Problém se statikou? Pod obří Aj Wej-wejův člun je zákaz vstupu

Problém se statikou? Pod obří Aj Wej-wejův člun je zákaz vstupuFOTO UVNITŘ
Maketa naddimenzovaného nafukovacího člunu váží 5 tun a je dlouhá 70 metrů. Foto:

Foto: Echo24/Barbora Pánková

Panorama

VÝSTAVA V NÁRODNÍ GALERII

Barbora Pánková

Monumentální výstava na téma uprchlické krize, kterou vytvořil čínský umělec Aj Wej-wej speciálně pro Národní galerii v Praze, řeší problém s bezpečností. Pětitunový nafukovací člun, pod kterým se v minulosti procházeli návštěvníci, má podle informací deníku Echo24 potíže se zavěšením. Nyní se kolem něj objevily cedule, které vstupovat pod obrovskou loď zakazují.

Se zavěšením černého člunu s uprchlíky, který se vznáší na lankách ve Velké dvoraně Veletržního paláce, nebyl podle informací Echo24 spokojený statik. Problém viděl právě v bezpečném zavěšení 70metrového kolosu. Deníku Echo24 to potvrdil zdroj blízký Národní galerii v Praze.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Galerie na dotaz Echo24, jestli má dominanta výstavy nazvané Zákon cesty potíže se statikou, uvedla pouze to, že zavěšení díla proběhlo standardně. „Zavěšení této konstrukce bylo provedeno podle technických standardů,“ uvedla její mluvčí Tereza Ježková.

Cedule, které návštěvníkům zakazují vstupovat přímo pod obří člun, se kolem exponátu objevily teprve nedávno.
Cedule, které návštěvníkům zakazují vstupovat přímo pod obří člun, se kolem exponátu objevily teprve nedávno. Foto:

Foto: Echo24/Barbora Pánková

Nicméně kolem exponátu se nedávno objevily cedule s nápisem „Prosíme, nevstupujte pod loď“, které zde přinejmenším během vernisáže 16. března nebyly. Dokazují to videa na zpravodajských serverech, která zachycují slavnostní akt. Že bylo možné pod maketou uprchlického člunu procházet alespoň první týden po zahájení výstavy, potvrdili také někteří návštěvníci.

Cedule souvisí s bezpečností

Souvislost cedulí se zajištěním bezpečnosti potvrdila pracovnice ostrahy, která na provoz v místnosti dohlíží. „Mohlo by se něco stát,“ uvedla pro Echo24. Bezpečnostní důvody připustila i mluvčí galerie Ježková, která zákaz vstupu pod exponát vysvětlila pravidelnou údržbou.

„V průběhu výstavy je nutné provádět pravidelnou údržbu rozměrného exponátu, včetně doplňování vzduchu do postav ve člunu, revize nosných konstrukcí atd., jež vyplývá z technologické náročnosti vystaveného objektu. Údržbu a revizi chceme provádět za současného zajištění maximální bezpečnosti návštěvníků,“ dodala mluvčí.

Černý člun je dosud největším Aj Wej-wejovým dílem. Vznikal na několika místech, najednou a vcelku ho sám čínský umělec viděl až v Praze. Černý materiál, z nějž je člun vyroben, skrývá hliníkovou konstrukci. I s postavami, které jsou do něj přivázané, váží celý objekt přibližně pět tun. Po stranách člunu sedí muži, mezi nimi jsou vtěsnané ženy a děti.

Aj Wej-wej chtěl předimenzovaným nafukovacím člunem a panáky bez tváře ukázat, jak uprchlíky v očích autora vnímá západní svět – jako nelidskou hmotu bez vlastní identity, jména a životního příběhu. Pod exponátem, kam se nyní nesmí chodit, jsou navíc citáty známých osobností. Exponát je součástí výstavy Zákon cesty, která ve Veletržním paláci potrvá až do 7. ledna 2018.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Výstava Aje Wej-weje je výkřik, ale zavřený do konzervy

Související články