Těžká krize průzkumů

Těžká krize průzkumů
ilustrační foto Foto: Foto: pexels.com
Monitor24

BM24

Lenka Zlámalová

Tři týdny před volbami se v každé civilizované zemi sociologické agentury v těžké konkurenci předhání v průzkumech. Jsou dny, kdy se jich publikuje i několik. Tak to bylo v USA, Británii, Francii, teď naposledy v Německu. Dost detailně se ve všech těch případech rozebíralo, jak se průzkumníci pletou a že přečíst nálady stále více těkající společnosti je čím dál obtížnější. Spousta lidí se rozhoduje na poslední chvíli. Ale byla alespoň snaha. V Česku od září nevyšel jediný pořádný průzkum (nikoliv zavádějící volební potenciál, který lidé vnímají jako odhad výsledku), na silném vzorku vykreslující náladu voličů. Dobré průzkumy jsou drahé. Agentury je platí ze svého. Je ale veřejným zájmem, aby se ve finiši kvalitní průzkumy publikovaly. Je to zodpovědnost veřejných institucí. CVVM ani veřejnoprávní média jí, bohužel, nedostávají.