Mýto bez soutěže. Miliardovou zakázku podržel s ANO Sobotka
Miliardy pro Kapsch
Ministr dopravy Dan Ťok v pondělí na vládě nečekaně uspěl s plánem, podle kterého zaplatí firmě Kapsch bez soutěže šest miliard korun. Kapsch peníze dostane za tříleté prodloužení smlouvy na správu mýtného systému na dálnicích.
Deník Echo24.cz získal informace, že s návrhem souhlasilo deset členů vlády. K ministrům z hnutí ANO přidali po dvou hlasech lidovci a sociální demokraté včetně premiéra Bohuslava Sobotky. Šest ministrů se zdrželo a jediný ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) hlasoval proti.
Úspěšný manévr ministra Ťoka
Oslovení členové vlády se zpravidla nechtěli k výsledkům hlasování oficiálně vyjadřovat. Zdrženlivý zůstal i Sobotka, který nicméně svou podporu Ťokovu návrhu nevyloučil. „Vláda rozhoduje ve sboru a hlasy jednotlivých ministrů se nezveřejňují,“ uvedl Sobotkův mluvčí Martin Ayrer. Druhým sociálním demokratem měl být ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, který rovněž svůj postoj nekomentoval. Ze tří lidoveckých ministrů vyloučil svou podporu návrhu na smlouvu s Kapschem pouze vicepremiér Pavel Bělobrádek: „Zdržel jsem se, ostatní nekomentuji,“ uvedl.
Výsledek hlasování je překvapením. Především sociální demokraté do té doby tvrdě odmítali plán, že desetiletá smlouva na správu mýtného systému se společností Kapsch bude prodloužena o tři roky a že ministr dopravy tuto možnost Kapschi nabídne přímo, tedy v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění. Neobměkčil je ani Ťokův argument, podle kterého je málo času na jakékoli jiné řešení. Bez dohody s Kapschem hrozí, že se mýto nebude vybírat už počátkem roku 2017.
Změnit názor sociálním demokratům umožnilo rozdělení schvalovaného materiálu. Vláda hlasovala pouze o tom, že zakázka na správu mýtného systému v letech 2017-2019 je potřeba. Informaci o tom, že se šestimiliardová zakázka předá bez soutěže společnosti Kapsch, dostali ministři pouze na vědomí a hlasovat o ní nemuseli. Účelem takového postupu bylo přenést odpovědnost na samotného ministra Ťoka.
Původní stanovisko ČSSD nakonec jednoznačně hájil jen Chovanec. „Ano, hlasoval jsem proti. Návrhy ministerstva dopravy mě o správnosti postupu nepřesvědčily. Nic na tom nezměnilo ani účelové rozdělení materiálu,“ uvedl ministr.
Časová tíseň není důvod
Předání zakázky firmě Kapsch bez soutěže má pouze mizivou šanci, aby obstálo před antimonopolním úřadem, případně před Nejvyšším správním soudem. Stížnosti u obou zmíněných institucí už avizovala společnost Sky Toll, která má o správu mýtného systému rovněž zájem. Toho si musí být vědomi i ministři, kteří měli k dispozici analýzu ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové. Ministryně v analýze připomíná, že Nejvyšší správní soud v lednu 2013 obdobný postup vyloučil. „Jednací řízení bez uveřejnění lze využít, pokud jsou důvody pro jeho použití objektivní, tedy nezávislé na vůli zadavatele. Není sporu o tom, že pokud by se zadavatel vlastním zaviněným postupem dostal do situace, kdy musel přidělit zakázku pouze jedné určité společnosti, porušil by tím zákon o veřejných zakázkách,“ stojí v rozsudku.
Soudci jednoznačně odmítají i argument časové tísně: „Zadavatel se nemůže dovolávat existence pouhého jednoho dodavatele schopného realizovat předmět veřejné zakázky, pakliže sám tento stav exkluzivity vytvořil, a to navíc teprve ve chvíli, kdy již není možné nastalou situaci dostupnými právními prostředky změnit.“ Ministři dopravy Sobotkovy vlády přitom měli na přípravu zakázky na správu mýta tři roky, s prvním návrhem však přišli až necelý půlrok před vypršením termínu.
Antimonopolní úřad i Správní soud mohou na žádost Sky Tollu či jiného konkurenta prodloužení smlouvy s Kapschem zrušit. Proto postup vlády spíše otevírá reálnou možnost, že se mýto od ledna 2017 nebude vybírat.