Facebook cenzuruje. Doleva

Facebook cenzuruje. Doleva 1
Komentáře
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Kdo si myslel, že nejmasovější sociální síť Facebook je svobodná platforma, kde si každý může říkat a psát, co chce, a kde při řazení informací rozhoduje jen to, jak jsou čtené a lajkované, musí si přiznat, že byl dost naivní.

Stále populárnější whistlebloweři dosud Facebooku a dalších sociálních sítí využívali k šíření svých ‚objevů‘. Úniků z firem a institucí, kde pracovali. Teď došlo na Facebook. Bývalý zaměstnance Facebooku, který tam pracoval na pozoruhodné pozici kurátora zpráv, anonymně řekl technologickému zpravodajskému serveru Gizmodo, že zaměstnanci největší sociální sítě, do níž je ve světě zapojeno 1,6 miliardy lidí, tendenčně manipulovali výběrem zpráv do sekce Trendy. To je neustále aktualizovaný seznam uživateli nejoblíbenějších zpravodajských témat. Mark Zuckerberg ji založil v roce 2014. Právě tito kurátoři zpráv z nabídky vytlačovali konzervativní témata a uměle do ní vkládali jiná témata, která mezi uživateli nezískala dostatečnou oblibu.

To je čistá manipulace a podvod. Když vám někdo servíruje žebříček, o němž tvrdí, že je to seznam nejoblíbenějších nebo nejvíce diskutovaných témat, a místo toho vám nastrčí seznam témat, která by podle jeho vidění světa a hodnot nejoblíbenější být měla, ale prostě nejsou, je to podvod.

Facebook si pro sekci Trendy najal mladé adepty novinařiny z prestižních amerických univerzit. Ti tu cenzuru a manipulaci prováděli. Vidění světa na těchto univerzitách, a na fakultách společenských věd obzvlášť, je dlouho známé. Je silně otočené doleva. Především u společenských témat a otázek identity.

Facebook po serveru Gizmodo agentuře Reuters sdělil, že pro udržování neutrality v sekci Trendy má „přísné předpisy“, které nedovolují potlačování určitých politických pohledů ani preferování jednoho názoru na úkor druhého. Na přímou otázku, zda pracovníci Facebooku blokovali konzervativní témata, ale firma přímo neodpověděla. Podle zdrojů Gizmoda firma od manipulace s výběrem zpráv v poslední době „po vylepšení svých algoritmů“ upouští.

Kurátoři podle zdroje Gizmoda blokovali například zprávy o konferencích amerických konzervativců, o podezřelém postupu federálního daňového úřadu proti konzervativním skupinám před prezidentskými volbami roku 2012, o úspěšném boji guvernéra Wisconsinu Scotta Walkera proti odborům státních zaměstnanců nebo zprávy z populárního konzervativního agregátoru zpráv Drudge Report. Šlo přitom vždy o zprávy, které algoritmus do trendů zařazoval.

Po přečtení této zprávy je najednou jasnější, proč jsou všichni tak překvapeni nástupem Donalda Trumpa. Z debaty byla prostě vytěsněná témata, která by bez manipulace, díky algoritmům a robotům, jimiž se sociální sítě včetně Facebooku chlubí, vylezla jako relevantní.

Facebook si samozřejmě může řadit zprávy, jak chce. Jen by měl na rovinu přiznat, jak a podle čeho to dělá. Jaké jsou hodnoty, které prosazuje.

Když do čehokoliv sáhne místo robota lidský mozek, nic neutrální a objektivní neexistuje. To rozhodování, co je a není podstatné, je vždycky vedeno viděním světa. Tomu odpovídají akcenty a volba slov.

Žádné neutrální, vyvážené a objektivní noviny, servery, televize ani rádia neexistují. A vůči divákům a čtenářům je fér tu hodnotovou orientaci přiznávat a ne ji maskovat a hrát si na vyvažování.

Ve většině vyspělých zemí je především u soukromých médií zřejmé, ke kterému hodnotovému táboru patří. Přesnější než dělení na pravicová a levicová, je dnes rozlišování na progresivistická (Říkají si liberální, ale s klasickým liberalismem nemají nic společného, je v nich víc zákazů a regulací než u staré levice.) a konzervativně-liberální. Je samozřejmě celá škála pozic a postojů na této linii. V Británii je zřejmé, že The Guardian je deník progresivistů a The Daily Telegraph je konzervativní. Ve Francii je na jedné straně konzervativní Le Figaro a proti němu silně progresivistické Le Monde a Liberation. Je to fér a transparentní. Když chce někdo vědět, jak se přemýšlí u progresivistů, jde si to tam přečíst.

Hodnotové zabarvení je zřejmé i u veřejnoprávních médií. Britská BBC je progresivistická, ať v Londýně vládnou Labouristé nebo Konzervativci. Dávají si samozřejmě pozor, aby vysloveně nestranili nějaké politické partaji, ale hodnotové ustrojení většiny jejich redaktorů je progresivistické.

Přes všechnu hru na vyváženost je výrazně progresivistická i Česká televize a Český rozhlas. Dobře je to teď vidět u migračního tématu, kde je až 70 procent společnosti dost ostře proti přijímání migrantů, ale ve zpravodajství se v lepším případě váží jedna k jedné a vyznění má silně progresivistické znaky. Už jen výběrem hostů. Nejsou na to žádné příkazy a směrnice. Ti lidé, kteří o světě referují, jsou prostě tak hodnotově ustrojení. A do každého nového tématu to automaticky otiskují. Stejně jako kurátoři zpráv Facebooku. O vyznění se rozhoduje vždy při výběru lidí.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články