Pokus justice o puč v přímém přenosu
Korupční potenciál zákona o státním zastupitelství
Navrhovaný nový zákon o státním zastupitelství budí velké emoce. Server Česká justice dokonce cituje obavy z korupčního potenciálu nového zákona. Ten pravý korupční potenciál však dosud nebyl veřejně odhalen.
Klíčovým ustanovením je § 93 navrhovaného zákona. Šéfové jednotlivých státních zastupitelství (Nejvyšší, speciální, krajská, okresní) mají být jmenováni na funkční období 7 let. Ale – pozor, teď přijde ten trik! – podle § 93 se těchto sedm let počítá u nejvyššího státního zástupce od účinnosti nového zákona. Takže nejvyšší státní zástupce zůstává a má pro sebe a své účely sedm let jistou židli.
Naopak stávajícím krajským státním zástupcům skončí fukční období za jeden až dva roky od účinnosti nového zákona. Ti žádný nový začátek počítání nemají, naopak o své židle velmi rychle přijdou a staronový nejvyšší státní zástupce navrhne nové lidi.
Jakmile se dokončí výměna krajských státních zástupců, opět podle § 93 se začne s výměnou okresních státních zástupců.
Jinými slovy: ti, kdo neustále hlasitě lobují za nový zákon a už dlouhodobě připravují jeho obsah, z něj budou mít „shodou náhod“ největší prospěch.
Olomoucké VSZ jako alternativní mocenské centrum v prokuratuře se zruší úplně. Aktuální nejvyšší státní zástupce má své místo garantované, ale všichni ostatní o své funkce přijdou a budou se jmenovat noví a samozřejmě ti správní lidé. A vliv na to bude mít shodou náhod právě ta úzká skupinka osob kolem vedení NSZ a pražského VSZ, která se nový zákon dlouhodobě velice energicky snaží prolobovat. Díváme se na pokus o puč v přímém přenosu.
Nový zákon o státním zastupitelství je tak obdobou aktuálního polského dění v malém. Zatímco v Polsku se krájí celý stát a lze to omluvit výsledkem voleb, v Čechách jde o jednu instituci a velmi malou nevolenou skupinku lidí, kteří se znají z Unie státních zástupců.
Já samozřejmě nejsem ministr spravedlnosti, tak tomu nerozumím. Ale laicky bych řekl, že když si někdo chce zprivatizovat státní zastupitelství a nepokrytě dává najevo, že má dlouhodobý plán dostat výkon trestní spravedlnosti pod svůj osobní vliv, tak by to měl být přesně důvod k tomu, v jeho plánech mu zabránit a hlídat, aby k takové koncentraci moci v jeho rukách nedošlo.
Samozřejmě se vždy najdou lidé, kteří budou tvrdit, že skrytá privatizace úřadu v jejich osobních rukách je nejlepší řešení a že právě oni budou zárukou, že úřad bude lepší. Z českých politiků měl k tomu dosud nejblíže Vít Bárta, nakročeno má dnes Andrej Babiš. Světové dějiny jsou plné i památnějších případů. Pozornosti hodný je jeden fakt: málokdy to byl dobrý nápad.