Prima prý zmanipulovala reportáž a vyvolala bouři proti uprchlíkům

Chybný překlad?

Prima prý zmanipulovala reportáž a vyvolala bouři proti uprchlíkůmAKTUALIZOVÁNO
Domov

jh Echo24

Čtvrteční reportáž televize Prima o iráckých uprchlících v Česku opět přilila do ohně vyhrocené debaty o běžencích. Jeden z dotazovaných Iráčanů si měl do kamery stěžovat na nabídnutou pomoc s tím, že místo bydlení v „přemalovaném kravíně“ v Jihlavě se radši vrátí zpět do své vlasti. Video se vzápětí začalo šířit na internetu jako důkaz nevděku běženců, kteří vlastně žádnou pomoc nepotřebují. Jenže jak uvedla organizace, která se o křesťanské běžence stará, muž taková slova vůbec neřekl. Jednalo se prý o selhání přítomného překladatele stejně jako manipulativní sestřih celé reportáže. Echo24 požádalo v pátek odpoledne o stanovisko TV Prima, ta se ale dosud nevyjádřila. Podle pozdější informace serveru novinky.cz však TV Prima za svou reportáží stojí.

„Předtím jsme měli život, o jakém se nikomu ani nesnilo. Zanechal jsem tam práci s platem, který by stačil pro pět rodin v České republice,“ uvedl ve videu otec rodiny George Batto. „Chtěli bychom tady zůstat a pracovat, ale nejdůležitější je pro nás bydlení. Než abychom bydleli v přemalovaném kravíně, tak to se raději vrátíme do Iráku,“ zaznělo v reportáži.

Tak si nejsem zcela jistej, jestli se takhle chová vděčný křesťan. Nejsem si ani jistej jestli tohle je křesťan utíkající před válkou. Byty na náměstí v Jihlavě jsou přemalované kravíny. „Pokud nám nedáte lepší byt, vrátíme se zpátky!“ A kam, ptám se? Do války před kterou údajně utíkate? Tak teď přemejšlím jestli jsem blbej já, nebo kdo vlastně?

Zveřejnil(a) Ondřej Šuhaj dne 11. únor 2016

Netrvalo dlouho a video se začalo lavinově šířit po internetu, přejaly je i některé české servery, které informovaly o „vybíravých a nevděčných uprchlících“. Čtyři hodiny poté, co záznam na Facebooku zveřejnila skupina Imigranty v ČR nechceme, už se dočkal tisíce sdílení a 25 000 zhlédnutí.

Celou záležitostí se proto okamžitě začal zabývat i Nadační fond Generace 21, který příchod skupiny křesťanských iráckých uprchlíků do České republiky inicioval a zrealizoval. „Abychom mohli porovnat, co bylo uprchlíky skutečně na kameru vyřčeno, a o čem Prima TV reportovala, požádali jsme televizi o poskytnutí hrubého materiálu – z reportáže není možné vyjádření uprchlíků dekódovat. Hrubý materiál nám reportér TV Prima Bohumil Roub odmítl poskytnout,“ uvedl ředitel nadace Jan Talafant v následném prohlášení.

Jeden z uprchlíků měl však část rozhovoru, v níž se údajně mluví o „přemalovaném kravíně“ a „okamžitém odjezdu zpět do Iráku“, nahranou v mobilním telefonu. Z nahrávky jasně vyplývá, že muži TV Prima vložila do úst simultánní překlad, který je nepravdivý, uvedl Talafant. Důvodem byl pravděpodobně nesprávný překlad tlumočníka, který s redaktorem přijel.

Čtěte také: Do Česka přilétla druhá várka křesťanských uprchlíků

Že Prima výpověď muže zmanipulovala, potvrdila rovněž organizace Hatefree, která si problematickou pasáž nechala ověřit hned u několika překladatelů. A ti se shodují na následující verzi mužových slov: Přišli jsme sem a opravdu tu máme (silnou) vůli žít, opravdu vidíme během těch 5 dní, že jsou tu dobří lidé – pomáhají ostatním, zajišťují pro nás vše, naším cílem je, aby bylo pro nás ubytování vhodné. Další věci si sami zajistíme, protože jsme sem přijeli pracovat a ne dostávat věci (v arabštině „jídlo a pití“) zadarmo. My máme zkušenosti, přijeli jsme pracovat. Každý z nás má odborné zkušenosti. V budoucnu si zajistím své potřeby, abych uživil svou rodinu a děti. Já jsem sem přijel a byl jsem překvapen, že máme nevhodné bydlení. Nesouhlasím s tím (v arabštině „To neunesu“).

Muž si v této souvislosti stěžoval na fakt, že s manželkou, která je nemocná a má kvůli vysokému věku potíže s pohybem a navíc při cestě do ČR se zranila na letišti, současně přebývá v patře bez výtahu. Tlumočená slova o přemalovaném kravíně a návratu do Iráku z jeho úst nezazněla.

Čtěte také: Jihlavští lékaři odmítli vyšetřit uprchlíky z Iráku

„Protože jsme toto nevěděli, nedopatřením jsme jim nabídli byt v patře bez výtahu. Na to uprchlík (George) reagoval a vzhledem k celkovým okolnostem byl během doby, kdy zde byla TV Prima, rozrušený a emotivní – nic více, nic méně. Toto naše vysvětlení reportér TV Prima zcela ignoroval,“ doplnil Talafant s tím, že se snažili celou situaci redaktorovi vysvětlit. Stejně měl podle něj zkreslit i další vyjádření uprchlíků v reportáži a reportáž jako celek.

K celé záležitosti se zpětně vyjádřil i George Batto. „Jsme šťastni, že nám Česká republika dala šanci na nový život. Na Okrouhlíku se o nás starají laskaví lidé 24 hodin denně. S médii jsme vždy mluvili v dobré víře a chtěli jsme udělat to nejlepší, co bylo v dané chvíli možné. Prosíme o prominutí za případná nevhodná vyjádření a je nám velmi líto, že jsme bulvárnímu novináři dali příležitost takto překroutit realitu,“ řekl.

Podle pozdější informace serveru novinky.cz si TV Prima za reportáží stojí.„V reportáži byly uvedeny pravdivé a relevantní informace podpořené překladem soudního tlumočníka arabského jazyka Ing. Naziha Albahriho. Reakci Nadačního fondu Generace 21 na reportáž nám nepřísluší komentovat,” sdělila ředitelka zpravodajství TV Prima Jitka Obzinová.

Běženci z oblasti iráckého Mosulu na Vysočině stráví přibližně dva až tři měsíce. Ve středisku v Okrouhlíku u Jihlavy se o ně starají sociální pracovníci a také se tam učí česky. Zhruba od druhého pololetí letošního roku, kdy získají v Česku azyl, se pak budou moci v ČR stěhovat za prací. Právě zmiňovaná rodina by měla zůstat v Jihlavě, která uprchlíkům několik bytů nabídla. Přesídlení běženců v loňském roce schválila vláda.