,Západ káže vodu, pije víno‘. Jeho řidiči porušují předpisy víc než ti východní
Šikana a protekcionismus EU?
Situace v evropské autodopravě je napjatá. Západní státy Evropské unie zavádí nová opatření, která mají zabránit levné pracovní síle z východu. Desetitisíci pokutují firmy, které nedodržují minimální mzdu, nebo řidiče, kteří porušují zákaz, aby přespávali ve svých autech na parkovištích. Země východní Evropy to ale označují za šikanu a protekcionismus. Jak navíc vyplývá ze závěrů akce českého ministerstva dopravy, nařízení nejvíce porušují právě řidiči kamionů ze Západu.
Ministerstvo dopravy ve spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí provedlo na konci září mimořádnou preventivní akci, která se zaměřila právě na kontrolu vysílání pracovníků v silniční dopravě. Na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě zkontrolovali 58 řidičů, nejvíce z Německa a Polska. Nepokutovali je, pouze je informovali o nových povinnostech vyplývajících z novely zákona o zaměstnanosti a dali jim informační letáky.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Závěry kontrol však byly překvapivé: zaměstnavatelé-autodopravci z tzv. starých členských států EU totiž nové povinnosti plní hůře než ti z nových členských zemí. „Žádný z řidičů, ať už z Německa, Rakouska, Itálie či dalších zemí, navíc o povinnostech při vysílání neměl ani základní informace. Podivovali se, kolik dokumentů navíc by s sebou museli vozit (a zajistit překlad),“ uvedlo k preventivní akci ministerstvo dopravy.
To všichni řidiči z nových členských států EU naopak měli pracovní smlouvy v pořádku a přeložené do několika evropských jazyků. „To naznačuje, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně východní řidiči, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních,“ dodává ministerstvo.
Přístup západních států se nelíbí také europoslankyni Martině Dlabajové (ALDE/ ANO), která se evropským směrnicím cíleným na autodopravu věnuje. „Západní státy kážou vodu, pijí víno. Výsledek kontrolní akce mne jen utvrzuje v tom, že pravidla pro vysílání využívají s primárním cílem ochránit si svůj vlastní trh před levnou konkurencí z Východu. Vše tak činí pod zástěrkou sociální spravedlnosti a ochrany práv zaměstnanců, kteří ale v realitě figurují až na druhé koleji. Evropa je dnes rozdělená, a to obzvláště v otázce vyslaných pracovníků,“ uvedla europoslankyně pro Echo24.
,Munice‘ pro další vyjednávání
Závěry kontrol chce proto Česko využít „jako munici“ ve vyjednávání o podobě tzv. Balíčku mobility na půdě EU. Balíček stanovuje nová pravidla v autodopravě – řidičům třeba zakazuje, aby po šesti dnech na cestě přespávali v kabině. Místo toho by si měli zaplatit motel. Autodopravcům také nařizuje, že řidičům musí vyplácet minimální mzdu toho daného státu, kterým zrovna projíždí, nebo u sebe musí mít pracovní smlouvu v jazyce daného státu.
„V této chvíli jakýkoliv protiargument na naší straně má velkou váhu a pokud se nám podaří prokázat, že stávající pravidla plníme, určitě jsou to pro nás plusové body. Jako velmi strategické vnímám také to, že se jednalo pouze o prevenci ze strany českých orgánů, nikoliv zběsilé ukládání pokut. Rozhodně se tedy nejedná o nějaké “oplácení stejnou mincí”, ale naopak o vstřícný a konstruktivní postup českých ministerstev, který vnímám velmi pozitivně,“ dodala k tomu Dlabajová.