Jak by to udělal Steve Jobs. Sedm tajemství jeho úspěchu

Jak by to udělal Steve Jobs. Sedm tajemství jeho úspěchu
Steve Jobs Foto: boomsbeat.com
1
Ekonomika
Sdílet:

„Lékem pro Apple není snižování nákladů, ale inovace,“ prohlásil Steve Jobs poté, co se vrátil do společnosti Apple po dlouhých 12 letech. Apple byl tehdy na pokraji bankrotu. Steve Jobs zahájil jednu inovaci za druhou. Revoluce postihly svět zábavy, hudby, prodejen, a především počítačů, mobilních telefonů i celé telekomunikace.

Sedm zásad, kterými se Jobs řídil a pomocí kterých dosáhl svého dechberoucího úspěchu, jsou teď k dispozici každému. Pro Forbes je sepsal Carmine Gallo, kouč, populární řečník a autor sedmi knih včetně publikace „The Innovation Secrets of Steve Jobs“.

1. Dělejte to, co máte rádi

Hlavním principem je vášeň. Inovace se bez ní neobejde. Musíte se ponořit hluboko do svého nitra a toto zanícené nadšení pro věc objevit. Steve Jobs nebyl zapálený do počítačů, ale do tvorby nástrojů, které lidem pomohou využít jejich potenciál. Na jedné ze svým posledních prezentací Jobs prohlásil: „křížení technologie a svobodných umění je to, pro co moje srdce bije.“ A pro co bije vaše srdce?

2. Vize je motorem

Touha, která čerpá palivo do rakety a řídí ji k dosáhnutí jejího cíle ve vesmíru. Tou touhou je vize. V polovině 70. let bylo používání osobních počítačů omezeno pouze na jejich fandy, kteří si přístroje sestrojovali částečně sami. Steve Jobs a Steve Wozniak měl vizi zpřístupnit počítače všem lidem. Jobs jednou řekl, že úkolem lídra je najmout ty nejlepší lidi a udržet je v cestě za dosažením vize.

3. Spojujte nespojitelné

Steve Jobs věřil, že široká škála zkušeností z nejrozmanitějších oborů, vede lidi k vysoké kreativitě. Jeho teorii potvrdili vědci z Harvardu. Během pětiletého studia nejvýznamnějších světových inovátorů zjistili, že se vizionáři inspirují nápady z naprosto odlišných oborů. Aplikují je pak na produkty či služby, na kterých zrovna pracují. Jobs se vždy u svých nejlepších nápadů nechal inspirovat poznatky z odlišných oborů. Ne vždy věděl, jestli ty vědomosti vůbec půjde spojit, nakonec se to ale podařilo a vznikly tak jeho nejslavnější výtvory. Obklopujte se proto novými poznatky zcela mimo váš zvolený profesní obor.

4. Řekněte NE 1000 věcí

„Inovace vzejde z odpovědi NE na 1000 věcí,“ řekl Jobs. Když se Jobs vrátil do Applu, dramaticky se snížil počet produktů společnosti. Když v roce 2007 Jobs představil iPhone, poukázal na to, že zatímco ostatní výrobci chytrých telefonů si lámali hlavu s přidáváním nových tlačítek a funkcí, on je naopak odstranil. Je to tak uživatelsky jednodušší, čistší a příjemnější, říkal. Stejně tak, když společnost na trh uvádí nový výrobek. Webová stránka není zahlcena obsahem a obrázky. Je stručná a odstraňuje zbytečný „nepořádek“. Zaměřuje se na výrobek, který chce zdůraznit. Začněte říkat NE častěji.

5. Vytvořte výjimečný zážitek

Steve Jobs inovoval své produkty, online obchody i kamenné prodejny na základě zkušeností zákazníků z benchmarkingu. Například prodejny Apple Store byly inspirovány interiérem luxusního hotelu Ritz-Carlton. Jobs se neohlížel na své konkurenty, měl větší vizi, představu, jak by měl vypadat spotřebitelský zážitek v maloobchodní prodejně počítačů. Pro každého zákazníka proto vytvořte nezapomenutelný zážitek, a to pokaždé, když k vám přijde nakupovat.

6. Produkt musí mít příběh

Steve Jobs byl mistrovský vypravěč. Také na tom ale pracoval během mnoha let. Jeho prezentační dovednosti byly výsledkem mnoha hodin praxe. Můžete mít skvělé nápady, pokud ale nedokážete přesvědčit ostatní, aby byly převedeny na konkrétní produkty a služby, jsou vám na nic. Váš produkt musí mít příběh.

7. Prodávejte sny, ne produkty

Steve Jobs byl velmi úspěšný i proto, že prodával hlavně sny, ne produkty. Když Jobs v roce 2001 otevřel první Apple Store řekl, že obchod není určen k „prodeji počítačů, ale k obohacení života.“ Každý se stará hlavně o sebe, nikoli o váš výrobek. Vytvořte tedy produkty, které lidem pomůžou dosáhnout jejich snů a budete mít vyhráno.

 

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit