VW Passat B8: Osmý pokus

VOLKSWAGEN

VW Passat B8: Osmý pokusAUTO TEST 10
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

VW Passat obecně platí za jedno z nejoblíbenějších služební aut v Evropě, ale velké prodejní úspěchy slaví po celém světě. Jak se vyvinul v rámci osmi generací a co nabízí novinka? Odpoví test verze Variant 2.0 TDI 4Motion.

Zásadní model: Volkswagen Passat. Za rok se jich prodá přes milion, od první generace, která pochází z pera Giorgetta Giugiara z roku 1973, jich bylo vyrobeno přes 22 milionů. To už je dost důležité číslo, ostatně se při průměrně dlouhé jízdě těžko stane, abyste nějaký ten Passat nepotkali (v Česku pravděpodobně právě verzi Variant, tedy praktičtější kombi).

Osmá generace se předvádí zcela novou technikou, jejímž hlavním nosným prvkem je modulární platforma MQB, která je připravena pro zástavbu nové generace koncernových motorů pohánějících přední a všechna kola. Zásadním poselstvím nové platformy, na kterou výrobce hodně sází, je její modularita, flexibilita a v neposlední řadě snižování hmotnosti, ke kterému přispívá její konstrukce. Díky platformě byly také pozměněny „vnitřní“ rozměry vozu: rozvor byl prodloužen (o 79 mm), přední kola posunuta dopředu, zadní dozadu. Tím se logicky pozměnilo těžiště, což má jistě vliv na jízdní vlastnosti novinky.

Už první pohled mě nečekaně potěšil: Passat B8 (osmé generace) se konečně odlišil od koncernové šedi a nehrozí již, že si ho budete plést s jinými produkty značky. Nízká a dlouhá kapota, ostře řezané rysy, u vyšších výbav množství chromových lišt – suverenita z novinky opravdu dýchá velmi zřetelně. Interiér passatu není místem, kde byste měli zůstat v úžasu, očekává se spíš pohodové, konzervativní místo k životu. Ve většině momentů to tak je: když vezmete v úvahu pevná, dobře tvarovaná sedadla, středový tunel, čalounění dveří, ovladač klimatizace, to vše a ještě více je podobné, jako bylo i dříve. Hlavní novinkou (výbavy Highline) je ovšem plně digitální přístrojový displej, který podrobně popisuji v boxíku dole. Musím říct, že ačkoliv jsem možná trochu staromódní, tady mi opravdu nevadil. Možná je to dáno i jeho moderní grafikou, čitelností a celkovým zpracováním. K interiéru bych ještě dodal, že mě celkem baví chromové lišty táhnoucí se přes celou palubní desku až do boků, působí to velmi elegantně a „prémiově“. A nakonec samozřejmě větu k zavazadlovému prostoru: kombi se opět zvětšilo, základní, rovný a symetrický kufr nyní nabízí 650 l (nárůst 47 litrů), přičemž složením sedadel získáte až 1780 litrů. To už postačí k přestěhování menší chaty, takže věřím, že zákazníci toužící po prostoru si budou libovat.

To už ale startuji tlačítkem vedle řadicí páky dvouspojkového DSG. Motor ožívá po necelé vteřině žhavení. Pohled ihned upoutá zmiňovaný displej, ale já už mu nechci věnovat tolik pozornosti. Vím sice, že úroveň konektivity a „multimediálnosti“ obecně je pro výrobce aut v poslední době důležitým marketingovým nástrojem, ale mě spíš zajímá, jak auto jezdí. Po prvních kilometrech jsem příjemně překvapen. Řízení, navíc ovládané úzkým volantem, sice nenabízí cit, ale jinak je přesné a příjemně nastavené (na rozdíl například od nového Mondea), takže se s ním vůz krásně vodí po klikatých, úzkých okreskách. Zde se také projevuje výhoda pohonu všech kol 4Motion, tedy zejména výborná trakce (na mokrém povrchu). V zatáčkách je Passat nečekaně agilní a i když jezdím po silnicích třetí třídy, které ani nemají středovou čáru, nemám pocit, že bych se na ně nevešel.

Active Info Displej
V rámci výbavy na přání lze mít místo klasických budíků v přístrojovém štítu velký barevný TFT displej s vysokým rozlišením o úhlopříčce 31,2 cm (12,3 palce). Nejen, že dobře vypadá, ale pomocí různých informačních profilů lze cíleně nastavit důležitost zobrazovaných údajů, změnit jim barvu a podobně. Nechybějí ani standardní ukazatele, jakými jsou otáčkoměr, tachometr či počítadlo kilometrů. Vše si zvolíte pohodlně z multifunkčního volantu. Na středovém displeji si zobrazíte nejen detailní informace o jízdě, přidáte optické zobrazení asistenčních systémů, ale také navigační mapu, což je výhodné i z hlediska bezpečnosti: vše potřebné k dojezdu do cíle se zobrazuje přímo do vašeho zorného pole.

Komfort podvozku (s adaptivní regulací podvozku DCC) se ukázal jako relativně dobrý. Přejezdy příčných nerovností jsou trochu cítit do interiéru, ale projevují se spíše zvukem. Opět záleží na zvoleném obutí, příplatková 18palcová kola s pneu 235/45 tuto oblast hodně ovlivňují. Je jasné, že lepší je hladký asfalt, ale při běžných rychlostech pohodlí posádky neruší ani běžné nerovnosti například v obcích. Hladký asfalt je ale povrch, na který jsou nové vozy stavěny, zde se totiž ukazuje výborná stabilita vozu, minimální náklony v zatáčkách a snaha podvozku udržet kola na silnici. Z auta mám čím dál větší radost…

Pod kapotou najdeme současný highlight modelu. Zbrusu nové dvoulitrové TDI přeplňované dvojicí turbodmychadel, které poskytuje skvělý výkon 240 koní (a masivních 500 Nm točivého momentu). Musím uznat, že dynamika je velmi dobrá, po překonání nízkých otáček auto zrychluje v každé jízdní situaci. Projev sice není zcela kultivovaný, ale není to nijak zásadní. Klapavý zvuk je patrný pouze po nastartování, během jízdy je motor v rámci možností dobře odhlučněn. I když vrcholná nafta jede velmi dobře, trochu ji limituje hmotnost této verze vozu, která činí 1735 kg (minimálně). To není vůbec málo a i přes to, že se passat snaží svou hmotnost maskovat, zcela se mu to dle fyzikálních zákonů ani podařit nemůže. I tak ale hodnotím jízdní vlastnosti jako celkově nadprůměrné.

Passat si brousí zuby na prémiové vozy, o čemž napovídají i relativně vyšší ceníkové ceny. Testovaná verze navíc stojí 1 054 900 Kč a to bez příplatků, kterým se u koncernu prostě nevyhnete. I kdybyste se uskromnily, jste na hodnotě německých aut prémiových značek, což není zrovna málo.

Plusy:

jízdní vlastnosti, zpracování, interiér, dynamika motoru, chování verze 4Motion, prostornost

Minusy:

úzký volant, vyšší ceny, množství příplatkových prvků, hrubší chod motoru

Verdikt:

Nový passat opravdu přinesl svěží vítr. Líbí se mi jak vypadá, jak je poskládaný a jak jezdí. Je ovšem třeba vzít v potaz vyšší cenu testované (vrcholné) verze, která už řadí auto do trochu jiných sfér. Osobně mě zaujaly jízdní vlastnosti nové generace, u které je znát velký rozdíl proti předchůdci. Novinka je na silnici prostě jistější a čitelnější, čemuž pomohly i změny v rozložení hmotností.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články