Český crowdfunding: Kreativním lidem pomůžou emoce a komunita

Český crowdfunding: Kreativním lidem pomůžou emoce a komunita
Cestovatelka Dominika uspěla na Startovači Foto: facebook.com/DominikaNaCeste
1
Panorama
Sdílet:

Jednadvacetiletá motorkářka a cestovatelka Dominika o prázdninách vyrazí do hor Kyrgyzstánu, za benzín a jídlo přitom nedá z vlastní kapsy ani korunu. Díky crowdfundingu jí peníze dají samotní fanoušci. Příběh Dominiky vyvolává emoce a podporu komunity, což jsou dva prvky, které často rozhodují o tom, jestli kreativní lidé svůj sen uskuteční. Crowdfunding se už v Česku zabydlel díky serverům Startovač a Hithit.

Dominika je v motorkářských kruzích populární, protože o svých cestách píše a úspěšně boří stereotypy, že žena patří na motorku jen v plavkách a deseticentimetrových podpatcích. Pro svou cestu do Kyrgyzstánu odmítala nabídky sponzorů, protože chtěla být nezávislá a dělat si věci po svém.

Přes server Startovač tedy požádala fanoušky o 60 tisíc korun, aby pro ně mohla vydat knihu se zápisky ze svých předešlých cest a případně tak i zafinancovat plánovanou dvouměsíční výpravu. Dodnes vybrala přes 208 tisíc korun a do konce kampaně zbývají ještě tři týdny.

Jako by tam byli

„Dominika vystřihla na první dobrou ideální podobu kampaně. Kdyby v ní pokračovala a nespokojila se s dosažením základní částky, určitě by dostala ještě mnohem víc peněz,“ říká jeden ze zakladatelů Startovače Martin Brykner. Čím vysvětlit její úspěch? „Kdyby vypadala jako harlejář nebo člen skupiny ZZ Top, asi by to nevybrala,“ naráží Brykner v nadsázce na kontrast mezi subtilní dívkou a cestováním po nebezpečných oblastech.

Dominičina cesta tam a zase zpátky vede mimo jiné přes Ukrajinu, Rusko, Kazachstán Gruzii nebo Turecko. „Dominika píše svoje zápisky velmi pěkně, navíc měla kolem sebe už před zahájením kampaně komunitu, která ji znala z časopisů, kde publikovala,“ říká Brykner.

Základem crowdfundingu je, že lidé, kteří daný projekt podpoří, také něco dostanou. Jsou to nejrůznější odměny a výhody, k nimž by se fanoušek později už nedostal. Jejich atraktivita se liší podle sumy. Například tři lidé, kteří Dominiku podpořili částkou 5000 korun, budou mít v knize poděkování, dostanou exemplář s věnováním a hlavně budou mít svoje jméno přilepené na Dominičině motorce, až pojede do Kyrgyzstánu.

Komunita je velkou výhodou

Startovač v těchto dnech slaví jeden rok od prvního zafinancovaného projektu, za tu dobu pomohl na svět téměř padesátce nápadů, mezi které rozdělil přes 3,5 milionu korun. Nejúspěšnější je skupina Mňága a Ždorp, která vybrala skoro 600 tisíc korun na cestu do Číny, kde parta kolem Petra Fialy natočí nové album i film.

Jako Dominika obešla sponzory, Mňága obešla velké nahrávací společnosti, což souzní i s přístupem DIY (Do It Yourself – Udělej si sám), který servery jako Startovač a Hithit podporují. Přes crowdfunding se vybírají menší částky, zato od stovek či tisíců příznivců. Klíčovou roli může sehrát komunita nebo specificky zaměřená skupina fanoušků kumulovaná na sociálních sítích. Podle Bryknera jsou proto úspěšné projekty i z oblasti deskových her nebo komiksů, protože informace se rychle dostane mezi velký počet nadšenců, u nichž je velká pravděpodobnost, že se rádi zapojí.

Samotný Startovač si z vybraných peněz bere devět procent, ale byznysem v pravém slova smyslu není. Podle Bryknera je to spíš „hobby job“, založili ho lidé, kteří hodně peněz sami utráceli na Kickstarteru, což je světově nejslavnější platforma komunitního sponzoringu a předobraz Startovače i Hithitu.

Oba nejznámější české crowdfundingové servery přejaly i princip „všechno, nebo nic“: když se požadovaná částka, kterou si každý autor projektu nastaví podle sebe, nevybere, všechny peníze se vrátí podporovatelům.

Dojímání nad krávami

Hithit vznikl na konci roku 2012, úspěšným projektům přinesl celkem 8,4 milionu korun. Nejvíc se daří muzice, tamním rekordmanem je písničkář Xavier Baumaxa, který na vydání dvojalba Downtempo vybral 303 tisíc korun. „Nejsilnějším faktorem jsou emoce,“ říká spoluzakladatel Hithitu Pavel Eichler. „Ten, kdo lidi oslovuje, je musí pro věc nadchnout.“ Podařilo se to například projektu Piána na ulici, na který lidé dali přes 200 tisíc korun. I díky tomu mohl internet nadchnout dopravní policista, jenž k piánu usedl v Praze před filozofickou fakultou.

Hithit už úspěšně zasponzoroval 106 projektů, vydává se ale trochu jinou cestou než Startovač, který podporuje kreativní projekty. Hithit má někdy blízko k charitě – jedním z nejúspěšnějších projektů byla záchrana „hereček“ z filmu Bella Mia. Jeho příběh byl inspirován reálným útěkem krav, které tři roky přežívaly ve volné přírodě místo toho, aby šly kvůli nemoci BSE na porážku. I filmové krávy čekala jatka, ale tvůrci filmu je s pomocí podporovatelů dokázali vykoupit a přestěhovat na pastviny. Tolik k emocím.

Momentálně běží sledovaná kampaň United Islands, protože zavedený pražský festival shání 1,6 milionu korun na dvě scény v Kinského zahradě. Z potenciálně rekordní sumy by se zaplatila technika, zázemí a část hudebního i nehudebního programu. Když se peníze nevyberou, scény v Kinského zahradě se pravděpodobně stejně otevřou, akorát budou zpoplatněné, zatímco jinak je festival zdarma.

To budí otázky u některých příznivců „pravého“ crowdfundingu – měl by spočívat v tom, že peníze jsou zcela zásadní pro vznik projektu a bez nich nemůže existovat.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit