Globus ušetří na pokladních. Investoval do skenerů pro zákazníky

RYCHLEJŠÍ NAKUPOVÁNÍ

Globus ušetří na pokladních. Investoval do skenerů pro zákazníkyNOVÉ
Naskenuj si sám, zaplať a jdi. Tak by se dal popsat systém digitálních skenerů Scan&Go, který obchodní řetězec Globus v Česku zavedl jako první. Foto: FOTO: Globus
2
Domov
Tereza Vilímová
Sdílet:

Obchodní řetězec Globus plánuje v rámci svých investic rozšířit systém digitálních skenerů, který je na Západě běžný a díky kterému se zákazníci vyhnou dlouhým frontám a vyndávání zboží na nákupní pás. Systém chce řetězec rozšířit do všech prodejen a investovat do nich desítky milionů. Nepoctivých zákazníků se nebojí, využívat jej totiž mohou jen členové věrnostního programu.

Naskenuj si sám, zaplať a jdi. Tak by se dal popsat systém digitálních skenerů Scan&Go, který obchodní řetězec v Česku zavedl jako první. V zemích západní Evropy i v USA je takový způsob nakupování zcela běžný, u nás tak zatím mohli zákazníci nakupovat jen ve čtyřech prodejnách obchodního řetězce Globus.

To se má ale do konce letošního roku změnit. Globus totiž zavede přenosné skenery do všech svých patnácti prodejen. Zatím byl nainstalovaný v prodejně v Praze Čakovicích a na Zličíně a v Brně a v Pardubicích. Od středy byl systém nově zaveden v prodejně v Liberci a do konce roku by měla být služba podle tiskové mluvčí Globusu Pavly Hobíkové dostupná už všude.

Náklady na rozšíření systému budou v řádu několika desítek milionů korun, jak uvedla pro server ECHO24.cz Hobíková, Globus nicméně počítá s tím, že se mu plánované investice v Česku vyplatí. Obchodní řetězec tady totiž chce během tří let proinvestovat celkově čtyři miliardy korun, které půjdou do e-shopu, nových hypermarketů, stavby nových malých prodejen v centrech měst a právě systému Scan&Go. Obchodu se u nás daří, proto se také rozhodl expandovat a investovat. Podle deníku MF Dnes Globus odhaduje, že mu český trh vynese ročně 10 miliard korun v tržbách.

O systém je podle společnosti zájem a lidé jej využívají. „Zákazníci reagují na zavedení SCAN&GO v jednotlivých hypermarketech velmi podobně a využívají ho opakovaně. Za rok si v jednom hypermarketu samoobslužné nakupování najde přibližně 25 tisíc uživatelů, kteří jeho pokladnami projdou s více než 300 tisíci nákupy. Na prodejích se pak tito zákazníci podílí z 20 procent,“ vysvětlila Hobíková. Cílem projektu je rozšířit skupinu zákazníků minimálně o dalších 10 procent.

Velký bratr věrnostní program

Rozšiřování systému kvituje viceprezident pro obchod Svazu obchodu a cestovního ruchu Pavol Mikoška. „Já to hodnotím pozitivně, protože to samozřejmě dál zjednoduší provoz na prodejně a zrychlí transakce. Zajistí to lepší komfort pro zákazníky na prodejně. A prodejna je od toho, aby se tam zákazníci cítili komfortně,“ uvedl pro server ECHO24.cz Mikoška. Digitální skenery se navíc podle Mikošky časem začnou rozšiřovat do dalších prodejen. „Já si myslím, že řada obchodníků s tím pozitivní zkušenosti má a ti, kteří zkušenost nemají nebo s tím systémem ještě nezačali, tak určitě začnou,“ dodal Mikoška.

Rozšíření systému je potenciálním lákadlem nejen do prodejen Globus, ale také do věrnostního programu obchodního řetězce. Nakupovat s digitálním skenerem totiž můžou jen zákazníci zaregistrovaní v programu Globus Bonus. Členství v programu ale není výhodné jen pro zákazníka, kterému nabízí různé benefity, ale především pro obchod a potenciálně pro jeho dodavatele.

Zákazník totiž členstvím ve věrnostním programu souhlasí se zpracováním osobních údajů. Ty potom obchod využívá k marketingovým účelům. Na jejich základě připravuje obchodní statistiky, ale také vytváří obchodní sdělení šitá zákazníkovi na míru. Údaje navíc může obchod sdílet i se třetí stranou, což jsou například dodavatelé.

„V případě služby Scan&Go nemluvíme o anonymních zákaznících, ale o zákaznících, kteří jsou registrovaní v našem věrnostním programu Globus Bonus a každý nákup je jim jednoznačně přiřazen,“ uvedla Hobíková.

Jak zařízení funguje?

Systém Scan&Go můžou využívat jen členové věrnostního programu Globus Bonus. Zákazník si na označeném místě u vstupu na prodejní plochu vyzvedne ruční skener. Ještě předtím musí u stěny se skenery načíst zákaznickou kartu. Poté už zákazník může nakupovat a z vybraného zboží skenuje čárový kód. Pokud si zákazník nakup daného výrobku rozmyslí, může zboží ze skeneru jednoduše odebrat. Platit může zákazník u vybraných pokladen Scan&Go buď v hotovosti, nebo kartou. Již od prvního nákupu může dojít k namátkové kontrole, kterou provede obsluha. Ta vybere z košíku náhodně zboží a zkontroluje, zda je na skeneru. V případě, že zjistí, že zboží zákazník nenaskenoval, provede kontrolu celého nákupu. 

Právě protože každý, kdo chce s přenosným skenerem nakupovat, musí být zaregistrovaný ve věrnostním programu, nemá obchodní řetězec obavy z nepoctivých zákazníků. „Na základě dosavadních zkušeností je chybovost opravdu zanedbatelná,“ uvedla Hobíková.

Obchodní řetězec přitom vkládá do svých zákazníků i tak důvěru. Čím více totiž člověk v Globusu pomocí skeneru nakupuje, tím je menší pravděpodobnost, že mu hrozí kontrola zboží. Ta probíhá především při prvních nákupech tak, že pracovnice prodejny náhodně zkontroluje vybrané zboží z košíku.

„Naši zaměstnanci, kteří mají na starosti podporu zákazníka v platební zóně, provádějí náhodné kontroly. Ty spočívají v ověření několika položek nákupu. Pokud je zvolené zboží v naskenovaných datech, proběhne kontrola úspěšně. Při dalších nákupech pak kontrol ubývá,“ popsala Hobíková.

Na tuzemském trhu působí obchodní řetězec od roku 1996. Německá společnost nyní v České republice provozuje patnáct hypermarketů s průměrnou prodejní plochou 11 tisíc metrů čtverečních.

Čtěte také: Obchody se snaží prodat zboží. Lákají na slevy až 75 %

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články