Zrozen z našich daní. Jak skutečné podniká Radim Jančura?
Týdeník Echo
Co se dělo před rokem 2010 na železniční trati Praha–Ostrava, porušovalo všechna pravidla svobodného trhu. V jiné evropské zemi by na frekventované trati dopravci s přehledem vydělávali, u nás stát dotoval státní podnik České dráhy 24 miliony ročně. Hlavním kritikem byl tehdy brněnský podnikatel Radim Jančura. Poměry se od té doby změnily. Vláda zrušila monopol Českých drah a do Ostravy jezdí tři společnosti. Něco je však špatně, protože loni dopravci inkasovali dotaci přes 100 milionů.
Pointa příběhu je v tom, že víc než polovinu bere Jančurova firma RegioJet. Protože nárok na podporu mají také Jančurovy žluté autobusy, inkasuje firma protidotačního bojovníka ročně od státu 109 milionů. Ke všemu stejná částka míří z podniku na jeho osobní konto, aniž by z ní musel platit daně.
Vítejte ve světě nových podnikatelů, kteří razantně bojují proti přebujelým dotacím, aby ještě vyšší dotace sami dostali, kteří se snaží vymýtit klientelismus, aby pro sebe vytvořili ještě výhodnější vazby na stát. Stomilionový dotační titul „Jančurova peněženka“ je důkazem toho, že se brněnskému žralokovi daří.
Proč dotace? Raději slevu
Reklamní publikace holdingu Student Agency říkají, že Jančurův byznys začal v roce 1993, kdy jako „podnikavý student brněnského VUT založil agenturu zprostředkovávající au pair pobyty studentům z České republiky“. Díky jeho tvrdé práci se v roce 2000 tržby přiblížily 150 milionům korun a zisk půl milionu. Roku 2004 už začaly jezdit žluté autobusy Student Agency (dnes RegioJet) na trase Praha–Brno, v roce 2011 následovaly žluté vlaky RegioJet z Prahy do Ostravy. Poslední údaje o tržbách z roku 2015 už hovoří o třech a půl miliardách. Příběh kapitalistického selfmademana provázejí superlativy. „Naše autobusy jsou evropskou raritou v poměru kvality a ceny, nedotovaný žlutý rychlovlak je raritou na kolejích. Není běžné, že by soukromý dopravce bez dotací provozoval vlaky,“ chválil se ještě nedávno Jančura a měl ohlas i v médiích. Neobyčejně komfortní jízda, revoluce na kolejích, nadstandardní pohodlí a jiné reklamní slogany jsou dodnes součástí novinových titulků.
Nejdůležitější a nejúčinnější však zůstává prvotní lež o tom, že RegioJet jezdí bez dotací. Žlutá flotila opravdu nežádá od státu ani od krajů dotaci na vyrovnání ztráty za provoz linek veřejné služby, místo toho provozuje tzv. komerční linky. V českých podmínkách to ovšem znamená, že inkasuje o to větší státní podporu. Příkladem je zmíněná železnice Praha–Ostrava. Když měly monopol České dráhy, inkasovaly sedm milionů na úhradu ztráty a 17 milionů jako dorovnání slev pro studenty a důchodce. Pak byl zaveden komerční provoz a ztráta už se nikomu nehradila. Za slevy ovšem stát loni doplatil 109 milionů, z toho 58 milionů bylo pro RegioJet, i když provozuje necelou třetinu spojů. Hlavní otázka přitom zní, kde se na trati najednou vzalo pětkrát víc studentů, kteří přitom obvykle dávají přednost žlutým vlakům. Existují dvě vysvětlení: ministerstvo dopravy tvrdí, že cestování s RegioJetem je prestižní záležitostí, jíž využívají i ti, kdo dříve vlakem nejezdili. Skeptici upozorňují, že není nic snadnějšího, než aby třeba šedesátiletý cestující koupil žákovskou jízdenku. Stevardi RegioJetu nemají důvod ověřovat, zda stařík opravdu studuje, protože stát jeho slevu stejně doplatí.
Další dotace jsou nepřímé. Jančurovy firmy si vybírají jen trasy, kde cestuje nejvíc lidí a kde jízdné spolu se státní podporou zajistí zisk. Žluté autobusy jezdí několikrát denně z Prahy do osmi velkých měst (Brno, České Budějovice, Liberec, Plzeň, Karlovy Vary, Most, Chomutov, Znojmo). O to víc musí stát a kraje doplácet ztrátu na zbývajících trasách, jimiž se sváží na terminály žlutých autobusů lidé z menších městeček a vesnic.
Vedle dotací je klíčem Jančurova úspěchu agresivní marketing. Dokázal vzbudit dojem, že mu všechno vychází, i když jeho operátor prázdninových cest Dovolena.cz nesplnil očekávání a v milionových ztrátách začaly bílé pražské taxíky Tick Tack. V evropských trasách podléhají autobusy RegioJet německému koncernu FlixBus, část trhu drží jen při spojení s Berlínem, Vídní, Bratislavou a Budapeští. O to víc Jančura napadá politiky, kteří nechtějí jeho autobusům a vlakům uvolnit výnosné linky v tuzemsku. „Kdo lže, ten krade,“ napsal loni v říjnu na kapoty žlutých autobusů vedle portrétu jihomoravského hejtmana Michala Haška. Se stejným textem rozeslal i statisíce letáků – a Hašek prohrál krajské volby. Stejnou zkušenost včetně výhrůžných SMS zpráv zaznamenal jihočeský hejtman Jiří Zimola. Jindy je marketing RegioJetu součástí mediálních tažení hnutí ANO. Třeba při konfliktu o reorganizaci policie se na karoseriích autobusů objevil ministr vnitra Milan Chovanec s označením Langer II a číslem mobilního telefonu. Jančura platí aktivisty z Nadačního fondu proti korupci a Rekonstrukce státu, kteří napadají politiky „tradičních stran“.
Lepší dividendy bez daní
Příběh podnikatele, který dosahuje zisku na účet daňových poplatníků, dostal temnější rozměr poté, co vyšla najevo historie s korunovými dluhopisy. Andrej Babiš se dostal do potíží, když si od svého Agrofertu koupil za jeden a půl miliardy dluhopisy se šestiprocentním úrokem. Tím zmenšil daňový základ o 90 milionů a stejnou částku inkasoval ve formě každoroční dividendy, kterou nemusel danit. Jančura byl radikálnější. Nově založený Student Agency Holding vydal v roce 2012 dluhopisy za 900 milionů s 12% úrokem a svému majiteli Jančurovi je předal v rámci účetní operace. Stačilo, že podnikatel převedl své tři firmy pod střechu holdingu. V tomto případě se z daňového základu odepisuje 110 milionů a Jančura dostává jako nezdaněnou dividendu částku o dva miliony nižší.
Mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj vysvětluje, že nejde o obcházení daňových povinností. Dluhopisy jsou u Jančury zaparkovány dočasně a podnikatel je okamžitě nabídne investorům, až RegioJet získá smlouvu na provozování nějaké dotované trati a bude potřebovat koupit pár souprav. To se však zatím nestalo, protože soutěží z poslední doby se Jančurova firma buď neúčastnila, nebo neuspěla. Daňové výhody pro holding a jeho majitele tedy vznikly pouze jako vedlejší a nezamýšlený účinek. Ondrůj zdůrazňuje, že „peníze z úroku z dluhopisů byly vráceny zpět do firmy a použity pro další rozvoj podnikání“. Dokumenty o tom nejsou k dispozici veřejnosti, podle mluvčího ale byly odeslány bankám i finanční správě.
Celý článek si přečtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo nebo na EchoPrime.
Radim Jančura ani Student Agency nebo RegioJet nemá žádné vazby na stát
Žádné podnikatelské či jiné vazby na stát nemáme. Se státem nijak nepodnikáme, nedostáváme žádné dotace a ani nemáme přístup k žádným veřejným zakázkám. To, co stát platí v podobě kompenzací slev, je něco, co je dáno zákonem, a stát všem dopravcům stejně doplácí rozdíl mezí tím, co zaplatí cestující na zlevněném jízdném a výší plného jízdného. Pokud by to stát nenařizoval a nedoplácel, platili by to standardně cestující. To, že RegioJet dostává největší podíl kompenzací, je čistě dokladem toho, že jeho služby jsou u zákazníků nejoblíbenější.
Kompenzace slev nejsou dotace – stát platí všem dopravcům část jízdného za skupiny cestujících, které nařizuje přepravovat levněji
Slevy ze zákonného jízdného poskytovat musíme. Je to nařízení státu, které platí bez rozdílu pro všechny dopravce a jestliže stát nařizuje dopravci, že musí určitého cestujícího přepravit se slevou, tak ji pak musí podle legislativy EU také dopravci kompenzovat (doplatit do plné výše jízdného). Tyto slevy, resp. kompenzace, činily v roce 2015 z našeho obratu pouhé 4,6 procenta – nemají na náš celkový obrat nebo ziskovost žádný podstatný vliv. RegioJet zároveň zaplatí na daních a dalších odvodech a poplatcích do státního rozpočtu o několik desítek milionů korun více, než dostane na kompenzacích za poskytování nařízených slev jízdného pro sociální skupiny. Patří zde i daň ze zisku, kterou RegioJet jako jediný ziskový dopravce do státního rozpočtu zaplatí. Výsledek fungování RegioJetu je pro stát výrazně plusový.
Absolutní nepravda je to, že RegioJet neověřuje nárok na slevu a zda skutečně ji využívá ten, kdo má. Ministerstvo dopravy toto pravidelně kontroluje a na rozdíl od dalších dopravců všechny kontroly dopadly u RegioJetu vždy 100procentně v pořádku. Není možné bez jakéhokoli důkazu na základě nějaké lži RegioJet obviňovat. Naopak – právě díky vysokému počtu personálu ve vlaku je kontrola nároku na slevy maximální; v případě autobusů jsou kontrolováni před nástupem všichni cestující. Není možné v tomto nijak podvádět. Navíc RegioJet nahrává všechny svoje jízdenky na jednotky přesně ze svého rezervačního systému do systému ministerstva dopravy. Vše je zcela přesné a transparentní – na rozdíl od ČD, které toto ještě před nedávnem dělaly pouze tzv. kvalifikovaným odhadem.
Stát vyplácel před příchodem RegioJetu Českým drahám dotace za spoje mezi Prahou a východní Moravou ročně téměř 300 milionů korun
Před příchodem RegioJetu na trať Praha-Olomouc-Hranice na Moravě-Ostravsko vyplácel stát Českým drahám ročně dotace za spoje jedoucí po trasách Ex1 a Ex2 Praha-Olomouc-Hranice-Ostrava/Valašsko roční dotace ve výši ve výši téměř 300 milionů korun. Tento výkaz byl zveřejněn ministerstvem dopravy a není tedy pravda, že by stát platil pouze dotace ve výši 17 milionů korun ročně a k tomu 7 milionů korun kompenzací na slevy do Pendolina. Do celkové částky je třeba započítat dotace na vlaky z Prahy na Valašsko, kde je 80 procent trasy totožná se spoji na Ostravsko (až po Hranice na Moravě – včetně Olomouce, Pardubic apod.).
V roce 2015 byla situace taková, že na trase Ex1 Praha-Ostrava-SR/PL jezdily ČD bez dotací (dotován byl pouze úsek za Ostravou po státní hranice částkou 63 milionů korun) a na trase Ex2, která je z 80 procent totožná požadovaly roční dotace ve výši 377 mil. Kč (Praha-Hranice na Moravě-Valašsko-SR).
Je zvláštní, že takřka stejnou trasu dokáží v jednom případě ČD provozovat bez dotací a v jiném případě potřebují 377 milionů korun dotací ročně. V letech 2014 a 2015 jsme nabídli ministerstvu dopravy, že převezmeme zcela bez dotací všechny vlaky Ex1 a Ex2, kde by stát ušetřil z celkových 440 milionů korun cca 410 milionů korun. Zbývajících 30 milionů korun by byly zmíněné kompenzace za sociální skupiny, které tvoří z celkových tržeb již zmíněných 4,6 procent (vlaky a busy dohromady).
Stát ani kraje v žádném případě nijak nedoplácejí na provoz komerčních spojů autobusů či vlaků RegioJet tím, že by musely v souvislosti s nimi objednávat více dotovaných spojů apod. Dálková autobusová doprava je nedotovaná a dopravci ji provozují na své komerční riziko, protože na rozdíl od regionální dopravy mezi městy a menšími obcemi si na sebe dokáže vydělat. Stát tak nemusí z veřejných peněz dotovat něco, co zajistí dopravci sami. Naopak RegioJet je na dálkových autobusových linkách vystaven nekalé konkurenci ze strany dotovaných vlaků ČD, které stamilionové dotace u spojů, kde prohlašují, že jsou ztrátové a musí být dotovány, využívají k nabízení podnákladových cen a k vytlačování konkurence. To je jasně patrné například u linky Praha – Hradec Králové, kde všechny vlaky Českých drah jsou dotované státem a ČD na těchto linkách nabízejí podnákladové jízdné, kterým vytlačují nedotované autobusy RegioJet z trasy.
Autobusy RegioJet i dovolena.cz jsou vysoce úspěšné produkty
Autobusy RegioJet mají za sebou nejúspěšnější období v historii – rok 2016, kdy přepravily rekordních více než 8 milionů cestujících. Právě na linkách, kde je konkurencí FlixBus, se autobusům RegioJet daří nejlépe – je to příklad linky z Prahy do Berlína, kde je nejsilnější konkurenční boj a autobusy RegioJet zde rostly nejrychlejí – o 16 procent. RegioJet otevírá nové autobusové linky – například do Splitu, Aradu, Temešváru, Lvova, Pasova a v rámci České republiky pak do Klatov, Vimperka, Strakonic, Náchoda, Špindlerova Mlýna a další. Autobusy jsou jedna z nejúspěšnějších činností podnikání Student Agency a RegioJet. Podobně úspěšný je portál dovolena.cz, který se stal jedničkou na trhu v prodeji zájezdů německých CK a je jedním ze dvou největších on-line prodejců zájezdů.
Zároveň nijak nepodporujeme a nepodílíme se na politické činnosti žádné politické strany – včetně hnutí ANO a Andreje Babiše. Dokonce jsme už v roce 2015 hnutí ANO požádali, aby nás nikde neuvádělo jako podporovatele. Podporujeme pouze transparentní nakládání s veřejnými financemi, boj proti korupci a klientelismu. To jsou myšlenky, které stojí na našimi aktivitami a aktivitami Radima Jančury ve veřejném životě.
Radim Jančura z dluhopisů nemá ani korunu
Žádné peníze z dluhopisů vydaných SA nekončí u Radima Jančury na jeho účtě. Všechny peníze jsou investovány zpět do železniční dopravy. Je to vidět na rozšiřování našich vlakových a autobusových spojů, kde často suplujeme stát. Stávající situace s dluhopisy je výsledkem nečinnosti státu, který nerealizoval nic z plánu výběrových řízení na provoz dotovaných vlaků nevyhlásil a RegioJet nemohl dluhopisy využít pro původní účel. I tak veškeré prostředky investoval do moderní dopravy a do rozvoje nedotovaných vlakových spojů.
Nerozumíme tomu, co mají České dráhy společného s faktem, že komerční dopravci dostávají desítky milionů korun z veřejných rozpočtů jako úhradu tarifního závazku. České dráhy proto vnímají vyjádření konkurenční firmy jako typickou mediální strategii „jeden o voze, druhý o koze“, přičemž smyslem napadání národního dopravce je pravděpodobně snaha odvést pozornost od merita věci. Bohužel, používá k tomu i účelové interpretace dat. České dráhy se musí ohradit proti takovým útokům. S vědomím, že v rámci kompenzací se jedná o platby z veřejných rozpočtů, které mají vybudovaný ucelený systém kontroly a tento systém je auditován nezávislou mezinárodní renomovanou auditorskou společností. České dráhy předpokládají, že odborná veřejnost i nezávislá média dokážou zveřejněná fakta v souvislostech ověřit, vysvětlit a komentovat.