Aero ukázalo nový český bitevník L-159. Může útočit na Islámský stát
Aero zvažuje sériovou výrobu
Aero Vodochody dnes představilo nový letoun L-159, ve společnosti by mohla být obnovena i jeho sériová výroba. Aero jedná se třemi zájemci včetně Iráku, řekl na tiskové konferenci v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka. Kdyby byl podepsán nový kontrakt, mohla by být sériová výroba podle mluvčí Aera Terezy Vrublové spuštěna za několik měsíců.
Výrobu stíhací bitevníku L-159 společnost ukončila v roce 2003, první stroj tohoto typu vyrobila v roce 1997.
Dnes představený stroj bude sloužit irácké armádě, jde o jeho dvoumístnou verzi. Podle expertů je nyní na trhu poptávka po tomto typu letounů a v příštích deseti letech by jich mohlo být vyrobeno několik stovek, proto už loni Aero nevyloučilo obnovení sériové výroby.
„L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet, a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ uvedl dnes ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
We are looking for tomorrow’s event, where we will celebrate achievements of #L159 aircraft. We will share some highlights also on Twitter. pic.twitter.com/NToH9MjRUx
— AERO Vodochody (@AERO_Vodochody) 30. března 2017
Bitevníky L-159 létaly ve službách tří provozovatelů: armády České republiky, maďarské armády, irácké armády a americké společnosti Draken International. Česká armáda má největší letku L-159 a letouny v jejích službách slouží při různých misích po Evropě a pravidelně se také účastní vojenských cvičení NATO.
V roce 2014 se Aeru a ministerstvu obrany podařilo prodat některé nepotřebné letouny, které dříve patřily české armádě, Iráku a společnosti Draken International. „Právě tento zdařilý prodej těch zbylých zakonzervovaných letounů otevřel potenciál možností a oslovil potenciální odběratele,“ uvedl dnes Sobotka. Podle něj je vláda připravena export letounu podpořit.
Návštěva AERO Vodochody. Jsem rád,že se zde obnovila výroba L-159. Patříme mezi několik zemí na světě,které dokážou vyrobit lehký bitevník. pic.twitter.com/HBVG3YQivA
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) 31. března 2017
Případné obnovení výroby může být velkou příležitostí nejen pro AeroVodochody, ale i pro další dodavatelské firmy. V tuzemsku by se mohlo jednat o 20 až 30 podniků. „Česká republika je průmyslová země a chce zůstat průmyslovou zemí,“ řekl dnes v Aeru Vodochody premiér. Podle něj je tuzemský průmysl zaměřený na výrobu s vysokou mírou přidané hodnoty, kde pracují lidé s vysokou kvalifikací, což je právě i letecký průmysl.
Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Mezi její vývojové priority patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39.
Model L-159 začala společnost vyrábět v roce 1997 a se státem se firma tehdy dohodla na dodávce celkem 72 strojů za 50 miliard korun. Posléze se ovšem ukázalo, že armáda objednala více letounů, než kolik jich byla schopna efektivně využít. Z celkového počtu tak bylo do výzbroje zařazeno pouhých 24 strojů. Zbytek se stát rozhodl zakonzervovat a náklady s tímto uskladněním spojené se v průběhu let nakonec vyšplhaly až na 250 milionů korun.
Ministerstvo obrany se dlouhou dobu pokoušelo nevyužívané bitevníky rozprodat, ovšem bez úspěchu. Průlom nastal když se podařilo prvních pět vyměnit za dopravní letoun Casa, následoval prodej 21 letounů americké firmě Draken International. V roce 2007 odkoupila Aero od státu česko-slovenská investiční skupina Penta.
V poslední době byly tyto české stíhací letouny prodány zejména do Iráku, kde jsou aktivně nasazovány do boje proti takzvanému Islámskému státu. Irácká armáda využila letouny k bombardování strategických cílů včetně nepřátelských pozic v Mosulu