Youtubeři. Fenomén, který dobývá Česko a nese peníze
Výdělky "youtuberů"
Autoři amatérských videí na internetovém kanále YouTube zažívají raketový růst popularity a nejen to – mohou si i přijít k velkým penězům. Nejúspěšnější světový „youtuber“ PewDiePie vydělal za minulý rok 7,4 milionu dolarů a nechat se zahanbit nechtějí ani Češi a Slováci. Do jejich videí pak pro masovou oblibu často vstupuje i tzv. product placement a reklama jako taková.
Švéd Felix Arvid Ulf Kjellberg – známější pod svou internetovou přezdívkou PewDiePie – je zároveň osobou s největším počtem sledujících na serveru YouTube, což si vysloužil převážně pořizováním tzv. Let‘s play videí. Na nich je většinou vidět jak „youtuber“, tak počítačová hra nebo jiný obsah, který autor komentuje.
V České republice zaznamenali tuzemští a slovenští „youtubeři“ větší úspěchy teprve v poslední době. Nejznámější a nejsledovanější na českých a slovenských stránkách YouTube je dvojice ViralBrothers. Ta se ze svých na Čechy zaměřených skečů jako byla série „Debilní kecy...“ ve video tvorbě přeorientovává na zahraniční diváky a nahrávají nyní převážně scénky s anglickými názvy.
Nutnou změnu v některých poměrech autorů potvrzuje i Tomáš Gavlas, spoluzakladatel marketingové firmy „nové generace“ Get Boost. Ta zastupuje některé přední české a slovenské „youtubery“, pomáhá s výběrem reklamních partnerů stejně tak jako s produkcí obsahu.
„Posledních několik let jejich sláva a vliv soustavně roste, tento trend bude velmi pravděpodobně pokračovat a celý systém se bude s přílivem financí rozvíjet,“ řekl Gavlas pro deník ECHO24.cz. „Očekáváme také příchod více nových hvězd, které budou přinášet obsah i pro starší publikum,“ podotkl s tím, že jeho firma je už i certifikovaným YouTube partnerem a spolupracuje rovněž s českým Googlem.
Agentura funguje už rok a kromě spoluzakladatele Davida Růžičky ji pomáhal založit také jeden z českých známějších „youtuberů“ Jiří Král. „Pokud sečteme složky přijmu youtubera – tedy peníze ze standardních reklamních formátů, obsahové reklamy, merchandisingu a účasti na akcích – tak se tím v Čechách a na Slovensku živí okolo třiceti tvůrců,“ uvedl pak Gavlas k otázce financí. Ta se pro mnohdy mladé autory stala nedílnou součástí jejich života.
Krok důvěry
Dříve či později jsou totiž postaveni před okamžik rozhodnutí: zda mají přerušit studium či odejít ze své dosavadní práce, aby se mohli stát „youtuberem“ na plný úvazek. „Je to samozřejmě risk, ale pokud to myslí s YouTube tvorbou vážně, je třeba ho podstoupit,“ dodal Gavlas k důležitému rozhodnutí „vloggerů“, jak se „youtuberům“ také přezdívá.
Jednoduchá není ani následná spolupráce s reklamními partnery. Youtuber má právo se rozhodnout, se kterou značkou obchod uzavře. Doporučení dostává ze strany mediálních zástupců. Je ale potřeba takovou reklamu citlivě do videí umístit, na přehnanou propagaci je totiž komunita fanoušků citlivá. „Nicméně product placement není nejlepším nebo jediným formátem, který se dá použít, existují i jiné a vhodnější,“ řekl Gavlas. Narážel tak například na vystupování autorů na různých festivalech a setkáních s fanoušky, kde je snazší sponzory umístit.
Pražský příměstký tábor se koná od 3.8.-7.8. a 10.8.-14.8. ve škole Parklane na Norbertově.
Účastníci campu se setkají s nejlepšími českými YouTubery – Jirkou Králem a Shopaholic Nicol. Získají od nich cenné zkušenosti. Zároveň se naučí pracovat se střihem videa, lektoři jim vysvětlí, jak nejlépe nasvítit filmové studio (většinou se jedná o obyvácí pokoje nebo dětské pokoje). Ale také se dozví, jak se pohybovat bezpečně po internetu.
Více informací na www.campyoutuberu.cz
Festival Utubering
Nejen pro začínající youtubery se v prostorách pražského výstaviště Letňany pořádá festival Utubering. Známí autoři zde interaktivně trávili čas s fanoušky 27. června. Nechybí občerstvení, bohatý program nebo hudební doprovod. Více informací: http://www.utubering.cz
Velké oblibě se pak zejména mezi dospívajícími dívkami těší videa „vloggerek“, které pokrývají nejrůznější témata blízké mladým slečnám. Kromě vtipných scének jsou časté všelijaké návody a rady z odvětví kosmetiky a módy.
U „youtuberek“ to jsou nejčastěji právě kosmetické produkty, jako makeup, řasenky či rtěnky. Do zaběhnutého pořadu o líčení tak autorka jakoby mimochodem doporučí určitý konkrétní výrobek nebo firmu.
Peníze jsou v poslední době mezi „youtubery“ poměrně ožehavou otázkou. Zatímco někteří se výdělkem z videí netají, jiní o financích mlží. Přiznají tak například očividný zisk z reklamy, která na serveru YouTube všemožně do obsahu zasahuje, ale nepyšní se už částkou plynoucí z prodeje triček či dalších fanouškovských předmětů.
Autorská rivalita
To bývá i předmětem sváru mezi „vloggery“ jako takovými. Jeden z nejznámějších autorů v česko-slovenském prostředí je 17letý Slovák známý na YouTube jako GoGoManTV nebo jen GoGo. Ten patří mezi autory, kteří si své fanoušky hýčká a často se s nimi na různých akcích schází.
Dostal se ale do konfliktu s na odběratele ještě populárnější dvojicí ViralBrothers. Ti tvrdili, že právě GoGoMan je jedním z těch „youtuberů“, kteří ne zcela transparentně o svých financích informují.„Co takhle konečně svým fanouškům říct, kolik z toho máš opravdu peněz? Proč řešíš vždy jen kolik se platí za YouTube reklamu?“ napsal tehdy na Facebook Erik Meldik z ViralBrothers.
K otázce peněz se musel vyjádřit i rekordman ve výdělcích PewDiePie. Po zveřejnění celkové vydělané sumy za rok 2014, která zdvojnásobila odhadovaný tvůrcův výdělek za přecházející rok, mluvil na toto téma ve videu s příhodným názvem „Pojďme se pobavit o penězích.“
„Bylo to jedním z témat, kterému jsem se za ty roky snažil vyhnout,“ vysvětluje ve videu PewDiePie. „Chtěl jsem prostě natáčet videa pro zábavu.“ Oblíbený autor zároveň podotkl, že začínal jako chudý student od píky. Nyní své nabyté bohatství používá prý i pro charitativní účely a pomoc potřebným.