Nedostatek pilotů? Ať létají i na živnosťák, navrhuje komunistický poslanec
ÚPRAVA PRACOVNÍHO POMĚRU U PILOTŮ
Piloti by mohli létat pro letecké společnosti nejen jako jejich zaměstnanci na základě pracovního poměru, ale také nově na základě živnostenského oprávnění. Létání na takzvaný živnosťák navrhl komunistický poslanec Václav Snopek, podle kterého by se tím mohl aeroliniím vyřešit problém s personálem. Piloti totiž odcházejí do zahraničí a pak v Čechách chybí. Pozměňovací návrh k novele zákona o civilním letectví, který by to měl umožnit, předložil Snopek ve sněmovním Hospodářském výboru. Ten o návrhu zatím nerozhodl a projednávání novely ve středu přerušil. Letecké společnosti by jej uvítaly.
„České aerolinie vnímají pozměňovací návrh v novele zákona o civilním letectví, který by umožnil vykonávat povolání dopravního pilota jako samostatně výdělečnou činnost jako smysluplnou alternativu ke stávajícímu stavu. Podporujeme, aby se o tom vedla věcná diskuse a jsme připraveni o tom jednat ve shodě s profesní a odborovou organizací pilotů,“ uvedl pro server ECHO24 tiskový mluvčí Českých aerolinií (ČSA) Daniel Šabík.
Pozměňovací návrh by uvítala i další české letecká společnost Travel Service, podle které by byl návrh prospěšný, protože by mohl vyřešit odchody pilotů do zahraničí. „Tento návrh má naši podporu,“ uvedla pro server ECHO24 tisková mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková.
Změnu chtějí letecké společnosti
Podle Snopka návrh vychází z požadavků leteckých společností a je vyvolán právě tím, že velké množství kvalifikovaných pilotů jde raději do zahraničí. V Česku je jich podle České tiskové kanceláře (ČTK) v současnosti asi 600, z toho přibližně 50 letců odešlo. Podle Snopka přitom výcvik pilota stojí i více než dva miliony korun.
Právě možnost létat i na základě živnostenského listu by podle aerolinií i Snopka mohlo vést k tomu, že piloti si svůj odchod rozmyslí. V Evropě je přitom podle ČSA obvyklé, že piloti fungují na základě živnostenského oprávnění. „Je to obvyklá forma, běžný model zaměstnávání pilotů u konkurenčních evropských aerolinek. Podporujeme, aby i v oblasti zaměstnávání byly v ČR srovnatelné podmínky s jinými trhy. Proto pozměňovací návrh v novele zákona o civilním letectví ČSA podporují,“ uvedl Šabík.
Na Snopka se s žádostí o podporu tohoto návrhu obrátil dopisem prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Stanislav Fiala a člen představenstva ČSA Josef Adam. „Za CZALPA tuto alternativu vítám. Není to řešení, ale je to jedna z možností, jak naznačit pilotům, že mají větší možnosti než být připoután u jednoho zaměstnavatele,“ uvedl Fiala pro ČTK.
O novele se bude jednat na čtvrtečním jednání, kam mají přijít zástupci ministerstva dopravy a obrany a také Aeroholdingu. Poté se jím bude opět zabývat Hospodářský výbor, který ji má na programu 22. června. Podle předsedy výboru Ivana Pilného (ANO) ale nevidí šanci, že by návrh poslance Snopka prošel.
Shodnout by se muselo ministerstvo dopravy a obrany
„Nepovažuji to za možné. Tam se hodně liberalizují podmínky pro provozovatele letišť, ale toto je podle mého názoru nad rámec a myslím si, že speciálně k této části pozměňovacího návrhu pana poslance Snopka je negativní stanovisko ministerstva dopravy,“ uvedl pro server ECHO24 Pilný.
Novela zákona, kterou se výbor zabýval, má především přispět ke snížení hluku na letištích. Provozovatelé letišť budou muset například vypracovávat zprávy o provozu a hluku na letišti i o zavedených nebo zamýšlených opatřeních. Budou muset také hodnotit jejich dopady. Podle Pilného je navíc vedle Snopkova další řada pozměňovacích návrhů a před dalším jednáním se k tomu musí vyjádřit všechny zúčastněné strany.
„My jsme to projednávání přerušili, protože tam je třeba dosáhnout základní dohody mezi ministerstvem obrany a ministerstvem dopravy. Na řadu věcí mají odlišný názor, proto jsem na čtvrtek svolal takové dojednávací řízení, na které jsem pozval náměstky z obou ministerstev a také pana Řehoře za Aeroholding, abychom si vyjasnili, co je vlastně cílem toho zákona,“ dodal k projednávání zákona Pilný (ANO).
Poslanci z hospodářského výboru chtějí v novele také upravit vztahy mezi vlastníky a provozovateli letišť. Jaroslav Klaška (KDU-ČSL) navrhuje upravit definici vzletové a přistávací dráhy nebo definici letišť. Současné znění podle něj vyvolává potíže. Poslanec Antonín Seďa předložil pozměňovací návrh, který zavádí, že stavba letišť by měla být vždy veřejným zájmem. Současně s tím zjednodušuje vyvlastňování pozemků pro jejich výstavbu.