Pumpa jako vesmírný koráb i památník, který závisí na boží vůli

SAD

Pumpa jako vesmírný koráb i památník, který závisí na boží vůliNOVÉ
Čerpací stanice realizována ateliérem SAD Foto:

FOTO: Archiv

4
Panorama
  • Tereza Kozlová
Sdílet:

SAD – Tak se jmenuje pražský ateliér, který má na svědomí rekonstrukci interiérů Žižkovské věže, benzinovou pumpu, jež připomíná vesmírný koráb, nebo originální památník Mistra Jana Husa, postavený na Boží vůli – náhodě slunečního svitu…

Jerry Koza, Adam Jirkal a bratři Martin a Tomáš Kalhousovi si už na škole vyzkoušeli úspěšnou spolupráci. V roce 2007 proto založili společný ateliér. Jerry je především designérem, který se už během studia na VŠUP proslavil svým multifunkčním křeslem Kotrmelec. Adam Jirkal na VŠUP nejprve čtyři roky studoval obor Kov a šperk a teprve pak přešel na architekturu. Martin a Tomáš Kalhousovi ve čtveřici naopak reprezentují inženýrský pohled ze stavební fakulty ČVUT. „Architekti a designéři vůči sobě chovají řadu předsudků. Sám jsem v minulosti před architektonickou komunitou utíkal k té designérské, protože mi vadila ta sebestředná zahleděnost před širší společností. Dnes je naší snahou oba obory co nejvíce propojovat,“ říká Jerry Koza.

Dokážou propojit stavitelství, architekturu a design do jednoho nerozlučného celku a svým klientům nabízejí zajištění projektu od první skici po hotovou realizaci. V tom je jejich síla a výjimečnost.

Nejvýraznější realizací tohoto ateliéru jsou interiéry Žižkovské věže. „Šlo o velmi náročná technická řešení, za účelem zachování maximální propojenosti prostor, především ve vztahu k požární bezpečnosti takto vysoké stavby. Ačkoliv se to na první pohled jistě nezdá, velmi složitým řešením bylo třeba i litinové schodiště, které má eliptický půdorys, a tudíž je každý stupeň jiný. Snoubí se tam digitální technologie velmi komplikovaného tvaru a technologie – tvar každého schodu, který by bez počítačů nevznikl, je vyfrézován cnc strojem a posléze velmi tradiční technologií odlit každý zvlášť,“ vysvětluje Adam Jirkal.

Ateliér SAD stojí také za podobou unikátního plovoucího domu nazvaného Port X, který zatím existuje v jediném kuse a momentálně kotví v holešovickém přístavu. „Projekt stále žije. Hledání prodejních kanálů nebo obchodní sítě je během na delší trať,“ říká Martin Kalhous. Port X je složen z několika segmentů, které se vyrábí i převáží samostatně a kompletují se teprve na místě. Důležité je, že dokončený dům lze znovu rozložit a přesunout jinam. Port X totiž může kotvit nejen na vodě, ale také na souši. Teoreticky se tak může přesouvat třeba od moře ke sjezdovce nebo z města do vesnice… (Efektní interiéry s výhledem na Vltavu si lze momentálně pronajmout na firemní akci či se v nich ubytovat.)

Celou přílohu Architektura a Design najdete zde.

V minulém ročníku soutěže Interiér roku SAD zvítězil rekonstruovaným bytem Kafkova a zabodoval i dalšími realizacemi – oceněny byly také kanceláře společnosti Svoboda & Williams, typový interiér pro síť bankovní pobočky ČSOB a výstavní expozice Fatra v čase. Momentálně se ateliér s velkým nasazením věnuje interiérům škol. „Právě tyto realizace považuji za čím dál zásadnější, protože místní školní prostředí je stále naprosto zoufalé. Navíc je to oblast, kde se zbytečně utrácejí dotace. Naše řešení nestojí více než standard a funguje v čase,“ uzavírá Jerry Koza.

Čtěte také: Speciál architektury a designu

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články