1

Lidl prokázal, že Češi uvažují rozumně. Hned dvakrát!

Vzpomínáte na černocha z Lidlu? Nadnárodní řetězec letos v lednu v reklamní kampani na oblečení mezi jinými mužskými modely použil i Němce jménem Alpha Dia.

Ten sice žije v Hamburku, ale pochází ze Senegalu a řečeno politicky nekorektním jazykem je “černý jako bota”. Osobně tohle slovní spojení používám s lehkou nadsázkou právě proto, že na něm nevidím vůbec nic urážlivého. Každý jsme nějaký. Já jsem třeba zase “bílý jako tvaroh”. Barva pleti neříká nic nejen o mě, ale ani o panu Diovi. Vůbec o ni totiž nejde.

V části Čechů ale lednová kampaň Lidlu probudila rasismus. Nepřeceňujme komentáře pod články ani posty na sociální sítích. V kyberptostoru v lednu vypukla doslova bouře nenávistných hlasů, které by se daly shrnout výrokem: “Čechy jsou zemí bělochů a žádné černochy tu proto v reklamách nechceme!”

Hloupost tohoto způsobu uvažování nemá smysl komentovat, ale posloužila jako lakmusový papírek. Do primitivních rasistů se v diskusích pustila spousta lidí, kteří stejně jako ostatní hodnotí podle úplně jiných věcí, než je barva kůže.

K odmínutí předsudků vůči panu Diovi se navíc přidala i řada firem. A některé velmi vtipně. “Nejsme rasisti – prodáváme i černé kabely!”, zněl tehdy slogan prodejce elektroniky. “Černá prej frčí!”, hlásil výrobce sportovního oblečení. “Milujeme každou pleť!”, dodávala kosmetická firma.

Většina Čechů prostě v lednu primitivní rasismus odmítla. Naše společnost je zdravá – uvažujeme rozumně a neztratili jsme nadhled.

To samé se teď projevuje i v další kauze, ve které shodou okolností zase figuruje Lidl. Řetězec z reklamy na řecké speciality odstranil kostelní kříže, aby to snad náhodou někoho neurazilo.

Vyvolal tím nejen vlnu kritiky, ale i záplavu vtipů, které se do rádoby politicky korektního retušování reality trefují. Což je v pořádku, protože kostelní kříž přece nikoho rozumného neuráží. Úplně stejně, jako nás neuráží černoch v reklamě.

Vyretušováním kříže z kostelů se teď Lidl zachoval úplně stejně, jako kdyby v lednu v české reklamě záměrně použil jen bělošské modely a ne i pana Dia. Cítíte ten paradox? Nadnárodní firma nejdřív všem ukáže, že nemá žádné předsudky, a pak si to takhle zkazí… A ti, kteří se za Lidl v lednové aféře s černochem veřejně postavili, si z něj teď oprávněně dělají legraci.

Obě ty kauzy mne naplňují uspokojením, protože v nich česká veřejnost odmítla extrémy. Na obě strany. Ukazuje se, že nejen nejsme rasisté, ale že se ani nenecháme ohlupovat přehnanou politickou korektností. A to je dobře.

Nechci žít v zemi, kde v reklamách musí být jen lidé bílí jako tvaroh. Ale ani v zemi, kde se z kostelů retušují kříže. A vypadá to, že stejně je na tom většina z nás. Díkybohu.