1 Role Googlu ve volbách

Google má prý důkazy, že jej Rusové využili během voleb v USA

NOVÉ

Témata: , , , , , ,

Americká internetová společnost Google poprvé našla důkazy o tom, že Rusové se pokusili využít její komunikační platformy k vměšování do amerických prezidentských voleb v roce 2016. Napsal to v pondělí list The Washington Post. Desetitisíce dolarů prý utratili ruští agenti za inzeráty šířící dezinformace.

Rusové podle washingtonského listu investovali do inzerátů na největší světové platformě pro sdílení videí YouTube, ve vyhledávací službě Google, na inzertní síti DoubleClick a ve službě elektronické pošty Gmail. Zadavatelé inzerátů podle The Washington Post zřejmě nejsou totožní s těmi, kdo ke stejným účelům využívali komunikační síť Facebook. To může znamenat, že Rusko se snaží šířit dezinformace v daleko širším měřítku, než se dosud soudilo, píše list.

Google dříve možnost zneužití svých služeb podceňoval, nedávno však oznámil, že zahajuje vyšetřování. Dnešní zprávu washingtonského listu, který se odvolává na osoby obeznámené s tímto vyšetřováním, odmítlo vedení Google komentovat. Agentura Reuters ale poznamenala, že dnešní prohlášení společnosti Alphabet, která Google vlastní, materiál deníku The Washington Post nijak nepopřelo.

Společnost Alphabet v prohlášení poukázala na svá pravidla, která omezují politické reklamy a která zakazují komerční příspěvky uživatelsky cílit podle rasy či vyznání. „Rozhodli jsme se podrobněji prošetřit pokusy o zneužití našich systémů, spolupracujeme s badateli a dalšími společnostmi a poskytneme pomoc se současným vyšetřováním,“ sdělila dnes mluvčí Googlu.

Společnost se teď podle deníku zaměřuje na analýzu balíku inzerátů, zadaných za téměř 100 000 dolarů (2,2 milionu Kč). Zjišťuje, zda byly objednány takzvanými trolly, tedy provokatéry najatými ruskou vládou pro šíření dezinformací online, nebo zda pocházejí z legálních ruských účtů.

Facebook nedávno poskytl americkému Kongresu soubor 3 000 inzerátů, které si Rusko objednalo na jeho populární sociální síti. Podle parlamentních vyšetřovatelů inzeráty zadali agenti Agentury pro výzkum internetu, kterou Facebook označuje za „trollí farmu“ napojenou na ruskou vládu. Cena inzerátů se pohybovala kolem 100 000 dolarů. Dalších 2 200 inzerátů údajně firma zkoumá.

Společnost Twitter, která provozuje celosvětově působící server mikroblogů, nedávno oznámila, že uzavřela přes 200 účtů napojených na Agenturu pro výzkum internetu. Uvedla také, že webové stránky ruské státní propagandistické společnosti RT uvolnily na nákup reklamy na síti 274 000 dolarů (6,1 milionu Kč).

Vedoucí představitelé firem Facebook a Twitter mají 1. listopadu vypovídat před americkými parlamentními výbory, které údajné ruské zásahy do amerických voleb vyšetřují. Google dosud neoznámil, zda výzvu k účasti na jednání přijal.

Čtěte také: Historicky nejsmutnější den na Twitteru? Střelba v Las Vegas, Trumpovo prezidentství je třetí

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.