Jediná inscenace, kterou musíte vidět. Česká kina uvedou premiéru z The Met

Opera

Jediná inscenace, kterou musíte vidět. Česká kina uvedou premiéru z The MetNOVÉ
Představení Anděl zkázy Foto:

FOTO: Aerofilms

4
Panorama
Echo24
Sdílet:

Společnost Aerofilms znovu uvede oblíbené přenosy ze světoznámých scén. Tentokrát bude vysílat z newyorské Metropolitní opery. K vrcholu programu patří odvysílání premiéry opery Anděl zkázy od britského skladatele Thomase Adèse. Opera byla inspirována stejnojmenným satirickým filmem legendárního Luise Buňuela z roku 1962. Čeští diváci se na inscenaci mohou těšit již 18. listopadu, kdy bude uvedena v 25 kinech.

Adèsova čerstvá adaptace Anděla zkázy, ověnčená vítězstvím v kategorii Premiéra roku 2017 z prestižní soutěže International Opera Awards, pracuje podobně jako Buňuelův vizionářský film už od úvodních scén s vrstevnatou symbolikou: na jevišti se pasou ovce a krátce se ukáže medvěd, předváděná zvířata mají přitom sloužit k pobavení hostů luxusní večeře pořádané manželským párem aristokratů. Současně však z domu prchá služebnictvo a hostitelé i hosté postupně zjišťují, že ačkoliv jim fyzicky nic nebrání v odchodu, neviditelná síla jim znemožňuje prostor domu opustit.

Právě nevysvětlitelnou ztrátu vůle, potažmo chybějící vůli k činu, zmiňuje autor opery a její dirigent Thomas Adès jako jeden z klíčových motivů inscenace, na jejímž libretu se vedle hlavního libretisty a režiséra Toma Cairnse sám podílel.

Adès má navíc k zasvěcenému rozvíjení buňuelovských motivů nejlepší předpoklady: Dawn Adèsová, skladatelova matka, patří k věhlasným vědkyním surrealistického umění. New York Magazine si pak mimo jiné všímá nových významových vrstev, jež Adèsova hudební imaginace otvírá a vnímá ji jako zářný příklad toho, že se „hudba mimořádného mistrovství dokáže dotknout všeho, co je v nás ryzí“.

New York Times naproti tomu oceňuje znepokojivou aktuálnost a politický přesah inscenace v době, kdy se „mnozí cítí v pasti guerillových bojů o elity, ekonomickou spravedlnost a hranice; vůle ke změně přesto jaksi chybí“.

Nebeský tón jako metafora překonání hranic

Adès, jinak milovník a brilantní klavírní interpret Janáčka i držitel Grammy za vlastní operní adaptaci Shakespearovy Bouře, však zároveň našel pro svého Anděla zkázy kongeniální tvůrčí tým. Obratná režie zkušeného Toma Cairnse ponechává prostor rozmanitým interpretačním rovinám, aniž sklouzne k nesrozumitelnosti. Za zmínku stojí rovněž výmluvná scéna a kostýmy v Met debutující Hildegardy Bechtler.

A ačkoliv je Anděl zkázy především typickým sborovým dílem, Adès dokázal – ať už jde o milostný duet nebo árii – vetknout jasně rozeznatelnou hudební tvář téměř všem 15 sólovým rolím. Výkony všech pěvkyň a pěvců (jen namátkou: Christine Rice v árii „Za mořem“, Sophie Bevan a David Portillo v duetu snoubenců, Amanda Echalaz a Joseph Kaiser jako čím dál šílenější hostitelé atd.) označil pak The Huffington Post právem jako obdivuhodné.

Zcela historický pěvecký výkon, který Met na svém facebookovém profilu přirovnává ke „skoku o tyči až ke Slunci“, však prezentuje koloraturní sopranistka Audrey Luna v roli Leticie. S famózní pěvkyní Adès spolupracoval už na své předchozí operní adaptací Shakespearovy Bouře (v Met 2012) a sám její ‚stratosférické‘ A nad vysokým C chápe jako metaforu schopnosti překonání hranic. Jde o nejvyšší tón, který v 137leté historii Met zazní na podiu z lidských hlasivek.

The New York Times v oslavné recenzi Anděla zkázy konstatuje, že se Adèsovi podařilo temné stránky buňuelovské předlohy patřičně odlehčit groteskními a humornými prvky a závěrem přidává návodné doporučení: „Pokud se v letošní sezóně chystáte na jedinou inscenaci, jděte na tuhle.“

Surrealisticky nezapomenutelným večerem z Met provede mezzosopranistka Susan Graham.

Oficiální stránky projektu naleznete zde.

PROGRAM SEZÓNY 2017/2018

Sobota, 18. listopadu 2017
Thomas Adès: The Exterminating Angel (Anděl zkázy) MET premiéra
Adès/ Cairns
Luna, Echalaz, Matthews, Bevan, Coote, Rice, Davies, Kaiser, Antoun, Portillo, Moore, Gilfry, Burdette, Van Horn, Tomlinson

Sobota, 27. ledna 2018
Giacomo Puccini: Tosca – nová inscenace
Levine / McVicar
Jončeva, Grigolo, Terfel, Carfizzi

Sobota, 10. února 2018
Gaetano Donizetti: L’elisir d’amore (Nápoj lásky)
Hindoyan / Sher
Yende, Polenzani, Luciano, D’Arcangelo

Sobota, 24. února 2018
Giacomo Puccini: La bohéme (Bohéma)
Armiliato / Zeffirelli
Jončeva, Phillips, Fabiano, Meachem, Lavrov, Rose, Plishka

Sobota, 10. března 2018
Gioachino Rossini: Semiramis (Semiramis) – poprvé v HD
Benini / Copley
Meade, DeShong, Camarena, Abdrazakov, Green

Sobota, 31. března 2018

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte (Takové jsou všechny) – nová inscenace
Robertson / McDermott
Majeski, Malfi, O’Hara, Bliss, Plachetka, Maltman

Sobota, 14. dubna 2018
Giuseppe Verdi: Luisa Millerová – poprvé v HD
Levine / Moshinsky
Jončeva, Petrova, Beczała, Domingo, Vinogradov, Beloselskij

Sobota, 28. dubna 2018
Jules Massenet: Cendrillon (Popelka) – MET premiéra
De Billy / Pelly
DiDonato, Coote, Blythe, Kim, Naouri

Čtěte také: Polská Lodž soupeří o Expo 2022

Sdílet:

Hlavní zprávy

Polibek u Kantova hrobu

KOMENTÁŘ

Lze předpokládat, že i v Kaliningradu si nějak minulý týden připomínali tří sté výročí narození „svého“ filozofa, Immanuela Kanta. Skutečnost, že se právě Kant ...

00:06
×

Podobné články