1

Lidl prokázal, že Češi uvažují rozumně. Hned dvakrát!

Vzpomínáte na černocha z Lidlu? Nadnárodní řetězec letos v lednu v reklamní kampani na oblečení mezi jinými mužskými modely použil i Němce jménem Alpha Dia.

Ten sice žije v Hamburku, ale pochází ze Senegalu a řečeno politicky nekorektním jazykem je “černý jako bota”. Osobně tohle slovní spojení používám s lehkou nadsázkou právě proto, že na něm nevidím vůbec nic urážlivého. Každý jsme nějaký. Já jsem třeba zase “bílý jako tvaroh”. Barva pleti neříká nic nejen o mě, ale ani o panu Diovi. Vůbec o ni totiž nejde.

V části Čechů ale lednová kampaň Lidlu probudila rasismus. Nepřeceňujme komentáře pod články ani posty na sociální sítích. V kyberptostoru v lednu vypukla doslova bouře nenávistných hlasů, které by se daly shrnout výrokem: “Čechy jsou zemí bělochů a žádné černochy tu proto v reklamách nechceme!”

Hloupost tohoto způsobu uvažování nemá smysl komentovat, ale posloužila jako lakmusový papírek. Do primitivních rasistů se v diskusích pustila spousta lidí, kteří stejně jako ostatní hodnotí podle úplně jiných věcí, než je barva kůže.

K odmínutí předsudků vůči panu Diovi se navíc přidala i řada firem. A některé velmi vtipně. “Nejsme rasisti – prodáváme i černé kabely!”, zněl tehdy slogan prodejce elektroniky. “Černá prej frčí!”, hlásil výrobce sportovního oblečení. “Milujeme každou pleť!”, dodávala kosmetická firma.

Většina Čechů prostě v lednu primitivní rasismus odmítla. Naše společnost je zdravá – uvažujeme rozumně a neztratili jsme nadhled.

To samé se teď projevuje i v další kauze, ve které shodou okolností zase figuruje Lidl. Řetězec z reklamy na řecké speciality odstranil kostelní kříže, aby to snad náhodou někoho neurazilo.

Vyvolal tím nejen vlnu kritiky, ale i záplavu vtipů, které se do rádoby politicky korektního retušování reality trefují. Což je v pořádku, protože kostelní kříž přece nikoho rozumného neuráží. Úplně stejně, jako nás neuráží černoch v reklamě.

Vyretušováním kříže z kostelů se teď Lidl zachoval úplně stejně, jako kdyby v lednu v české reklamě záměrně použil jen bělošské modely a ne i pana Dia. Cítíte ten paradox? Nadnárodní firma nejdřív všem ukáže, že nemá žádné předsudky, a pak si to takhle zkazí… A ti, kteří se za Lidl v lednové aféře s černochem veřejně postavili, si z něj teď oprávněně dělají legraci.

Obě ty kauzy mne naplňují uspokojením, protože v nich česká veřejnost odmítla extrémy. Na obě strany. Ukazuje se, že nejen nejsme rasisté, ale že se ani nenecháme ohlupovat přehnanou politickou korektností. A to je dobře.

Nechci žít v zemi, kde v reklamách musí být jen lidé bílí jako tvaroh. Ale ani v zemi, kde se z kostelů retušují kříže. A vypadá to, že stejně je na tom většina z nás. Díkybohu.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.