Školy před rozvratem?
Ministryně školství představila nový způsob financování škol. Kateřina Valachová chce přestat s vyplácením peněz „na žáka“ a zavádí nový, složitější systém. Složitý algoritmus bude brát v úvahu počty odučených hodin, kvalifikaci pedagogů a mnoho dalších faktorů. Opět tak dojde k nárůstu papírování, systém navíc bude méně spravedlivý. Ministryně Valachová se totiž chystá žákům a studentům měřit různým metrem, když tvrdí, že si na své studium nezaslouží stejný příspěvek. Nerozumím tomu, proč má na jednoho žáka být vyčleněno méně peněz než na jiného. Nový systém tak bude extrémně nespravedlivý.
Místo, aby učitelé učili a ředitelé realizovali své vize, opět přibude další papírování. Z nových komplikací budou těžit pouze zkušení byrokraté, kteří rádi vyplňují různé tabulky. To určitě není cesta, kterou by se mělo české školství vydávat. Navrhované opatření nás vrací před rok 1989, k systému centrálního řízení. Nyní se ale ministryně musí obejít bez silné centrální autority. Proto po neuvážené inkluzi žáků s těžkým mentálním postižením do běžných škol hrozí opět rozvrat českého školství, tentokrát z důvodu financování.
Souhlasím s tím, že financování českých škol potřebuje změnu. Není možné platit střední školy, které studentům slibují maturitu, ale po čtyřech letech studia u „zkoušky z dospělosti“ uspěje například jen 20 % z nich. Je to nefér zejména vůči těm, kteří se roky na škole „trápí“, nakonec odchází bez maturity, nemají ale ani výuční list. Problémové jsou ale i mnohé základní školy, které opouštějí žáci, kteří mnohdy neumí číst, psát a počítat. Pokud chceme konkurenceschopné školství, musíme se zaměřit zejména na kvalitu a nediskriminovat konkrétní žáky.