Ford Focus ST: předstupeň vrcholového modelu

FORD

Ford Focus ST: předstupeň vrcholového modeluAUTO TEST 7
Auto

František Vahala

Ford Focus se za léta své kariéry stal propracovaným, kvalitním autem, které v některých aspektech dokonce stanovilo měřítka své třídy. Dnes se prodává ve třetí generaci a kromě běžných verzí je nabízen i v ostřejší verzi ST spalující naftu.

Focus s označením ST slibuje něco víc než běžné modely. Je to jakýsi předstupeň k vrcholnému modelu RS. Jeho odlišnosti jsou patrné už na první pohled – efektní bodykit s rozměrnými průduchy v předním nárazníku, vzadu s centrální koncovkou výfuku, velké lesklé disky kol, jedinečné barvy a různé doplňky. Se základní verzí si ho určitě nespletete, a přitom nepůsobí přehnaně. Neutrpěla ani praktičnost, auto má stále pět dveří a kufr. Na zadní sedadla se pohodlně usadíte a do zavazadelníku o hodnotě 363 l až 1262 l naložíte běžně používané věci. Ačkoliv se nejedná o rekordmana ve třídě, stále zvládne i svou praktickou roli. Navíc, pokud vám to nestačí, můžete si vyzkoušet i praktičtější kombi, jež je pouze o 20 000 Kč dražší. Tam už naložíte mnohem víc, ovšem znak ST vám z kapoty nezmizí.

Nečekaně příjemné

Proč by měl ale ostrý hatchback zaujmout v oblasti přepravní kapacity či praktičnosti interiéru? Taková auta se přece kupují spíše srdcem než rozumem… Není to tak úplně pravda, v době kompromisů lze uspokojit i často primárně protichůdné názory. Přesně proto začala vznikat auta, která jsou sice sportovnější, ale namísto „žravého“ benzinového turbomotoru mají pod kapotou výrazně úspornější turbodiesel. Ano, právě taková je i Octavia RS v naftovém provedení. V nabídce figuruje, stejně jako v případě Fordu, i silnější benzinová verze, ale pro moderně smýšlející zákazníky, kteří se chtějí ostřeji svézt, a přitom být úsporní, je naftová varianta zajímavá. Ani jim moc nevadí, že naftový motor není tak libozvučný jako benzinový. Zkrátka přestali mít předsudky. Inu, zkusím to také…

Focus ST si můžete objednat se dvěma motory: dvoulitrovým turbobenzinem o výkonu 250 koní, nebo turbodieselem se stejným objemem, ale výkonem o něco nižším – 185 koní. Cena je shodná, činí 698 990 Kč v obou případech – záleží jen na preferencích. Já jsem měl k dispozici právě naftovou verzi. Čtyřválec 2.0 Duratorq nabízí zmiňovaný výkon 185, a co je podstatnější, točivý moment o hodnotě 400 Nm, který zajišťuje autu o hmotnosti 1463 kg slušné dynamické parametry. Zrychlení na stovku zabere 8,1 s (v případě verze 2.0 EcoBoost 6,5 s) a maximální rychlost dosahuje hodnoty 217 km/h. Naftová verze je o něco pomalejší než benzinová.
Osobní dojmy jsou ale nečekaně příjemné. Nejprve mě uchvátila skvělá sedadla Recaro, jež nabízejí výborný posaz za volantem s tlustým věncem. Ergonomie nového palubního displeje už dobrá není, ale zase oceňuji, že se Ford zaměřil na funkčnější a zásadnější prvky – Focus ST je auto, jež má ukazatel teploty vody, ale i tlaku a teploty oleje! A navíc, trojice efektních ukazatelů (včetně tlaku turba) je umístěna na vrcholu palubní desky, téměř v zorném poli řidiče. Takto by to mělo mít vyřešeno každé ostřejší auto!

Nadopovaný čtyřválce

Startovacím tlačítkem probouzím nadopovaný čtyřválec. Má hrubý, příjemný zvuk. Ochotně se vytáčí a nejvíce síly ze sebe vydává ve středních otáčkách (zhruba do 4500 ot/min). Motor je spojen s velmi přesným řazením, se kterým je radost měnit rychlosti. V ostrých zatáčkách se ukazuje, že dvojka by mohla být trochu delší, ale jinak přináší šestistupňová převodovka jen radost. Další skvělou stránkou modelu je precizní řízení. Už dlouho jsem neovládal auto tak přesným a citlivým řízením, a přitom se jedná o systém s elektrickým posilovačem a variabilním účinkem! Focus ST, disponující chytrou elektronikou rozdělující točivý moment mezi kola (TVC), se ochotně vrhá do zatáček a nabízí nadprůměrné jízdní vlastnosti. Při některých přenosech sil je dokonce zábavně přetáčivý (s vypnutým ESC, a pokud si to přejete), jinak perfektně kopíruje silnici. Podvozek je sice sportovní a tuhý, ale ne příliš. Auto je běžně použitelné i v pražském provozu, takže není důvod ke zbytečným obavám ohledně komfortu jízdy. Zásadní otázkou je spotřeba paliva. Při běžném ježdění si naftové ST řekne pouze o 6 l / 100 km, v případě ostřejšího zacházení spotřeba stoupá o litr… To je minimálně o 3 až 5 l / 100 km méně, než za kolik budete jezdit s benzinovou verzí. Tady není co řešit…

Přesměrování točivého momentu
Mezi předními koly nenajdeme sice mechanický samosvorný diferenciál, který je pro průjezdy zatáčkami ideální, ale systém TVC. Torque Vectoring Control sleduje aktuální provozní situaci a vyhodnocuje data (i ze systému ESC) až stokrát za vteřinu. Na základě informací nepřetržitě vyvažuje rozdělení točivého momentu mezi přední kola. Standardně dodávaná technologie pomáhá zejména v ostrých zatáčkách tím, že jemně přibržďuje jedno z kol, které ztrácí trakci. TVC funguje celkem dobře.

Za cenu necelých 700 000 Kč je naftové ST hodně zajímavou nabídkou. Vezměte v úvahu, že je velmi dobře vybaveno – má automatickou dvouzónovou klimatizaci, ESC a sadu osmi airbagů, rádio CR/MP3, vše v elektrice, dálkový centrál, skvělá sportovní sedadla Recaro (vepředu i vzadu) a zvenku 18palcová kola a unikátní doplňky ST či sportovní podvozek. Připlatit si stačí za sadu bixenonů (32 300 Kč) či nějaké doplňky, minimálně 49 000 Kč za navigaci doporučuji ušetřit. Berte to tak, že cesta se pro vás stane cílem, a pokud někde špatně odbočíte, alespoň se víc projedete…

Plusy:

Jízdní vlastnosti, podvozek, převodovka, projev motoru, sedadla

Minusy:

Ovládání dotekové obrazovky, ergonomie, přehlednost karoserie

Verdikt:

Ano, opravdu se mi tohle auto líbilo. Funguje příjemně, dynamika je dostatečná, spotřeba potěšitelná, jízdní vlastnosti nadprůměrné a image přívětivá. Ztratil jsem předsudky vůči naftovým „sportovním“ modelům? Ano. Focus ST je sice o něco málo dražší než podobně výkonná Octavia RS TDI, ovšem lépe jezdí i vypadá. Volba je na vás…