BMW 640d Gran Coupe xDrive: Aura výjimečnosti

BMW

BMW 640d Gran Coupe xDrive: Aura výjimečnostiAUTO TEST 10
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Automobilka BMW se v posledních letech velmi výrazně rozrostla, zejména co se týká modelové nabídky. Prodává různá auta, některá dávají smysl, jiná méně. A některá vyčnívají jedinečným stylem – a právě mezi taková patří BMW 640d Gran Coupé.

Impozantní automobil vás zaujme hned, jakmile se poprvé setkáte. Zájem okolí přitahuje jako silný magnet, prohlíží si ho opravdu každý, zvláště pokud neslyšně připlujete oblečeni v sametově bílém laku, jenž vypadá jako luxusní spodní prádlo, ve sladěné kombinaci s hnědým interiérem. Exteriér velkého čtyřdveřového vozu pro vyšší třídu je vskutku detailně propracovaný, elegantní, působící důstojně, nikoliv zbytečně agresivně. Přitažlivým prvkem, který posiluje jedinečnost celého automobilu, jsou bezrámová okna. Chybějící rámy oken všech dveří jsou velmi elegantní a fungují i prakticky – při otevřených dveřích jsou okna trochu stažena, dovírají se teprve po zavření dveří. Tím je zabráněno ničení gumového těsnění, jež má za úkol starat se o vaše ničím nerušené vnitřní pohodlí.

Luxus, kam se podíváš

Takže rychle do interiéru, luxus čeká. Těšte se na prvotřídní řemeslné zpracování, efektní detaily, nejjemnější kůži, elegantní dekory a samozřejmě veškeré pohodlí, které v podobném autě očekáváte. Výhodou palubních funkcí velkých bavoráků je to, že všechno (klimatizace, audio a podobně) se nastavuje jednoduše, intuitivně. Pokud jste už dostatečně nasákli vůní kůže a prozkoumali luxusní svět uvnitř auta, můžete se podívat i na zadní sedadla. Dva dospělí pasažéři se usadí podobně pohodlně jako ti na předních, výrazně tvarovaných kožených „křeslech“. Místa dost mají, ačkoliv podobně jako vepředu, tak i zde se zpočátku trochu ozývá pocit jakési stísněnosti. Pod víkem kufru se skrývá zavazadlový prostor nabízející jen 460 litrů. Praktičnost zrovna nepatří mezi cíle Gran Coupe, ale nebojte, lyže se vejdou – je pro ně uchystán otvor v opěradlech zadních sedadel…

Zpět za volant, stiskem startovacího tlačítka probouzím jedinečnou techniku. Ještě dříve, než vyrazím, si auto nastavuji dle svých představ a mou pozornost poutá multifunkční přístrojový štít Black Panel – jde v podstatě o displej s úhlopříčkou 10,25 palce s výbornou grafikou. Voličem jízdních režimů měním odezvy motoru, převodovky, nastavení tlumičů a v neposlední řadě i vizuální stránku displeje. Eco Pro je určené pro klidnou, hospodárnou jízdu, Comfort je nejpohodlnější a Sport je asi všem jasný.

Jelikož jedu přes centrum historického města, začínám komfortním režimem. Řadový třílitrový šestiválec, mimochodem vrcholné dílo z Mnichova, je výborně odhlučněn. Plujeme městem a on pouze jemně vrní, dokonale sladěn s osmistupňovou převodovkou, u níž ani nepoznáte přeřazení. Přitom je však z pohonné soustavy cítit potenciál, a to velký. Ve městě se ukazuje několik věcí – zaprvé, že Gran Coupe je opravdu grandiózní. Na délku má 4,9 m, na šířku 1,9 m, což znamená, že manévrování v úzkých uličkách není zrovna disciplína, ve které by mohlo vyhrávat, stejně jako obratnost. Ale když přijde řada na parkování, skvělé parkovací senzory pomohou spolehlivě. Druhou věcí je komfort. I s použitím relativně normálních 18palcových kol je auto trochu zbytečně tvrdé, zejména na krátkých zlomech a příčných nerovnostech je podvozek hlučnější, než bych si přál. Komfortní mód by zkrátka mohl být ještě komfortnější.

Drtivá dynamika

Raději vyjíždím z města a už první sešlápnutí pedálu plynu k podlaze ukazuje dosud skrytou sílu. Během okamžiku se rozmazává svět, dynamika je opravdu drtivá, pohon všech kol zajišťuje stálou trakci a já brzy mizím za horizontem. Verze 640d disponuje výkonem 313 koní a točivým momentem 630 Nm, jenž je k dispozici již od 1500 ot./min, což znamená, že i když auto váží téměř dvě tuny, zrychlí na 100 km/h za 5,4 sekundy a omezovač jeho rozlet zastaví až v obligátních 250 km/h. Nemusím snad připomínat, že ani při těchto rychlostech nebudete při jízdě ničím rušeni – naopak, pokud zvolíte vhodné příplatky, můžete se nechat hýčkat do sytosti. Mně úplně stačil skvělý audiosystém a odvětrávaná sedadla.

Při jízdě po dálnici mě potěšila příkladná stabilita, příjemné aktivní řízení, které oproti městskému módu v rychlosti ztuhlo, schopnosti pružného zrychlení a také výborná účinnost brzd. Vyrážím na okresku. Už po prvních kilometrech je jasné, že sem se masivní automobil tak úplně nehodí. Auto je tak velké, že mám často pocit, že celou silnici zabírám pro sebe, což mě zbytečně znervózňuje a nutí k opatrnější jízdě. Komfort podvozku také není takový, jaký bych si představoval – a přitom je jedno, jaký režim mám nastavený. Končím projížďku s průměrnou spotřebou 9,8 l / 100 km, což považuji za skvělou hodnotu. Jde totiž o to, jakým způsobem Gran Coupe servíruje zážitky a jaké má schopnosti. Pokud budete za volantem vyloženě relaxovat, dostanete se na úžasnou spotřebu 7 l / 100 km, ale chce to stabilní, klidnou jízdu bez prudkého zrychlování. Ovšem jestli vás láká spíše režim Sport, počítejte s kulatými deseti litry – odměnou vám však bude drtivé zrychlení, podpořené skvělou trakcí, a to kdykoliv o ně požádáte. Je to návykové…

Vidět a být viděn
Pro Gran Coupe jsou k dispozici hlavní adaptivní LED světlomety. Ty automaticky distribuují světlo (pro potkávací i dálkový režim) tak, aby dynamicky osvětlovaly vozovku dle rychlosti. Kromě směrovek a světel pro denní svícení je součástí těchto technologicky vyspělých světel také funkce variabilního rozdělení světla pro města a dálnice, ale také jedna skvělá vychytávka jménem Selective Beam. Tento asistent automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly, přičemž ale neustále zajišťuje optimální osvětlení okolí. Systém monitoruje přítomnost ostatních vozidel a podle nich upravuje svit dálkových světel, takže neoslňuje, ale vy vidíte všechno důležité. Samozřejmostí je i praktická funkce osvětlení silnice do zatáček dle úhlu natočení volantu. Doporučuji!

Gran Coupe kolem sebe šíří tak výraznou auru výjimečnosti, až to bere dech. Pokaždé jsem rád sáhl po klice bezrámových dveří a moje chuť vyrazit někam hodně daleko se pak dala jen těžko krotit… Co konkurence? Každý z německé trojky nabízí svou variaci na velké sedano-kupé. Mercedes-Benz CLS je komfortnější, ale BMW je zas stylovější a má výrazně silnější motor. Audi A7 je proti Gran Coupé také pouze chudší (a slabší) příbuzný. BMW si nechá za svůj koráb zaplatit, ale stojí to za to. A na kolik si Gran Coupe v Mnichově vlastně cení? Základní benzinovou verzi 640i (s pohonem zadních kol) můžete mít od 2 181 400 Kč, testovaná 640 d začíná na 2 259 400 Kč a s příplatky (včetně pohonu všech kol xDrive) se dostala na 2,35 milionu Kč. No jo, funkční luxus prostě něco stojí.

Plusy:

Pohonné ústrojí, dynamika, převodovka, absolutní luxus, image, technika, společenský status

Minusy:

Komfort na rozbitých silnicích, poněkud stísněný pocit v interiéru, vyšší cena, těžkopádnost

Verdikt:

Gran Coupe od BMW předvádí, jaké to je, když se potká myšlenka s hmotou. Skloubením jedinečné techniky, prvotřídní řemeslné práce a nadčasového designu vzniklo auto s tak silným charismatem, že od něj nechcete odtrhnout oči. Když se ocitnete na palubě, luxus vás okamžitě uklidní a technika následně přesvědčí o tom, že jste své peníze utratili správně.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články