Srážka s ptákem nezabrala. Soud nařídil platit za zpoždění letu

Srážka s ptákem nezabrala. Soud nařídil platit za zpoždění letuNOVÉ
Foto: Archiv
Domov

dopravce neuspěl

Pavel Baroch

Letečtí dopravci jen neradi platí za zpožděné lety, ačkoli podle předpisů Evropské unie mají nárok na odškodnění cestující, kteří na cílové letiště dorazili o více než tři hodiny později. Výjimkou jsou pouze mimořádné události, které společnost nemohla ovlivnit. Nedávno ale například u pražského obvodního soudu neuspěl dopravce s argumentem, že byl zájezd zpožděn kvůli střetu letadla s ptákem. A musí platit.

Manželé Bronislava a Stanislav z Příboru na loňskou leteckou dovolenou do Černé Hory vyrazili s pětihodinovým zpožděním. Když se u letecké společnosti Travel Service domáhali odškodnění 250 eur na osobu, neuspěli. Náhradu jim až po téměř roce uznal Obvodní soud pro Prahu 6. Letecká společnost kromě 12 887,50 korun musí zaplatit ještě více než 26 tisíc za náklady řízení.

Travel Service argumentoval, že jeho stroj při cestě z Podgorici do Brna, odkud pak měl letět pro další cestující do Ostravy, se střetl s ptákem. Kvůli tomu musela firma nasadit náhradní letoun, kvůli čemuž nabral spoj několikahodinové zpoždění. Soud ale nepřesvědčil o tom, že jde v tomto případě o mimořádnou událost, jak ji definuje předpis Evropské unie.

„V daném případě žalovaný v řízení neprokázal, že učinil vše pro to, aby ke zpoždění letu nedošlo, když sice prokázal, že po střetu s ptákem byl původně plánovaný letoun dále neprovozuschopný, avšak neprokázal, že učinil vše, co po něm bylo možno spravedlivě požadovat, aby zpoždění letu zabránil,“ konstatovala samosoudkyně Tereza Krojová v rozsudku, který má ECHO24.cz k dispozici.

Podle soudkyně navíc letecký dopravce o přesném důvodu zpoždění své cestující neinformoval a v jeho pozdějších vyjádřeních se objevily rozpory. Nejprve například tvrdil, že se jeho letadlo střetlo s ptákem po vzlétnutí v Podgorici, poté, že se to stalo při přistávání v Brně.

Společnost Travel Service ale s rozsudkem pražského obvodního soudu nesouhlasí a v nejbližších dnech se proti němu bude bránit u Ústavního soudu. „Rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 6 je v rozporu s evropskou judikaturou, která obecně střety s ptákem zásadně považuje za mimořádnou okolnost,“ uvedla pro ECHO24.cz mluvčí dopravce Vlaďka Dufková.

Stovky žádostí o odškodnění

Manžele zastupoval u soudu externí právník společnosti Vaše nároky.cz, na niž se obracejí lidé, kteří usilují o finanční kompenzaci za zpožděný let. Firma nyní eviduje asi 600 případů z loňského i letošního roku u domácích i zahraničních dopravců. „Teď v létě případů hodně přibývá,“ uvedla pro ECHO24.cz mediální zástupkyně Alžběta Běličová.

Podle Petra Nováka ze společnosti Vaše nároky.cz letečtí dopravci nejčastěji zdůvodňují více než tříhodinové zpoždění technickými problémy, kterým nemohli zabránit. A tvrdí, že jde o kategorii „mimořádná okolnost“, která podle předpisů Evropské unie nepodléhá finančnímu odškodnění.

Novák je ovšem přesvědčen o tom, že jde spíše o výmluvy a cestující si mnohdy tvrzení letecké společnosti nemůže ověřit. Podle Nováka do kategorie „mimořádná okolnost“ patří především nevyhovující počasí, stávka na letišti nebo třeba politické nepokoje.

Novák uvedl, že s odškodněním nakonec souhlasí letecké společnosti v asi pětině případů. Zbytek míří k soudu. „Soudních rozhodnutí zatím není moc, dosud jsme žádný neprohráli,“ uvedl pro ECHO24.cz Novák. Dodal, že zhruba polovina všech případů, které Vaše nároky.cz řeší, se týká právě společnosti Travel Service. Je to zejména tím, že jde o největšího českého leteckého dopravce se 43 letadly a že především přes léto zajišťuje spoustu charterových letů.

„Nevím, kdo je společnost Vaše nároky.cz a co nepodloženými tvrzeními sleduje,“ uvedla pro ECHO24.cz mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Dodala, že za letošní rok z celkového počtu 4 672 pravidelných a charterových letů mělo zpoždění nad tři hodiny pouze 0,15 procent letů – tedy sedm.

Odškodnění se možná zvýší

Podle Dufkové společnost odmítá finanční kompenzace pouze v případech, kdy to odporuje evropské legislativě. Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz uvedl, že jeho společnost zastupuje nejčastěji klienty českých dopravců, ale výjimkou nejsou ani zahraniční firmy.

„Nejhorší vyjednávání je s mimoevropskými leteckými společnostmi,“ konstatoval Novák. Dodal, že podle platných předpisů má nyní cestující nárok na kompenzaci 250 až 600 eur v závislosti na letové vzdálenosti a délce zpoždění.

„Pokud Evropský parlament přijme aktuálně projednávanou změnu předpisů, bude spodní hranice i pro české cestující zvýšena dokonce na 300 eur,“ řekl Novák, podle něhož se doposud svého práva domáhala jen malá část českých cestujícících, protože většina o svém nároku nevěděla.