Opel Astra: Výrazná mezigenerační proměna k lepšímu

Opel Astra

Opel Astra: Výrazná mezigenerační proměna k lepšímuAUTOTEST 8
Auto

František Vahala

Opel Astra patří ke stálicím v segmentu nižší střední třídy už řadu let. Současná, pátá generace jezdí od roku 2015 a v minulém roce získala titul evropského auta roku. Vyzkoušel jsem rozšířenou verzi s motorem 1.4 Turbo.

Současná Astra byla předvedena při autosalonu ve Frankfurtu v září 2015. Zatímco většina aut se mezigeneračně zvětšuje a „tloustne“, Astra s typovým označením K vyniká zejména tím, že je kratší a hlavně lehčí než předchůdkyně. Díky zcela nové platformě se podařilo snížit hmotnost o 120 až 200 kg dle verze, což znamená velmi výraznou proměnu. Například samotný skelet karoserie váží nyní pouze 280 kg, což je úspora 20 %. Dalších 50 kg bylo ušetřeno v oblasti šasi a podvozku, a to hlavně použitím vysokopevnostní oceli a dalších, zejména lehkých materiálů.

Astra zaujme elegantním, typicky evropským designem, spoléhajícím trochu víc na hrany než obliny. Součástí lepší výbavy Dynamic jsou 17palcová kola, která efektně vyplňují podběhy, přičemž vnější dojem můžete ještě posílit příplatkovými světlomety LED Matrix.

Velmi aktivní asistent

Pod kapotu nové Astry se montují téměř výhradně přeplňované motory – což ostatně není v této třídě nic výjimečného. Atmosférický relikt reprezentuje základní motor 1,4 litru (100 k), následuje tříválec 1,0 litru s turbem o výkonu 105 k, vrcholem je pak taktéž přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru o výkonu 200 k. Já vyzkoušel střední cestu – šestistupňová převodovka byla spojená s motorem 1.4 Turbo o výkonu 150 koní. Ještě dodám, že zájemci o naftové motory mají pouze jednu možnost, a tou je čtyřválec 1.6 CDTi o výkonu 105, 110, 136 a 160 koní (poslední jmenovaný s dvojitým přeplňováním BiTurbo).

V interiéru nové Astry se ukazuje, že se výrobce snažil zbavit mnoha různých tlačítek, za něž býval často kritizován. Přestože ovládání jednotlivých funkcí pomocí moderního dotekového displeje není zcela intuitivní, je rozhodně lepší, než bývalo. Ale stejně – bez základního tlačítka Menu se mezi jednotlivými částmi infotainment systému nehnete a některé zcela logické a intuitivní procesy zaberou dost času. Vnitřní prostor je celkově příjemně prostorný a vzdušný, líbí se mi i použité materiály (hlavně kůží obšitý volant) a tvar palubní desky. Během jízdy brzy zaznamenáte přítomnost různých pomocníků, sdružených pod názvem Driver Assistance 1 (více v samostatném boxíku). Zmíním jediné – velmi aktivní je asistent bezpečné vzdálenosti, který sice umí brzdit z rychlosti 60 km/h, ale jinak je velmi rušivý, protože reaguje například i na auta stojící u krajnice a před „nehodou“ vás varuje hlasitým akustickým signálem (a samozřejmě i vizuálně). Vypnete ho jedním z mnoha tlačítek na volantu.

Driver Assistant 1
Komplexní sada je ve dvou nejlepších výbavách zdarma a sdružuje v sobě řadu bezpečnostních prvků. Prvním (již zmíněným) je kamerový systém sledující překážky v provozu a varující řidiče v případě nebezpečí srážky. Pokud řidič nereaguje, umí sám brzdit. Velmi vyspělý je i systém čtení dopravních značek, který promítá aktuální rychlostní omezení a další dopravní informace na displej uprostřed přístrojového štítu. Varování před vybočením z jízdního pruhu zase v případě přejetí čáry mírně zasahuje do řízení. Součástí paketu jsou i automatická dálková světla (pro LED světlomety).

Cestující vzadu mohou profitovat z trochu většího prostoru v oblasti nohou, zatímco objem kufru se hodnotou 370 l dostal na průměr třídy. Výhodou je, že sklopením opěradel sedadel nevzniká schod, na druhou stranu trochu chybí možnosti upevnění menších předmětů, které se v kufru při jízdě pohybují volně.

Slušná cena

O tom, že je nová Astra lehčí než předchůdce, se přesvědčíte hned po prvních kilometrech. Pocitově je mnohem ovladatelnější, lehčí a řidičsky příjemnější. Líbí se mi, že mnohem rychleji reaguje na pobídku od řízení, což je patrné hlavně v zatáčkovité pasáži. Agilita souzní s dobře naladěným podvozkem, který rozhodí pouze výraznější příčné nerovnosti. Komfort odpružení by jistě zlepšily menší, ideálně 16palcová kola, ale i tak je na velmi dobré úrovni.

Motor 1.4 Turbo je pro hatchback rodinného typu velmi vhodný. Jeho zátah je dostatečný (zrychlení na 100 km/h zabere 8,3 s, maximální rychlost činí 215 km/h) a využitelná síla vrcholí hlavně ve středních a vyšších otáčkách. Bohužel ale trochu postrádá charakter a na můj vkus má příliš bezpohlavní zvuk. Pro nenáročnější řidiče, toužící spíše po vnitřním klidu, to ale bude spíš pozitivem a příkladné odhlučnění naopak ocení. Výhodou je slušná spotřeba: výrobce sice slibuje kombinovaných 5,5 l / 100 km, ale já se při běžném (zimním) ježdění dostal na 6,6 l / 100 km. Při trochu ostřejším stylu, ke kterému obratná Astra svádí, to bylo o necelý litr víc. I zde je nižší hmotnost zkrátka znát…

Astra je nabízena s cenovým zvýhodněním, přičemž základní model pořídíte za příjemných 329 900 Kč (motor 1.4). Testovaná verze s bohatou výbavou, obsahující celou paletu bezpečnostních, komfortních i zábavních prvků, stojí 467 900 Kč, což je i v porovnání s konkurencí slušná cena.

Plusy:

Obratnost, jízdní vlastnosti, podvozek, interiér

Minusy:

Odpor v kulise řazení přes neutrál, zvukový projev motoru, ovládání infosystému

Verdikt:

Nová Astra jde správnou cestou. Lehkost a obratnost ji v rámci segmentu jízdně výrazně posunula směrem například k Mazdě 3. Nabídka motorů, výbavy i ceny jsou také velmi slušné, což z Astry dělá univerzální, dobré auto. Nejmarkantnější je ovšem mezigenerační snížení hmotnosti, jež výrazně ovlivňuje výsledný pocit.