Potíže s mýtem? Prostě ho nebudeme vybírat

Potíže s mýtem? Prostě ho nebudeme vybírat 1
Komentáře
Petr Holub
Sdílet:

Smlouva ministerstva dopravy s Kapschem, podle níž bude rakouská firma další tři roky vybírat mýto, se konečně dostala do Bruselu. Lze očekávat, že Evropská komise rozhodne do měsíce a že smlouvu zruší. Od ledna se na českých dálnicích vybírat nebude. Poslední dějství antické tragédie s názvem Ťok a Kapsch právě začíná.

Na návštěvě u Ledové královny

Zpráva o stížnosti konkurenční firmy Sky Toll vyšla už v pondělí, dosud jí však veřejná debata nevěnovala dostatečnou vážnost. Všechno to vypadá nějak tak, že si Sky Toll stěžuje u nějakého bruselského úřadu, stejně jako si stěžovala u brněnského antimonopolního úřadu, úředníci nějak rozhodnou, třeba i vyměří pokutu, výběr mýta ale půjde ve stejných kolejích, jak jsme si zvykli po roce 2007. To je však omyl, který se stane jedním z důvodů neodvratitelného tragického konce.

Brusel, přesněji řečeno komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, známá pod přezdívkou Ledová královna, rozhodla koncem srpna o tom, že světový IT gigant Apple musí vrátit Irsku neoprávněné slevy na dani za posledních patnáct let ve výši 13 miliard eur, tedy zhruba 350 miliard korun. Irsko okamžitě rozhodnutí napadlo s tím, že přece Brusel nemá co mluvit do daní v jednotlivých členských státech, které chtějí přitáhnout silné investory. Bylo to marné, slevou pro Apple byla porušena pravidla hospodářské soutěže a poškozeny ostatní firmy. Po deseti dnech irská vláda připustila, že bude muset miliardy od Applu přijmout. Samozřejmě si pak bude stěžovat u mezinárodních soudů, to je však všechno, co se s tím dá v dohledné době dělat.

Když zdejší ministerstvo dopravy uzavřelo pětimiliardovou smlouvu na mýto bez veřejné soutěže, porušilo tím stejný princip. „Neodůvodněně posílilo jednoho účastníka soutěže na vnitřním trhu Evropské unie v neprospěch ostatních účastníků, kterým byla znemožněna účast v otevřené a svobodné hospodářské soutěži,“ popisuje Sky Toll dopady rozhodnutí ministra Dana Ťoka (ANO) a celé české vlády. Teď komisařce Vestagerové těžko zbývá něco jiného než smlouvu s Kapschem zrušit. Na rozhodnutí má již zmíněný měsíc.

Raněni slepotou

Ministr Ťok svůj postup hájí s tím, že smlouvu uzavřít musel, aby český stát nepřišel o peníze. Pět miliard korun je možná za správu mýta na tři roky příliš vysoká taxa, přinejmenším to bez soutěže nelze vyloučit. Veřejnou soutěž však nebylo možné v termínu stihnout. Na dálnicích se ovšem vybere za rok deset miliard, a tak se i relativně nevýhodná smlouva státní pokladně vyplatí. To však lze jen těžko posuzovat jinak než jako výmluvu. Ještě dnes je dost času na to, aby se vytiskly pro kamiony dálniční známky, a stát by o peníze nepřišel. Samozřejmě – nebyla by to antická tragédie, kdyby její postavy nejednaly v podivné zaslepenosti.

Evropskou komisi ani v českém případě takové vysvětlení zajímat nebude. I když je to pro český stát pohodlné, anebo třeba i výhodné, hospodářskou soutěž je třeba chránit – a její pravidla byla v každém případě porušena. O tom nepochybuje ani český antimonopolní úřad, i když v pozici státotvorné instituce smlouvu víceméně pokryl a postihl ministerstvo jen symbolickou pokutou jednoho milionu korun.

Rozměry antických tragédií se nevyplatí podceňovat, to vědí velmi dobře všichni znalci Sofokla. Tři roky váhání ministrů z hnutí ANO, které za benevolentního přihlížení koaličních partnerů skončilo zadáním největší „zakázky z ruky“ v českých dějinách, spustilo proces, který neotevírá pouze možnost zrušení smlouvy s Kapschem. Společnost Sky Toll se v tiskovém prohlášení podivila, proč ještě případ nezačala prošetřovat policie. Prostý občan se může ptát, proč odpovědný ministr dosud setrvává ve funkci a proč ještě existuje koalice, která ani nedokáže sehnat výběrčího mýta na silnicích. To nebyl problém ani ve středověku. Pokud vydá komise očekávaný verdikt, nejvíc se budou divit živnostníci. Stát je chce příští rok zavedením komplikovaného systému EET stáhnout o čtyři miliardy, obyčejné vytištění silničních známek kvůli deseti miliardám ale nestihne.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit