Příběh velké lži. Jak odstartovala válka v Iráku

Válka lží

Příběh velké lži. Jak odstartovala válka v IrákuJeden svět 2015 1
Jeden svět 2015
Sdílet:

Jeho krycí jméno po invazi do Iráku znal celý svět. Curveball. Také na základě jeho tvrzení Američané 20. března 2003 vtrhli do Iráku v domnění, že Saddám Husajn vlastní zbraně hromadného ničení. Žádné nenašli. Válka, která vzala život půl milionu lidem, trvala dalších devět let. V působivém dokumentu Válka lží, který uvádí festival Jeden svět, se filmař Matthias Bittner pokouší při rozhovoru z očí do očí proniknout do mysli Rafida Ahmeda al Jalabiho. A zjistit, co ho vedlo ke lži, která změnila dějiny dvou zemí. Jaké mohly být pohnutky člověka, který lží rozpoutal peklo? Cítí zodpovědnost, vinu nebo stud?

Strohá tmavá místnost, stůl s hrnkem vody, za kterým sedí mohutný Rafid v černém saku. Jeho malé hnědé oči odráží nejistotu, nejistotu z očekávání, jaká bude další otázka. ,,Pravd znám mnoho, ale co vím, je, že tenhle film pravda je. Všechno ostatní jsou lži,“ odpovídá Rafid na otázku, co pro něj znamená pravda a sklání hlavu do dlaní.

Vracíme se více jak deset let zpátky do roku 1999, kdy se Rafid rozhodl opustit Irák. Cílovým místem měl být Londýn. Dostává se však do Německa, kde zažádá o azyl, který nechce. Nemá doklady a nemůže ani dokázat svou národnost. Při vyplňování formuláře s úředníkem v azylovém centru je však po zmínce o jeho povolání, které měl v Iráku, rozhovor náhle ukončen. O pár dní později je přesunut a začnou se s ním bavit jiní vyšetřovatelé. Místo pokoje sdíleného s osmi lidmi dostává  dvoupokojový byt. Klíčový rozhovor ho ale teprve má čekat.

V univerzitním městě Erlangen v Bavorsku, které je jeho novým domovem, se setkává s doktorem Paulem. Závěr rozhovoru, prvního ze dvou, které už navždy změní osud Rafida a jeho rodné země, proběhne věcně a jednoduše.

,,Co je váš cíl?“
,,Svrhnout Saddáma Husajna.“
,,Je jedno jak?“
,,Jedno jak. I válkou, když nebude jiná možnost.“
,,Pak jsem tedy připravený říct všechno.“

Dr. Paul je členem rozvědky, jak později vychází najevo. Rafid dostává od Paula vybavení, aby dopodrobna načrtl laboratoř, zbraně a místo, kde se zbraně nacházejí. Podle Rafidových informací mají být chemické zbraně v kamionech ve městě Djaref al Naddaf. Vše je založeno pouze na jeho tvrzení. Situace se vyostřuje. Pod okny Rafidova domu se najednou objevuje jeho dávný spolužák ze školy. Nemůže to být náhoda. Sledují ho a Rafid dostává strach ze smrti. Vyšetřovatelé ho začnou vozit po Bavorsku, nesmí s nikým mluvit, nikomu psát ani telefonovat. Jediné, co může, je fotografovat. Během výletů Bavorskem pořizoval fotografie každého místa, kde byl. Nakonec ho Paul ubytuje ve vile v Grunwaldu, kam zanedlouho přijíždí i jeho žena z Iráku.

Informátorův zdánlivě zabezpečený život se obrací naruby ve chvíli, kdy se agenti chtějí ověřit informace o chemických zbraních u druhého zdroje – Rafidova bývalého nadřízeného. Ten jim jeho tvrzení vyvrací a oni s Rafidem okamžitě ruší dohodu. Na dva roky s nimi Rafid přeruší kontakt a snaží se všemožně uživit.

Neříct vs. lhát

Vše dávají znovu do pohybu útoky z 11. září. Agenti Rafída najdou a nutí ho proti jeho vůli, aby s nimi spolupracoval. Nakonec podléhá vydírání, když použijí jako páku prodloužení pobytu jeho těhotné ženě, navíc Rafid nemá peníze a dluhy se hromadí. ,,Nedovedete si představit, jak nadpřirozeně velkou moc oni mají. Tlak byl neúnosný,“ říká na svou obhajobu Rafid.

Přichází druhý klíčový rozhovor, tentokrát s vyšetřovateli OSN, který se později stává podkladem pro projev amerického ministra zahraničí Colina Powella před Radou bezpečnosti OSN. V tom obviní Saddáma z výroby chemických zbraní. Opírá se o Rafidovy náčrty a tvrzení.

,,Nezeptali se mě, jestli ty kamiony se zbraněmi hromadného ničení existují. Chtěli po mně, abych je popsal. Tak jsem to udělal.“
,,Neřekl jste ale, že neexistují. Proč?“
,,Nezeptali se mě, to nebyl předmět ani účel našeho rozhovoru.“
,,Proč jste jim neřekl pravdu?“
,,Pomohl jsem osvobodit Irák.“

Powell, i když domluva mezi Rafidem a lidmi z OSN zněla jinak, vystoupil s informací veřejně a Rafida nazval důvěryhodným očitým svědkem. O šest týdnů později začala operace Irácká svoboda. Rafid se měl stát jen duchem, dostal nový život s jinou identitou a zaplacenými účty.

Tíha zodpovědnosti

I přesto, že je dokument postavený na rozhovoru dvou lidí, ze kterých máme možnost vidět jen Rafida, není zdaleka obrazově nudný. Naopak, režisér Matthias Bittner vytváří rekonstrukce situací Rafidova života, podkresluje je tísnivou hudbou a to vše na pozadí Rafidových odpovědí volně přecházejících do vyprávění.

S Rafidem bylo publikováno více rozhovorů, hlavně v roce 2006, kdy jeho totožnost vyšla najevo. Žádný z nich se však nedokázal Rafidovi dostat pod kůži jako právě tento. Bittner si s nezkrášlenými otázkami nebere servítky a obnažuje Rafidovo uvažování. Ten, i když se celou dobu snaží vypadat a působit uvolněně, uvnitř doutná. Pálí ho svědomí.

Bittner otvírá rozhovorem jedno z nejcitlivějších a nejbolestivějších témat moderní americké historie a znovu potvrzuje děsivý fakt, že jeden člověk může do svých rukou vzít osudy ostatních lidí, aniž by za to byl potrestán. Otázka, která visí ve vzduchu, zní, jestli a za co by vlastně Rafid měl být potrestán. Pravda je relativní a Rafid jednal, jak tehdy považoval za správné. To za co by si trest zasluhoval, není jeho motivace, ale to, že sám sebe postavil do role Boha. Svou vlastní ,,obhajobu“ před Matthiasem nestaví na roli zachránce svého národa, ale na prostém paradoxu – nelhal, jen neřekl pravdu.

Nejnaléhavější otázkou v psychologické studii, kterou dokument je, se pak stává to, jestli Rafid cítí vinu. Nebo, jestli si vůbec dopad své lži dokáže uvědomit, když se ve vzdáleném Německu, jiném světě, dívá na záznam umírajících Iráčanů tisíce kilometrů daleko. Rafid nemá strach z trestu, který by mu určil případný soud. Reaguje na tuto zmínku lhostejně, protože ví, že se svým rozhodnutím pomlčet o pravdě bude muset až do konce života žít.

Na festivalu Jeden svět se na film můžete přijít podívat 6. března v malém a 7. března ve velkém sálu kina Lucerna a 9. března v kině Atlas.

Válka lží (War of Lies). Režie: Matthias Bittner / Německo / 2014 / 89 min. Uvádí festival Jeden svět 2015.

Zajímá vás, co se děje kolem vás? Zajímají vás dokumenty? Čtěte speciál JEDEN SVĚT 2015.

 

Sdílet:

Související články

Hlavní zprávy

Zlobivý element establishmentu

EDITORIAL

Mělo by to tak být, že předplatitelé i čtenáři našeho týdeníku dostanou objemnější, řekněme, složku. Vedle regulérního vydání, kde najdete další text naší výraz ...

02:30

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články