5 Škoda Karoq

První jízda. Testovali jsme Škodu Karoq

TEST

Témata: ,

Stopy modelu Yeti jsou příchodem Škody Karoq nadobro zaváty a tímto kompaktním SUV Škodovka rovněž uzavírá letošní rok plný novinek. Na sicilských silnicích jsem měl možnost strávit za volantem Karoqu prvních pár stovek kilometrů. Moje dojmy?

Karoq je menší sourozenec Kodiaqu, a jak je pro Škodovku typické, opět se nachází na pomezí segmentů – mezi vyloženě malá SUV nezapadá, mezi typickými kompaktními se pro změnu řadí k těm spíše menším. S délkou 4,4 metru je ideálním univerzálním řešením pro všechny, kdo nepotřebují sedm míst, přehnaně velký kufr (Karoq má základní objem 521 litrů), a přesto vyžadují dostatečný prostor třeba i pro děti na zadních sedadlech. Malá SUV jsou jim malá, na velká nemají peníze nebo je nepotřebují – takže Karoq. Jaký je? Odpověď bude určitě zajímat víc lidí než těch přes tři tisíce zákazníků, kteří si toto auto již objednali, aniž by v něm jeli či ho pořádně viděli. Chybu neudělali.

Dezolátní sicilské silnice ideálně prověřily podvozek

Sicilské silnice jsou v dost dezolátním stavu, nelze mluvit jen o výmolech, ale i propadlinách, chybějících krajnicích, které se nenávratně poroučely do roklin, výrazných terénních vlnách, a dokonce o občasné absenci asfaltu vůbec. Pro testovací jízdu s novým autem se to na první pohled nezdá jako ideální volba, ale pokud jde o SUV, a ještě k tomu pro české řidiče, kteří oprávněně nadávají na stav našich silnic, vlastně by se těžko hledala lepší lokace, kde Karoq důkladně prověřit. A dlužno podotknout, že právě nastavení podvozku pro mě bylo jedním z hlavních překvapení – i na velkých osmnáctipalcových kolech podvozek naprosto s přehledem tlumí i velké nerovnosti, nerázuje, neodskakuje a je při zachování velmi solidní agility tak komfortní, až se mi tomu nechtělo věřit. Podvozek je fakt velkým plusem tohoto auta.

Čtyřválec, který umí být dvouválcem

Hodně zvědavý jsem byl na nový motor 1.5 TSI s výkonem 150 koní a technologií odpojování válců. S ním jsem po Sicílii najel asi 130 kilometrů se spotřebou kolem 8 l / 100 km, což sice na první pohled není kdovíjak nízký apetit, ale zohlednit je nutné hodně kopcovitý profil trasy a již zmíněné horší silnice, které nutí k častému brzdění a znovurozjíždění. Na motoru je znát, že primárně musí plnit veškerá nařízení o emisích, takže nevyniká ostřejší špičkou, lineárně se nechává vytáčet a autu uděluje dynamiku dostačující na běžné potřeby. V mém případě byl tento motor spřažen s šestistupňovou manuální převodovkou, u níž jsem si musel trochu zvykat na chod spojky, který byl možná až příliš měkký, bez odporu, takže jsem zprvu nevěděl, kdy přesně zabírá. Samotného odpojování válců si při běžné jízdě vůbec nevšimnete. Karoq je s tímto motorem velmi dobře odhlučněn, o jeho chodu víceméně nevíte a vůbec tohle SUV chválím za nízkou hladinu vnitřního hluku. I díky rozložení hmotnosti a již zmiňovanému perfektnímu podvozku je jízda s Karoqem i v zatáčkách docela zábavná, auto krásně poslouchá pokyny volantu a ochotně se „skládá“ do zatáček, v nichž ho jen tak něco nerozhodí. Pozitivní podíl na jízdních vlastnostech mají i krátké zadní převisy.

Pro příznivce silné nafty

Druhým testovaným agregátem bylo nejsilnější dvoulitrové TDI s výkonem 190 koní, spojené s dvouspojkou DSG a pohonem všech kol. To asi nebude, na rozdíl od Kodiaqu, u tohoto kompaktního SUV nejprodávanější kombinace, ale jízda se zejména z hlediska dynamiky a elasticity logicky posouvá dále. Silné tédéí už s Karoqem hýbalo o poznání více (i díky točivému momentu 400 Nm), nicméně byla zase patrnější jeho větší hmotnost vpředu, takže se auto zejména při ostrém nájezdu do zatáčky projevilo na vnějším kole nedotáčivě, byť se s tím zdatně popasovalo a samotný průjezd zatáčkou už byl v pohodě. I zde berte údaj o mé spotřebě 7,6 l / 100 km trochu s rezervou, věřím, že v normálních podmínkách bude nižší.

Co nového přináší?

Karoq je první škodovkou, která může být k dispozici s individuálně programovatelným digitálním přístrojovým panelem, logicky samozřejmě navazuje na současný trend a přináší poslední generaci palubních systémů a konektivity. Rovněž v úrovni asistentů kopíruje potřeby trhu a zákazníků, takže očekávejte adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích, hlídání mrtvého úhlu, systém čtení dopravních značek, nouzové brzdění s prediktivní ochranou chodců atd.

Karoq je v nabídce zatím s pěti motory, přičemž základ tvoří tříválec 1.0 TSI (85 kW). S pohonem všech kol lze v začátku prodeje kombinovat pouze obě varianty turbodieselu 2.0 TDI, ale postupně se bude nabídka a možnosti rozšiřovat. Z hlediska převodovek lze volit mezi manuální a dvouspojkovou sedmistupňovou DSG. Ceny začínají na 529 900 Kč, a i když v ceníku najdete jen dvě výbavy, Ambition a Style, patří Karoq z hlediska standardní výbavy a možností příplatků určitě do nadprůměru.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.