleman na cestách

AUTOTEST

Témata: ,

BMW řady 6 Gran Coupé mám rád od začátku jeho výroby. Je to dáno zejména tím, že prémiová automobilka typu BMW by zkrátka měla nabízet takto jedinečné velké auto s vytříbeným charakterem. BMW to dělá dobře, ale nechá si to královsky zaplatit.

Gran Coupé se poprvé představilo v Ženevě v roce 2012, ale tvarově vycházelo již z konceptu z roku 2007. Ačkoliv název je trochu matoucí (protože kupé má pouze pár dveří), brzy se dokázalo etablovat jako stylovější verze BMW řady 7 pro ty, kteří raději sedí za volantem než na zadním sedadle. Před dvěma lety prošlo velké BMW faceliftem, který pozměnil zejména design automobilu, jeho výbavu, použité materiály a další drobnosti, ale důležité zůstalo zachováno a naopak se ještě rozvinulo: exkluzivní prostředí pro posádku.

Gran Coupé je auto na efekt. Vypadá impozantně všude, kde se objeví a přitahuje přemíru pozornosti okolí. Dlouhé, široké, nízké a rozhodně elegantní – tak na vás bude při bližším seznámení působit. A to i v případě, že vás napadne zvolit lak připomínající „základovku“, jako v případě testovaného modelu.

Umělecké dílo

Nic vám nezabrání otevřít bezrámové dveře a usednout do interiéru, odkud se line výrazná vůně kůže Nappa. Vnitřní prostor BMW řady 6 Gran Coupé považuji téměř za umělecké dílo. Vyniká použitím velmi kvalitních materiálů a jejich zpracováním, ale i celkovou elegancí, logikou a jednoduchostí ovládání. K tomu pomáhá hlavně velmi propracovaný inovovaný systém iDrive vybavený touch padem, který velmi výrazně usnadňuje zadávání například navigačních příkazů. Nová grafika displejů se mi líbí a ovládání veškerých palubních je intuitivní a přehledné. Předním sedadlům nelze nic vytknout – sice nemají tak výrazné boční vedení, ale v autě podobného typu je důležitější pohodlí, rychlost náběhu vyhřívání či rozsah masážních funkcí. Interiér je uspořádán jako 4+1, což reálně znamená, že vzadu se pohodlně usadí dvě dospělé osoby. Páté místo je skutečně velmi nouzové. Pod víkem kufru najdeme prostor o objemu 300 – 350 litrů (oficiální údaj BMW). Je asi jasné, že otázka praktičnosti nebyla při vývoji zásadní otázkou.

Gran Coupé je samozřejmě vybaveno řadou bezpečnostních prvků – od samozřejmé elektroniky přes kamery pro hlídání v pruzích či adaptivní tempomat a další chytré pomocníky. Ačkoliv nejsem jejich fanouškem, rád uznám, že v BMW fungují víceméně tak nerušivě, než není nutné je hned vypínat. BMW je při vývoji dokázalo naladit tak jemně, že řidiče při normální jízdě neznervózňují a toho si cením, protože tak to každý výrobce zdaleka neumí.

Fakt, že v dnešní době prémiové automobilky nahrazují klasické budíky displeji, mi zase tak moc nevadí. U Gran Coupé mi ale vadilo, že když jsem přepnul vůz do režimu Sport či Sport#, změnila se i grafika zmíněného displeje. Namísto tradičních a pěkných ukazatelů mi zůstal jakýsi nevhodně rudě osvětlený hybrid. V tomto ohledu by mi vyhovovala vyšší úroveň personalizace.

Důstojný převozník úspěšných

Jakmile se dostatečně nabažíte interiéru, stisknete konečně startovací tlačítko. A druhým prstem rovnou vypnete start-stop systém, protože zhasínání osmiválce na semaforech je velmi nedůstojné. Tím jsem prozradil, že pod označením 50i se skrývá vidlicový osmiválec (v případě 650i s kódovým označením N63B4401) o objemu 4,4 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Ta jsou umístěna netradičně mezi rozevřenými hlavami válců, takže sání je namísto toho na vnějších stranách. Cílem této konstrukce byl hlavně kompaktnější design. Motor o výkonu 450 koní startuje okamžitě a řidiče uspokojí hlubokým zavrčením do výfukového systému. Při samotné jízdě se ale ukazuje jeho vyhlazený a sofistikovaný charakter. Zrychlení 0-100 km/h s pohonem všech kol xDrive sice zabere pouhých 4,4 s, ale to není tak důležitá hodnota, stejně jako maximálka omezená na 250 km/h. Proč?

Modelová nabídka
„Velká“ platforma BMW nachází různé možnosti využití. Samotná řada 6 je nyní plnohodnotná, protože BMW nabízí nejen testované Gran Coupé, ale také tradičnější Coupé se jedním párem dveří. A navíc, v nabídce nechybí ani stylový čtyřmístný kabriolet, což je automobilový druh na vymření. Pod kapotami naštěstí nenajdete žádný čtyřválec, řada 6 stále ctí pravidla hry a přináší pouze šestiválce a osmiválce. Osmiválec v 650i zvaný obchodně BMW TwinPower Turbo má dvě turba, Valvetronic, double-Vanos a vysokotlaké přímé vstřikování paliva. S pohonem xDrive zrychlí na 100 km/h za 4,4 s, bez něj za 4,6 s. Udávané spotřeby 9,4 až 9,2 l/100 km nelze reálně dosáhnout. Ostré verze M využívají upravený osmiválce S63B44T2 o výkonu až 575 koní a točivém momentu 750 Nm, což naznačuje o potenciálu osmiválce mnohé.

650i Gran Coupé není sportovní auto. Je to pohodlný, důstojný převozník úspěšných. Hýčká vnitřním komfortem a nečekaně pohodlným podvozkem (pomohla i 18palcová zimní kola). Nechce závodit ani provokovat, od toho je tu M6. Chce plout krajinou za doprovodu převalujícího se osmiválce. Motor není příliš točivý, a ačkoliv táhne téměř v celém spektru otáček (točivý moment 650 Nm od 2000/min), nemá výkonnostní špičku. Je to gentleman, nikoliv rebel. Ostatně celé Gran Coupé je těžké auto s vláčným řízením bez citu, které sice vyniká směrovou stabilitou, ale prudké změny směru nejsou jeho doménou. I když má nádrž objem 70 litrů, benzin mizí celkem rychle. Pokud budete motor nutit, aby vydával vše, co má, spotřeba se snadno přehoupne přes 20 l/100 km. Normální jízdou na hranicích limitů se dostanete na 13 l/100 km, což považuji za adekvátní k výkonu a hmotnosti přes dvě tuny.

Každá sranda něco stojí, a pokud jste test dočetli až sem, je vám jasné, že Gran Coupé není levné auto. Verze 650i xDrive začíná na 2 735 200 Kč. A to není málo! Osmiválcová konkurence s podobným výkonem je totiž levnější: Audi S7 se čtyřlitrovým motorem TFSI (450 k) koupíte od 2 199 990 Kč a Mercedes-Benz CLS 4Matic 500 (4,7 l, 408 k) dokonce za 2 014 650 Kč. Z toho vyplývá, že BMW si hodně věří, protože se nedá říct, že by konkurence od Audi či Mercedesu byla horší – spíš jde jen o to, jaký styl vám víc vyhovuje, zdali komfortnější Mercedes nebo ostřejší Audi. A navíc, testovaný= BMW dosáhlo díky řadě příplatků až na 3,5 milionu Kč, což už je skutečně vysoká cena za pohodlné svezení…

Plusy:

Komfortní podvozek, interiér, síla motoru, styl

Minusy:

Vláčné řízení, citelná hmotnost, vyšší cena, charakter motoru, spotřeba

Verdikt:

Gran Coupé je auto pro gentlemany, kteří nespěchají, protože nemusejí. Jeho ohromný výkon je spíše rezervou, uvolněnou pouze v případě potřeby. Řidič Gran Coupé je rozvážný, nemusí se předvádět dětskými triky, ale zároveň rád dává okolí najevo, že je hrdý na své postavení. Gran Coupé je zkrátka krásné, elegantní a trochu nepraktické auto se skutečně vysokou cenovkou. Upřímně, mohlo by být trochu levnější, protože nad konkurencí nevyniká natolik, aby si mohlo dovolit být dražší.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.