Kdo vyštval Korejce z ČSA? Zastavili investice, aerolinky jdou ke dnu

Kdo vyštval Korejce z ČSA? Zastavili investice, aerolinky jdou ke dnu 1
Komentáře

Lenka Zlámalová

Přesně před týden rozvířila veřejnou debatu zpráva deníku ECHO24.cz, že se České aerolinie chystají propustit třetinu svého personálu. Pilotů, stevardů i úředníků. Protože k „vlajkovému dopravci“ má velká část společnosti sentimentální vztah, rozjela se diskuse, kdo za žalostný stav společnosti, která se může chlubit vysokými standardy v bezpečnosti i kvalitě služeb, ale zároveň hlubokými ztrátami, může. Jako hlavní viníci z toho oprávněně vyšli šéfové aerolinek dosazení vládami ČSSD. Stanislavem Grossem instalovaný Jaroslav Tvrdík a Jiřím Paroubkem vybraný Radomír Lašák.

Překlenovací vláda Jana Fischera pak ještě po krizi roku 2008 nalila do ČSA státní podporu 2,5 miliardy korun. Musela se ale zavázat, že firmu nabídne k privatizaci. Vláda Petra Nečase v roce 2011 vložila aerolinky spolu s Letištěm Praha do Českého aeroholdingu.

Na něj byla převedena velká část majetku původních ČSA včetně letadel, obslužných a servisních služeb na zemi. V samotných aerolinkách už zůstala fakticky jen značka, personál a lukrativní pozice pro přistávání na mezinárodních letištích. Jen místa na přistání v Londýně, odkud ČSA odešly, se prodala za 400 milionů korun. Právě z tohoto převodu majetku a služeb vychází často opakovaná teze, že ČSA byly vytunelovány.

V dubnu 2013 kupuje 44 procent akcií aerolinek Korean Air za 68 milionů korun. Většinu ve firmě ovládnout nemůžou, protože ČSA by s neevropským vlastníkem přišly o důležitý status aerolinií ze země EU.

Korejci chtějí do ztrátové firmy investovat a udělat si z Prahy hlavní letiště v Evropě. Plánují, že sem nasměřují své zaoceánské lety. Z Prahy dál na východ i západ Evropy už budou hlavně asijští zákazníci pokračovat linkami ČSA, čímž jim přinesou nové zákazníky. Korejci jsou jako menšinový vlastník v nevýhodné pozici a tak si v akcionářské smlouvě se státem pojišťují, že budou mít právo veta v personálních rozhodnutích v ČSA i Českém aeroholdingu.

Vyjednávání nebo vydírání?

V červenci 2014 ale ztrácejí o rozvoj firmy a investice zájem. Ministr financí Andrej Babiš totiž mění 27. června dozorčí radu ČSA. Dva dny na to oznamuje v České televizi, že chce odvolat šéfa aeroholdingu Miroslava Dvořáka a dosadit místo něho Václava Řehoře. Rovnou přiznává, že koaliční partneři i korejský akcionář jsou proti. 23. července oznamuje, že přesto prosadil svou. Dvořáka střídá Řehoř. Ještě předtím jedná Babiš se zástupci Korean Air. Na otázku, jak to Korejci vzali, Babiš odpoví. „Domluvili jsme se a oni vzali naše názory ohledně managementu na vědomí a víceméně to akceptovali.“ To nezní jako podnikatelská symbióza.

Andrej Babiš si jako ostřílený obchodník zakládá na svých vyjednávacích schopnostech. Podle těch, kdo se s ním měli tu čest v obchodu utkat, je významnou součástí těch schopností vyhrožování. Ani sám Babiš to nepopírá. Když se mu podařilo přitlačit šéfa krachem ohrožené NWR Garetha Pennyho, aby ztrátový důl OKD Paskov provozovali o rok déle, než měli v plánu, Babiš popsal jednání slovy. „Připomněl jsem mu mimo jiné historii privatizace. Pak jsem ho nechal o samotě, aby si mohl vyřídit telefony. Pak jsme se dohodli.“ Privatizaci OKD vyšetřuje už roky protikorupční policie, podle informací ECHO24.cz má být ještě na podzim podaná obžaloba mimo jiné na vysoké státní úředníky, kteří firmu bílým koňům Zdeňka Bakaly bez řádného ocenění prodávali.

Střet civilizací

Ti, kdo znají z byznysu Korejce, ví, že podobný styl jednání jim nesedí. Je to společnost se silnou úctou k autoritám. Tam, kde investují, nechtějí být v konfliktu s vládou. Andrej Babiš navíc veřejně vyhlašoval, jak k firmě přišli velmi levně a jejich vliv by se měl oslabit. Podle zdrojů z Korean Air to byla chvíle, kdy se rozhodli stáhnout.

Manažeři z Korean si ale na českou vládu postěžovali svým diplomatům v Praze a zpráva se obratem dostala do Soulu. Konflikt už se řeší na diplomatické úrovni. Fiasko Korean v ČSA totiž ohrožuje na jedné straně jejich dobré jméno a na druhé i další korejské investice v České republice. Jejich státní firma KEPCO se chce mimo jiné v případném dalším tendru ucházet o dostavbu jaderných elektráren.

Veřejným prostorem se šíří i alternativní výklad, podle nějž Korejci couvají nikoliv kvůli Babišovi, ale proto, že po roce pobytu v ČSA zjistili, že firma je v podstatně horším stavu, než je Nečasova vláda přesvědčovala. U velmi pečlivých asijských investorů ale nezní moc pravděpodobně, že by si důkladně neprověřili, co kupují. Zvlášť ve chvíli, kdy je letecký byznys ve vážných potížích.

O co hraje Travel Service a zaměstnanci

V příběhu mají důležitou roli ještě dva hráči. Konkurenční firma Travel Service miliardáře Jiřího Šimáněho, který veřejně vyjadřuje obdiv Andreji Babišovi. A pak zaměstnanci ČSA.

Vztahy Korean a Travel Servisu byly donedávna velmi dobré. V prosinci požádali Korejci stát, že si chtějí odkoupit dalších 34 procent akcií ČSA. Ty se chystali následně prodat právě Travel Service. Mělo to jasnou logiku. Korean chtěli svým zákazníkům nabídnout co nejširší síť linek. Měli představu, že do Prahy přivezou zákazníky sami. Dál po Evropě je budou rozvážet v zásadě dvoje levnější aerolinie. Na hlavní evropská letiště ČSA a do více prázdninových destinací Travel Service.

Chtěli vytvořit v Evropě podobnou strukturu, jakou mají třeba Air France nebo Lufthansa. Řadu kratších linek pro ně létají regionální dopravci, kteří mají na letadlech jejich loga, ale jsou to jiné firmy. Zákazník si kupuje letenku u Lufthansy, ale na menší letiště už na tuto letenku cestuje s úplně jinou společností. Je to jediná cesta, jak se dokáží značkoví dopravci vyrovnat s konkurencí levných společností jako jsou easyJet nebo Ryanair. Tyto regionální firmy nabízí nejen nižší standard služeb, ale svým lidem také dávají podstatně nižší platy než značkové aeroniky. Ty tíží tuhé kolektivní smlouvy, které často pocházejí ještě z dob, kdy bylo létání luxusním byznysem. Právě proti pokusům vytvářet uvnitř značkových firem levnější dceřinné aerolinky stávkuje dlouhodobě personál Air France nebo Lufthansy.

Travel Service byl původně poctěn, že se může spojit s tak prestižní společností jako Korean, kteří vycházejí z různých srovnání mezi pětkou nejkvalitnějších aerolinek světa. Pokud by to ale Korejci v Praze balili, je přirozeným zájmem Travel Service získat celé ČSA. Stane se tím dominantním dopravcem z Prahy a za levnou cenu přijde k lukrativním přistávacím časům na světových letištích, kam by se jinak nedostal.

Pokud diplomacie konflikt nevyřeší, a Korejci odejdou, zůstane výsledkem personálních změn Andreje Babiše v aeroholdingu zdražení letenek z Prahy a poškozená pověst země u korejských investorů. To není maličkost. Když byl ale v úterý 23. září hostem Hyde Parku České televize předseda dozorčí rady Českého aeroholdingu Jan Švejnar, jehož si do této funkce vybral právě Andrej Babiš, nepadla na ČSA jediná otázka.