Konkurence drtí Českou poštu. Táhne alternativní doručování

Balíky z e-shopů

Konkurence drtí Českou poštu. Táhne alternativní doručováníNOVÉ
Ilustrační foto Foto: Foto: Shutterstock
1
Domov

Kristýna Novotná

Českou poštu drtí alternativní doručovatelské služby, které letos odbaví skoro dvakrát více balíků. Boom zažívají v posledních letech v souvislosti s prudkým nárůstem nakupování v e-shopech, které mají v předvánoční sezoně až miliardové obraty. Lidi táhnou hlavně ušetřené peníze i čas strávený čekáním ve frontě na poště. Ta naopak posílila v doručování nadměrných zásilek včetně kočárků či praček.

„Nápor před Vánocemi je obrovský. V nejvytíženějším dnu sezóny, což bylo 13. prosince, jsme odbavili 66 tisíc zásilek,“ uvedla pro deník Echo24.cz Jana Morávková ze Zásilkovny, která provozuje stovky výdejních míst napříč republikou. Kromě vlastních „kamenných“ poboček spolupracuje také se smluvními partnery v podobě již zavedených prodejen. Balíček si tak zájemce může vyzvednout poblíž svého bydliště třeba v trafice, drogerii nebo v květinářství.

Obchodník má z odbavených zásilek provizi, měsíčně si tak navíc přijde na několik tisíc korun. Hlavní benefit pro prodejce ale spočívá v tom, že uložené zásilky do prodejny přitáhnou potenciální zákazníky. Ty nejvytíženější pobočky v předvánočním čase odbaví až 300 zásilek denně. Danou formu doručení nabízí okolo 10 tisíc e-shopů.

„Je to zajímavý doplněk pro naše zákazníky. Způsob doručení je v Česku půl na půl mezi našimi odběrními místy a kurýrními službami. Balíků na poštu jde minimum,“ řekl marketingový ředitel online parfumerie Notino.cz Radek Ondrášík. Lidé si tak na jednom místě mohou nahromadit zboží i z více online obchodů. Vyhnou se navíc desítkám minut, které by museli strávit ve frontě na poště.

Celkově pak loni Zásilkovna vyřídila 1,8 milionu objednávek, letos to bude podle údajů společnosti více než dvojnásobek. Specializuje se pak hlavně na balíky okolo několika kilogramů. Oproti tomu využití doručovatelských služeb České pošty v případě balíků obdobných rozměrů dlouhodobě klesá. Balíků do 10 kilogramů odbavila loni podle statistik Českého statistického úřadu okolo milionu, v roce 2013 to bylo ještě o polovinu více.

Poštou lidé posílají kočárky i stromy

Nápor před Vánocemi je podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka však i na poště. V prosinci odbaví o 70 procent více balíků, než v jiné době roku. „Například počet zpracovaných balíků na Sběrném přepravním uzlu v Malešicích, přes který projde více než třetina všech zpracovaných balíkových zásilek, za průměrný pracovní den v prosinci 2016 je 160 tisíc. Oproti tomu v květnu 2016 to bylo 80 tisíc balíkových zásilek,“ uvedl.

Přestože klesl počet drobných balíků, které Česká pošta ročně odbaví, naopak si polepšila v doručování nadměrných zásilek. Zatímco před třemi lety jich vyřídila okolo 200 tisíc, loni to bylo 1,5 milionu. „Klienti kromě klasických dárků posílají kočárky, lyže, pračky, jízdní kola, pneumatiky. Kuriozitou je pak zaslání třímetrového stromu,“ popsal dále mluvčí Vitík.

Alternativní forma doručení se lidem vyplatí i finančně. Za doručení přes Zásilkovnu zaplatí okolo 40 korun. V případě České pošty či kurýra to může být i dvojnásobek až trojnásobek. Kromě Zásilkovny v tuzemsku funguje také Uloženka. Firma patřící pod skupinu Rockaway Jakuba Havrlanta se s téměř 500 pobočkami zaměřuje na balíky okolo 20 kilogramů. Distribuci zboží z e-shopu se věnuje také Zásilkomat, Baliczech nebo Geis Point.

Větší e-shopy také zřizují vlastní autorizovaná odběrní místa, protože i nadále nejoblíbenější formou doručení zůstává osobní odběr přímo u prodejce. „Osobní odběr zákazníci aktuálně využívají zhruba ve 40 procentech případů. S blížícím se Štědrým dnem pak bude tento podíl stoupat až na výsledných 80 až 90 procent. Česká pošta nám aktuálně pokrývá zhruba 25 až 30 procent zásilek,“ popsal Jan Řezáč z Mall.cz.

Čtěte také: Vánoce jako zbraň. Pošťáci v Česku a Británii budou stávkovat

Česká pošta od ledna zdraží zásilky do zahraničí o pět až dvacet korun