Peníze nejsou, plány ano. Brno chce metro
po vzoru Prahy
- red,
Jihomoravští politici vzkřísili starší ambiciózní plán na brněnské metro. Město má hotovou studii proveditelnosti a dokonce připravené i jízdní řády. Kraji i městu však na nákladný projekt chybí finance. Předpokládá se, že by mělo jít o investici 23 miliard. Záleží tedy na tom, jak se k projektu postaví nová vláda. Informuje o tom Mladá fronta Dnes.
Plán brněnské dráhy počítá se vznikem patnácti stanic, z nichž sedm by se mělo nacházet v podzemí.Vybudovat se má napříč městem dohromady sedm kilometrů tunelů od severu na jih, v nichž by soupravy jezdily v intervalech pěti minut. Chystá se i propojení Brna i s nedalekými městy Slavkovem a Tišnovem, mezi nimiž by vlaky jezdily každou půl hodinu.
Plán na výstavbu brněnského metra oživil krajský výbor pro dopravu a územní plánování, jehož členové chtějí tímto způsobem řešit stále zhoršující se situaci v brněnské dopravě. Předseda výboru Jan Nečas (ANO) pro Mladou frontu uvedl: „Významně se tak uleví dopravě v Brně i jeho okolí. Myslím, že bez této stavby už město opravdu za pár let zkolabuje.“
Návrh se dostal znovu na světlo jen několik dní před zveřejněním studie proveditelnosti na nové brněnské nádraží. Podle jihomoravských politiků je totiž potřeba, aby se oba projekty zkoordinovaly. Studie na nádraží však napojení metra nijak neřeší. Dopravní náměstek brněnského primátora Matěj Hollan chce apelovat na novou vládu, aby s projektem metra počítala. „Požadujeme, aby nová vláda v rozhodnutí řekla, že má jít o navazující stavbu na modernizaci železničního uzlu,“ řekl Hollan.
Jihomoravští politici zároveň od státu chtějí, aby stát zařadil brněnské metro mezi své zásadní železniční stavby: „Už jsme zadali projekční přípravu jeho napojení na nové nádraží. Diametr podporujeme a vidíme podporujeme a vidíme v něm potenciál,“ řekl Mladé frontě krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).
Bez podpory státu projekt by projekt se vší pravděpodobností vzniknout nemohl. Brno ani Jihomoravský kraj nemají dostatek finančních prostředků na zaplacení takové investice. I s podporou státu se však nepředpokládá, že by se začalo stavět dříve než v roce 2020.